Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilka andra forum använder du?


Joel Westerholm

  

36 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilka Mac-forum använder du?

    • Eforum
      0
    • 99mac
      12
    • Allt om Mac
      4
    • Sweclockers Mac-avdelningar
      5
    • Flashbacks Mac-avdelningar
      5
    • Fotosidan
      3
    • Inget annat forum
      13
    • discussions.apple.com
      4


Rekommendera Poster

Joel Westerholm

Vi sitter och spånar lite på forumet och hur vi kan göra det bättre. Då kom vi att tänka på att ni kanske har tips på andra Mac-forum som gör något bättre än vi, eller sämre än vi så vi vet vad vi ska undvika.

 

Så: Vilka andra Mac-forum hänger du på, och vad särskiljer dem från oss?

 

Enkäten är bara ett litet urval som jag kom på på två minuter, det är fritt fram att föreslå din egen favorit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

discussions.apple.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är reggad på 99mac och har gjort 124 inlägg där, vilket väl visar att ni inget har att hämta därifrån, sett ur mitt perspektiv... ;)

 

Nej, detta är det perfekta macforumet, ändra nu inget bara för ändrandets skull. Jag travesterar Gaius Petronius (2000 år sedan):

 

Vi postade hårt, men varje gång vi började få fram fungerande trådar skulle forumet omorganiseras. Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation genom omorganisation och också vilken underbar metod detta är för att skapa illusionen av framsteg medan den åstadkommer kaos, ineffektivitet och demoralisering.

totaltgalen.gif

 

Edit. Men ta för all del bort födelsedagsbarnen i högerkolumnen, tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade formuläret så jag kan svara..... svaret är nämligen inget annat.....whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Hur skall vi göra för att få fler besökare hit ?

Svar:

a) se till att det finns en förekommande kapitel i tidningen Bra! :ThumbsUp:

b.) behöver vi fler tävlingar på nyhetssidan? Ja det är ingen dum idé :ThumbsUp:

 

2) Hur skall man få de nya besökarna att stanna kvar?

Svar: Ja här behövs det förändringar till det bättre :fundersam:

 

Förslag: Tävlingar , utse veckans forumist som kan få en spalt i tidningen

utse veckans bästa idé med macen, idéer på hur vi kan få Lion att fungera bättre i vardagen

 

Om du har lyckats med att få någon från PC-sidan att gå över till mac OS så skriv och berätta

här...

 

bara några idéer i det digra bilioteket :laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Allt om Mac, 99.se samt SweC Mac men det är väldigt sporadiskt.

 

Gillar känslan och samhörigheten här och här är ofta väldigt bra kvalitet på frågor samt svar. Sen tillför papperskorgen med oss som brukar hänga där en extra dimension som jag aldrig upplevt någon annan stans. Så med andra ord MW forum är det enda jag dagligen hänger på och trivs bra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som den "switcher" jag är :) skulle jag aldrig klarat mig utan detta forum stjarnsmall.gif

 

Skämt åsido, men har haft otrolig nytta av att kunna fråga och få svar som har varit användbara, svar som man begriper sig på utan att man behöver vara annat en någotsånär datavan.

Det trevliga bemötandet jag också mötts av i svaren har gett det en ytterligare dimension. En del av de frågor jag ställde alldeles i början när jag satt där med min nya mac och visste varken ut eller in, inser jag ju nu hur otroligt basic de var. Ändå är det ingen som har gjort sig rolig på min bekostnad eller raljerat med mig eller så.

 

Det här har gjort att jag inte haft något behov av att, annat än undantagsvis, besöka andra macforum. Varför skulle jag behöva göra det? Detta forum är som ett uppslagsverk och en mötesplats med bara trevligt folk.

 

Så tonen och andan i detta forum är något att värna och till varje pris upprätthålla. Moderatorerna har här en mkt viktig uppgift.....

