Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Server till mindre hemsidor och kanske lite spel?

Elle1337

Recommended Posts

Hej. Jag har tänkt att köpa en egen server tänkte ha den till mindre hemsidor och kanske lite spel servrar http://shop.serverhuset.se/products/Servrar/Servrar-rack/HP/HP-ProLiant-DL140-G2-Xeon-2-8-GHz?prodid=720722&info=2 kan denna vara något?

Här kommer lite frågor som jag skulle bli jätte tacksam om någon kunde besvara.

Kan jag göra det jag vill göra med den servern?

Måste man ha nätverk till den i så fall blir det långsammare då?

Behöver man en dator till den?

Hur gör man.

Ge mig gärna lite andra tips också.

MVH//Elias

Hej. Jag har tänkt att köpa en egen server tänkte ha den till mindre hemsidor och kanske lite spel servrar http://shop.serverhuset.se/products/Servrar/Servrar-rack/HP/HP-ProLiant-DL140-G2-Xeon-2-8-GHz?prodid=720722&info=2 kan denna vara något?

Här kommer lite frågor som jag skulle bli jätte tacksam om någon kunde besvara.

Kan jag göra det jag vill göra med den servern?

Måste man ha nätverk till den i så fall blir det långsammare då?

Behöver man en dator till den?

Hur gör man.

Ge mig gärna lite andra tips också.

MVH//Elias

Om du har listat allt vad du vill göra i ditt inlägg, ja, du kan göra vad du vill med den med rätt programvara. (operativsystem ingår förresten INTE).

Ja, du måste ha nätverk, hur ska du annars kunna ansluta till den? Trådat nätverk är snabbast och säkrast.

Nej, den är en dator. Men du behöver nog skärm, mus och tangentbord, åtminstone tills du får igång den.

Hur du gör beror helt på vilket OS du installerar. Linux vet jag inget om. Windows server installerar du från CD/DVD och följer instruktionerna på skärmen.

Tack!Kommer servern få nätverket att gå långsammare?

Om operativsystemet inte ingår kan man ta operativ systemet från datorn då?

Tack!Kommer servern få nätverket att gå långsammare?

Inte i sig. Men om du kör en massa filöverföring till/från servern så belastar det såklart nätverket.

Om operativsystemet inte ingår kan man ta operativ systemet från datorn då?

Om du avinstallerar den Windows du har på någon dator så ska det gå bra. Men har du verkligen ett server-Windows tillgängligt på en annan dator?

EDIT: Glömde att det inte får vara en OEM-licens i så fall, den funkar bara på den dator du installerat på.

Okej då förstår jag lite bättre.

Inte i sig. Men om du kör en massa filöverföring till/från servern så belastar det såklart nätverket.

Vad räknas som filöverföring? Om jag har en hemsida som står igång hela tiden och 2-3 st spel servrar som är öppna ibland kommer det att påverka mitt nätverk.

Om jag har en hemsida som står igång hela tiden och 2-3 st spel servrar som är öppna ibland kommer det att påverka mitt nätverk.

Förmodligen kommer du inte att märka någonting. Såvida du inte får tusentals samtidiga besökare till din hemsida.

SirKnasen

Den har ju bara 1GB minne installerat om jag fattat specen rätt. Det räcker inte till någonting.

Vet inte vad de menar med "Avancerad ECC", Fully buffered? Aja... det går ju ta reda på vad den vill ha. Men du får räkna med några hundra till några tusen för mer minne till den. Är rackformatet ett måste? Du lär kunna hitta en bättre konsumentdator för samma peng eller en med likvärdig prestanda i grovsoprummet.

Vilka spel ska serveren "hosta"??

Hur fungerar det att på ett ungefär när man lägger ut en hemsida?

Hur fungerar det att på ett ungefär när man lägger ut en hemsida?

Sätt upp servern.

Lägg in dina php/htm/html-dokument på rätt plats.

(Öppna portar mot nätet)

Färdig.

Den har ju bara 1GB minne installerat om jag fattat specen rätt. Det räcker inte till någonting.

Vet inte vad de menar med "Avancerad ECC", Fully buffered? Aja... det går ju ta reda på vad den vill ha. Men du får räkna med några hundra till några tusen för mer minne till den. Är rackformatet ett måste? Du lär kunna hitta en bättre konsumentdator för samma peng eller en med likvärdig prestanda i grovsoprummet.

Vilka spel ska serveren "hosta"??

Hur mycket minne är minimum tycker ni? Har fundering om man kunde koppla in en extern hårddisk också?

Vet inte riktigt vad rackformat är.

Har tänkt ha lite servrar till cod 4 och mw3.

SirKnasen

Du bör väl ha 4GB iallafall om du ska ha igång spelservrar med ett antal spelare på.

Den där ska ha FB-minne (Fully buffered) vilket är dyrt.

Liknande servrar slänger jag i elektronikskrottunnan på jobbet. Säger väl värdet på dem :)

Extern hd genom USB? Det är väldigt slött ska du veta...

Men funkar det? Sen är på 1 TB så det borde väl ändå göra något?

SirKnasen

Men funkar det? Sen är på 1 TB så det borde väl ändå göra något?

Funkar gör det väl men det kommer gå långsamt. Storleken på disken har inget med överföringshastigheten att göra.

Vad har du tänkt använda USB-disken till?

imthecoder

Om du ska köra med denna maskin så hoppas jag att du är förbered på att sitta med öronproppar om du inte har ett separat rum som du kan placera burken i...

Skaffa en towermodell i stället om du nu absolut måste ha en riktig server.

Om du ska köra med denna maskin så hoppas jag att du är förbered på att sitta med öronproppar om du inte har ett separat rum som du kan placera burken i...

Skaffa en towermodell i stället om du nu absolut måste ha en riktig server.

Jag har vet absolut ingenting om servrar så denna frågan kan låta dum men kan man ha en server på en dator och i så fall installerar man bara operativsystemet då?

Jag har vet absolut ingenting om servrar så denna frågan kan låta dum men kan man ha en server på en dator och i så fall installerar man bara operativsystemet då?

Ja du kan "hosta" spelservrar och köra en webserver på en helt vanlig dator. Det behövs inget serveroperativsystem för det.

Du börjar i helt fel ända. Köp inte en ny maskin för detta förrän du vet om du kan köra mjukvaran på din nuvarande dator.

Okej någon som vet ungefär hur man gör?

Gör vadå? Kollar om du kan köra mjukvaran på nuvarande dator?

Vi kanske ska ta det hela från början?

Vad exakt är det du vill göra?

Behöver du en ny dator för detta eller har du någon gammal dator du kan avvara?

Vad har du för budget?

Gör vadå? Kollar om du kan köra mjukvaran på nuvarande dator?

Vi kanske ska ta det hela från början?

Vad exakt är det du vill göra?

Behöver du en ny dator för detta eller har du någon gammal dator du kan avvara?

Vad har du för budget?

Hur gör man en "hosta en server på en dator?

Jag har tänkt att ha den till ca 2 hemsidor som ska vara i gång 24/7 och kanske ha 2 spelservrar som ska vara igång ibland.

Jag har väldigt dåligt med pengar så det bästa skulle vara om man kund göra på en dator som står här hemma och skräpar.

Behöver jag en server operativsystem eller kan jag göra det på en helt vanlig dator med windows 7?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...