Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Äldre minne till ny dator?

Stetch

Recommended Posts

Hej alla.

Jo fick precis en "ny" dator på jobbet. En vacker iMac 2,5 GHz Core i5 21.5 tum, mitten 2011.

Nu har denna "bara" 4 GB RAM medan den äldre iMac 3,06 GHz Intel Core 2 Duo, 24 tum, tidig/mitten 2009 har 8.

Kort sagt ... kan man använda dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620006

I den nyare iMac:en som egentligen ska ha dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632078

Vad kan ske? Blir datorn tröttare? Kan den brinna upp? Kommer ett par förvirrade raggare och river sönder mitt kök?

Tack för svar! ^_^

Hej alla.

Jo fick precis en "ny" dator på jobbet. En vacker iMac 2,5 GHz Core i5 21.5 tum, mitten 2011.

Nu har denna "bara" 4 GB RAM medan den äldre iMac 3,06 GHz Intel Core 2 Duo, 24 tum, tidig/mitten 2009 har 8.

Kort sagt ... kan man använda dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620006

I den nyare iMac:en som egentligen ska ha dessa:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632078

Vad kan ske? Blir datorn tröttare? Kan den brinna upp? Kommer ett par förvirrade raggare och river sönder mitt kök?

Tack för svar! ^_^

Förmodligen kommer den inte ens att starta med de gamla minnena.

Förutom hastigheten så det ut att vara samma typ av minnen men det kommer förmodligen inte att funka eftersom de gamla minnen är långsammare.

Tvärtom går bra, jag har snabba minnen som jag plockade från min MBP i min äldre iMac. Funkar utmärkt.

Men prova, det värsta som kan hända är att det inte funkar och du får plocka ut minnena igen.

Men prova, det värsta som kan hända är att det inte funkar och du får plocka ut minnena igen.

Är det värt besväret? De "rktiga" minnena kostade ju bara 429 spänn, enligt länken. Och slipper man "råna" den gamla Mace på minnen.

Är det värt besväret? De "rktiga" minnena kostade ju bara 429 spänn, enligt länken. Och slipper man "råna" den gamla Mace på minnen.

Visst dom är billiga men har man inte 429 så har man inte :P

Men tack för svar :) Jag struntar i att ens testa.

Jag har oändligt med 2GB 1333MHz SO.DIMM minnesstickor ligger skräpandes. Du kan få 2x2GB av mig för en hamburgermeny.

Har både Hynix, Samsung och "M" minnen (samtliga suttit orginalmonterade i olika Mac:ar)

Jag har oändligt med 2GB 1333MHz SO.DIMM minnesstickor ligger skräpandes. Du kan få 2x2GB av mig för en hamburgermeny.

Har både Hynix, Samsung och "M" minnen (samtliga suttit orginalmonterade i olika Mac:ar)

Haha tack för erbjudandet. Men behöver 2x4 :P

4GB är aningen lite för det jag gör.

Haha tack för erbjudandet. Men behöver 2x4 :P

Men den nya datorn har antagligen lediga RAM-platser, väl? Edit: Jo, om den är originalutrustad har den två lediga platser, läs här.

Men den nya datorn har antagligen lediga RAM-platser, väl? Edit: Jo, om den är originalutrustad har den två lediga platser, läs här.

Oj! Det hade jag missat :P

Men kanske bra att ha 4 av samma typ av minne.

Oj! Det hade jag missat :P

SirKnasen skriver ju att det är originalminnen, av olika tillverkare, så jag vet egentligen inte vad du menar med "samma typ", men de ska fungera. Du gör som du vill, förstås. :)

Jo fick precis en "ny" dator på jobbet.

Visst dom är billiga men har man inte 429 så har man inte :P

Men, din arbetsgivare borde väl ha råd med 429 spänn? Hur mycket tid förlorar du per dag om du bara har 4GB. Säg 15 minuter. Säg att du är värd 400 spänn i timmen så blir det 100 spänn per kvart. Minnena är alltså intjänade på en arbetsvecka, om mitt exempel stämmer.

Nej, storleken spelar ingen roll, bara hastigheten och den är ju samma.

Menad att man kanske ska ha 4 minnen av samma tillverkare.

Men men.

Nä grejen är det att jag nyligen bad om 4GB extra till den äldre datorn. Det var innan jag fick reda på detta byte till ny dator. Kan inte riktigt med att fråga om ytterligare 4GB minne xD

Jo minnena är väl snabbt intjänade så det bara att ta mod till mig och fråga.

Det löser sig :) Tack för alla svar.

Nä grejen är det att jag nyligen bad om 4GB extra till den äldre datorn. Det var innan jag fick reda på detta byte till ny dator. Kan inte riktigt med att fråga om ytterligare 4GB minne xD

Men det är motiverat med 8GB i den äldre datorn, så borde de ju inte ens skaffat en ny dator med bara 4GB. ;)

Lycka till. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...