 

Det enda jag saknar är att kunna gå bakåt i flödet av inlägg, det är lite jobbigt att söka av avdelningarna på nya. Liksom att kunna gå bakåt i alla inlägg i RSS-flödena. Orkar liksom inte prenumerera på RSS-flöden överalllt på alla sidor man frekvent besöker. En knapp för "tidigare" vore inte dumt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerade formuläret så jag kan svara..... svaret är nämligen inget annat.....whistling.gif

 

Redigera svarsalternativen så Apples egna forum kommer med - känns lite begränsat nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigera svarsalternativen så Apples egna forum kommer med - känns lite begränsat nu.

 

Självklart!borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grodkungen2

Jag röstar på "Inget annat forum" Fast jag gör det eftersom det inte finns något alternativ som heter "eget val/ annat forum som inte går att rösta på"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger mer och mer på 99.se och det beror först och främst på att deras forum på något vis känns modernare och rappare. Jag har haft en hel del problem här där "gå till första olästa" inte fungerat till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en sak som jag uppskattar hos 99.se och som jag kan tyckas saknas här är aktiva moderatorer. På 99.se raderas OT-inlägg frekvent och finns det flera trådar i samma ämne är moderatorerna snabba att plocka bort trådar.

 

Här tycker jag att intressanta eller värdefulla trådar kan drunkna i en massa OT-inlägg. Som visserligen kan vara roande ibland, men har tråden en speciell frågeställning så är det ju bara irriterande att bläddra igenom flera sidor "brus" innan man kommer till kärnfrågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en sak som jag uppskattar hos 99.se och som jag kan tyckas saknas här är aktiva moderatorer. På 99.se raderas OT-inlägg frekvent och finns det flera trådar i samma ämne är moderatorerna snabba att plocka bort trådar.

 

Här tycker jag att intressanta eller värdefulla trådar kan drunkna i en massa OT-inlägg. Som visserligen kan vara roande ibland, men har tråden en speciell frågeställning så är det ju bara irriterande att bläddra igenom flera sidor "brus" innan man kommer till kärnfrågan.

Men det är det som gör MWF till vad det är, annars blir det ju 99.se gånger två. Jag står inte ut med 99.se:s torra sakliga stil, den är mördande tråkig, alltså är jag här. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är det som gör MWF till vad det är, annars blir det ju 99.se gånger två. Jag står inte ut med 99.se:s torra sakliga stil, den är mördande tråkig, alltså är jag här. :)

 

Word!borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger mer och mer på 99.se och det beror först och främst på att deras forum på något vis känns modernare och rappare. Jag har haft en hel del problem här där "gå till första olästa" inte fungerat till exempel.

 

Ja nog är forumet inte fullbordat tekniskt på långa vägar.....stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en sak som jag uppskattar hos 99.se och som jag kan tyckas saknas här är aktiva moderatorer. På 99.se raderas OT-inlägg frekvent och finns det flera trådar i samma ämne är moderatorerna snabba att plocka bort trådar.

 

Här tycker jag att intressanta eller värdefulla trådar kan drunkna i en massa OT-inlägg. Som visserligen kan vara roande ibland, men har tråden en speciell frågeställning så är det ju bara irriterande att bläddra igenom flera sidor "brus" innan man kommer till kärnfrågan.

 

 

Vi är ju alla olika och MWF är ett forum som är lite "laidback" där folk trivs. I papperskorgen är det ganska hög tolerans på innehållet i trådarna. För övrigt upplever jag det inte som om trådarna spårar ur eller innehåller mer tjafs än tillåtet. Ingen har heller påpekat att det är så vad jag kan minnas. Däremot är det ett antal som inte är har just nu för att det inte är tillräckligt med "drag" som man uttrycker sig. Vad nu drag är.... och det lär ju inte bli bättre av att sitta och titta på eller att pysa iväg.... det är ju vi tillsammans som gör ett forum. Men det är väl ett typiskt svenskt drag ( där kanske vi har det! ) att sitta och titta på och låta andra göra det innan man själv behagar kliva i/på/med....

...

