Ohrstrom Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Jahopp, slog till på en ny dator igår. Hittade en early 2011 highend 15" till ett pris lägre än nuvarande lowend, det är ju nästan samma dator men med mer hårddisk och mer grafikminne, kommer nog räcka väl åt mina behov. Nu till topic. Jag vill flytta över allt som ska sparas från den gamla till den nya. Jag vill inte flytta hela OS'et. Vill gärna ha lite hjälp och råd med vad som inte få glömmas och kanske var man hittar vissa grejer. Jag kommer inte byta operativsystem, det är från SL till SL så det ska ju inte vara några konstigheter. Iphotobiblioteket och itunesbiblioteket är väl vara att köra copy paste på antar jag. Jag funderade på lösenord till chrome och även savegames till t ex borderlands, bioshock och några andra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Är väl bara att koppla ihop datorerna med en FW-kabel och starta den gamla i target mode och sen köra flyttassistenten på den nya och föra över konton, inställningar och program. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ohrstrom Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 Är väl bara att koppla ihop datorerna med en FW-kabel och starta den gamla i target mode och sen köra flyttassistenten på den nya och föra över konton, inställningar och program. Har aldrig gjort detta innan så jag har inte bra koll... kan jag välja vilka grejer som ska synkas då? Jag vill inte få med grejer jag inte längre använder utan försöka ha den så clean som möjligt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Har aldrig gjort detta innan så jag har inte bra koll... kan jag välja vilka grejer som ska synkas då? Jag vill inte få med grejer jag inte längre använder utan försöka ha den så clean som möjligt. Du kan välja till viss del:http://support.apple.com/kb/HT4413?viewlocale=sv_SE Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ohrstrom Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Du kan välja till viss del: http://support.apple...iewlocale=sv_SE Känns mer intressant att göra allt manuellt då. Vill inte flytta med samtliga program, bara vissa och kanske savegames etc från vissa spel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Då tar du bort / avinstallerar de program du inte länge använder i den gamla datorn och sen använder du Flyttassistenten. Det är den smidigaste lösningen. Annars får du installera om dina program, för det är inte bara att "copy & paste" program. Dokument kan du göra det med, men inte alltid program. Vissa program kan fungera, medan andra behöver särskild installerare. Med Flyttassistenten behöver du inte installera programmen på nytt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ohrstrom Posted May 10, 2012 Author Share Posted May 10, 2012 Hehe, det är en del att ta i beaktande. Jag kommer nog köra manuellt för att slippa allt vad eventuella rester heter. Har inte bråttom har inte särskilt många kritiska program och gällande lösenord har jag ändå tänkt att ge mina digra lista på lösenord en "overhaul" då det är dags för det igen. EDIT: Kom på en sak till, i vissa fall fick ju dom som köpte en dator strax innan Lion kom gratis uppgradering till Lion, någon som har koll på vad kraven för det var, är jag fortfarande berättigad när jag köper en helt ny dator som fortfarande har SL? (inte för att jag bryr mig jättemycket men samtidigt hade det varit trevligt att testa på några av de nya funktionerna innan ML kommer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ohrstrom Posted May 11, 2012 Author Share Posted May 11, 2012 Beslutade mig för manuellt förflyttning, har kört en del grejer manuellt redan och nu har jag också löst lösenord och bokmärken etc, det gjorde man enkelt för chrome via sitt googlekonto. Installera om program spelar ju ingen roll. Datorn känns klart mycket piggare än min gamla, om det beror på att den är nyinstallerad eller om prestandaökningen faktiskt ökar piggheten kan jag inte svara på men, I LIKE.. SSD får komma lite senare när plånboken är med på noterna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.