Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Webcam i eMac G4.

Nooby

Recommended Posts

Hej! Jag har en eMac G4, 1,25 GHz, 2Gb RAM som jag försöker få igång en webcam i. Jag vill kunna se dom jag pratar med på msn.

Jag har provat mina två kameror jag använder till mina pc-datorer men dom är inkompatibla, säger eMacen. Jag har en Logitech QuickCam och en Creative Live!Cam Videp IM.

Är det så att dom helt enkelt inte fungerar på en eMac? Vad ska jag skaffa istället, som inte kostar mer än ca.200-300:-?

Jag har Googlat och letat här i gamla trådar men inte hittat nåt jag inte provat för att få igång kameran.

Rätta mig om jag har fel men det finns inga chattar som supportar video från mac förutom Skype.

Vad har du för OS?

Oj, glömde skriva det. Leopard 10.5

Det måste vara en FireWire-kamera, det funkar inte med USB-anslutna kameror på PowerPC-Macar. På Intel-baserade Macar ska båda sorterna funka. Det är alltså inte OS:et det hänger på. Jag är väl inte helt hundra vad gäller just den senaste eMacen, men det borde vara likadant på den som på G4-iMacarna, dvs PPC som PPC.

iSight heter Apples kamera, FireWire och f ö finfina prestanda :) Jag har kört iSight på en iMac G3 500 MHz från förra seklet... och det funkar än.

Ok, då vet jag att usb-kameror går bort. Var kan man tänkas hitta en iSight-kamera för en skaplig peng?

Det är begmarknaden som gäller. Kolla de vanliga svenska och utländska kanalerna. Eller "köpes"-annonsera själv. En komplett och fin iSight, med alla fästen och kartonger, har redan för några år sen fått viss kult- eller åtminstone samlarstatus, så det kan bli svårt att hitta en sån till ett lågt pris. Är du lite mer okänslig för skick och status, och vill främst bara ha funktionen (på skickets bekostnad), bör du ändå kunna hitta nån iSight för några hundralappar. Skriver du det i annonsen så sorterar du bort alla de som vill ha mycket pengar för sina "klenoder". Det är bara att testa; även på det här forumet borde det finnas några, kanske "bortglömda", iSighter...?

apple4ever

Prova att installera Macam (inte säker på vilken version som är för 10.5, se deras hemsida) och korsa stortårna på att det funkar med de kameror du har, har funkat bra för mig i många år med många olika USB-kameror. :)

• 2 weeks later...

Nu har jag laddat ner macam och det ser ut att fungera. Men sen då???? Läste Read me men förstår inte det där med att kopiera till biblioteket.

När vi kommit dit, kommer jag att kunna använda kameran i msn?

Nu har jag laddat ner macam och det ser ut att fungera. Men sen då???? Läste Read me men förstår inte det där med att kopiera till biblioteket.

Här kanske tydligare (Macams FAQ):

"Why can't I use my webcam with other applications?

You can. Please copy the macam.component into the /Library/QuickTime/ directory (for access by all users on the system) or into the ~/Library/QuickTime/ (for access by only that user). If you have a previous copy, please delete it first. A restart is usually not needed, but if you have trouble, it's a good thing to try. To verify that your installation works, test with a simple program such as HackTVCarbon, VideoViewer, or BTV."

Kopiera filen "macam.component" (den hittar du väl i det nedladdade) till Bibliotek > QuickTime, helt enkelt. Dubbelklicka på din hårddiskikon på skrivbordet, så ser du biblioteket där.

Kopiera till biblioteket kan du göra t.ex. genom att ta tag i objektet "macam.component" och dra det till mappen till höger "drag component into here!" (pilen vid mappen visar att mappen är ett alias till den mapp där "macam.component" hamnar) och släppa det på mappen. Annat sätt är att först öppna alias-mappen och dra/släppa objektet i den öppna mappen. Hur du än väljer att göra hamnar filen på rätt (samma) ställe. Det finns annars flera olika Biblioteksmappar som innehåller olika QuickTime-mappar, vilka i sin tur innehåller olika komponenter/tillägg och således styr över olika funktioner.

På motsvarande sätt drar du programsymbolen "macam" till mappen Program (Applications).

Då har du gjort komplett installation av Macam och kan nu stänga skivavbilden "macam.0.9.2.dmg" och kasta den i papperskorgen.

Anslut kameran och starta den; starta Macam-programmet.

Om det funkar i msn kan inte jag svara på för jag använder inte de prylarna. Men det ska ju tydligen göra det. Lycka till!

post-12618-057939000 1337645661_thumb.jpg

Macam fungerar nu men det går lite hackigt. Ska leta runt lite efter en iSight.

Nyfiken efter tipset om Macam har jag nu också installerat det och kopplat till två olika USB-kameror. Ok, visst, de funkar. Men där slutar det, för man kan med bästa vilja i världen inte påstå att de funkar på sätt man med "funkar" menar "funkar på Mac". Där är ju faktiskt stor (!) skillnad på FireWire och USB. Och i ärlighetens namn ska även sägas att iSight är ett kvalitetsbygge, vilket de två 100-150- kronors PC-kamarna inte är.

Du kommer definitivt märka skillnad med iSight... när du väl lyckats få tag på en.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...