Ge gärna exempel på trådar som innehåller brus som inte är i papperskorgen. Skulle det vara så kan man ju anmäla detta och även trådskaparen kan bestämma att nu är det nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut kan det vara ett självändamål att låta en tråd leva sitt eget liv. Speciellt om tråden ligger i Papperskorgen och har en diffus eller filosofisk frågeställning.

 

Men ibland startas flera trådar i samma ämne, låt säga skärmen på iMac. Inte alltför sällan låter man trådarna löpa parallellt eller låter folk börja babbla på om hårddiskarna. Syftet med trådarna är ju att de ska vara sökbara och överskådliga. Har en tråd en enkel frågeställning bör tråden BARA behandla just den frågeställningen. Och ju mer specifik frågeställning, desto hårdare skall tråden sållas bort från OT-inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ge gärna exempel på trådar som innehåller brus som inte är i papperskorgen. Skulle det vara så kan man ju anmäla detta och även trådskaparen kan bestämma att nu är det nog.

Det var en tråd förra månaden som ballade ur och kom att handla om engelska låneord. Den delades i två trådar av en moderator, så låneordsdiskussionen hamnade i "Papperskorgen".

 

Men annars så kan jag inte minnas någon annan tråd med mycket brus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en tråd förra månaden som ballade ur och kom att handla om engelska låneord. Den delades i två trådar av en moderator, så låneordsdiskussionen hamnade i "Papperskorgen".

 

Men annars så kan jag inte minnas någon annan tråd med mycket brus.

Men den händelsen och tråden ser jag som något fantastiskt positivt! Så levande och kreativt. Vi vill väl inte bli lika tråkiga som en supportsajt för en Linux-distribution?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den händelsen och tråden ser jag som något fantastiskt positivt! Så levande och kreativt. Vi vill väl inte bli lika tråkiga som en supportsajt för en Linux-distribution?

Javisst. På ett annat forum hade off-topic-diskussionen bara dödats genom radering av inläggen.

 

På discussions.apple.com är det väldigt strikt. Men, det är klart, på ett så stort forum med så många användare skulle det lätt dra iväg åt fel håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst. På ett annat forum hade off-topic-diskussionen bara dödats genom radering av inläggen.

 

På discussions.apple.com är det väldigt strikt. Men, det är klart, på ett så stort forum med så många användare skulle det lätt dra iväg åt fel håll.

Vad gäller sistnämnda forum har jag full förståelse för strikthet. Men där censureras ju också, inte lika kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut kan det vara ett självändamål att låta en tråd leva sitt eget liv. Speciellt om tråden ligger i Papperskorgen och har en diffus eller filosofisk frågeställning.

 

Men ibland startas flera trådar i samma ämne, låt säga skärmen på iMac. Inte alltför sällan låter man trådarna löpa parallellt eller låter folk börja babbla på om hårddiskarna. Syftet med trådarna är ju att de ska vara sökbara och överskådliga. Har en tråd en enkel frågeställning bör tråden BARA behandla just den frågeställningen. Och ju mer specifik frågeställning, desto hårdare skall tråden sållas bort från OT-inlägg.

 

Jag kan hålla med om att när det gäller iPhonesidan så kryllar det av en massa liknande trådar, men där är min gräns. Jag har ingen i-grej och jag bryr mig inte och låter hela den delen vara för det räcker med dataforumdelen. Det skulle vara intressant med ett exempel på en tråd som väckt ditt missnöje!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan hålla med om att när det gäller iPhonesidan så kryllar det av en massa liknande trådar, men där är min gräns. Jag har ingen i-grej och jag bryr mig inte och låter hela den delen vara för det räcker med dataforumdelen. Det skulle vara intressant med ett exempel på en tråd som väckt ditt missnöje!

iPhone-postarna kanske ska tvingas göra x antal inlägg i iPhone-avdelningen innan de får posta egna trådar... whistling.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag använder

www.blockempires.com (Ett minecraft forum)

www.99.se (Annat macforum, inte aktiv alls)

www.voodoofilm.org (Ett forum för människor som gillar att göra film på fritiden :D)

 

 

Men annars inget annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...