grotta Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Jag har upptäckt att jag inte kan hämta hem Pdf-filer i Safari (kör Lion), men däremot så kan jag det i Chrome. När försöker med omvägen "skriv ut, spara som Pdf", så får jag en blank fil. Vad beror det hela på? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Töm Safari-cachen kanske hjälper. Om ovanstående inte hjälper: Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen: https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
grotta Posted May 6, 2012 Author Share Posted May 6, 2012 Töm Safari-cachen kanske hjälper. Om ovanstående inte hjälper: Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen: https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/ Tack, men tyvärr hjälpte inget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiplon Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Det här har jag också funderat på varför det inte funkar att tanka hem PDF:er från Safarin. Spelar ingen roll vilken väg man tar, Spara som.... Öppna som.... osv osv. Kör därför med Google Chrome jag med, där fiunkar detta perfekt. Nu kanske det inte spelar någon större roll om man använder GC eller Safari, båda har fördelar o nackdelar. Men om inte detta lilla aber hade funnits så föredrar jag nog faktiskt Safarin. Så det vore ju kul om någon har någon lösning på detta lilla problem. Att tömma cachen eller köra en säker start har jag inte ens provat, det är ju inte där problemet ligger. Men var problemet ligger kan jag inte alls med mina ytterligt små tekniska kunskaper begripa? Jo. tömde nog cachen för säkerhets skull även om jag visste att det inte skulle hjälpa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Det här har jag också funderat på varför det inte funkar att tanka hem PDF:er från Safarin. Spelar ingen roll vilken väg man tar, Spara som.... Öppna som.... osv osv. Jag har aldrig haft problem med att spara pdf i safari. Jag gör precis så som du skrev: Surfa in på pdf:ens adress, tryck CMD+S (spara som..) och sen väljer jag var jag ska spara. Man kan även bara dra ner muspekarn till botten av fönstret och en liten transparent meny dyker upp där man kan zooma in/ut samt spara pdf:en med endast ett musklick. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiplon Posted May 6, 2012 Share Posted May 6, 2012 Jag har aldrig haft problem med att spara pdf i safari. Jag gör precis så som du skrev: Surfa in på pdf:ens adress, tryck CMD+S (spara som..) och sen väljer jag var jag ska spara. Man kan även bara dra ner muspekarn till botten av fönstret och en liten transparent meny dyker upp där man kan zooma in/ut samt spara pdf:en med endast ett musklick. Kan inte upptäcka någon sådan transparent meny. Det här problemet hänger också samman med detta; https://forum.macworld.se/topic/147645-spara-laenkad-fil-som-pdfer/page__p__1535697#entry1535697 i Safari; om man väljer "spara som" så sparas visserligen PDF;en, men inte till filnamnet utan till det namn som webbsidan har som man tankat ner från. I Google Chrome går alla alternativa sätt att spara på bra, och oavsett hur man gör så kommer alltid PDF;en benämnas med rätt namn. Jättekonstigt! Och kanske något av ett litet I-landsproblem, det är ju faktiskt inte värre än att man kan använda GC. Men retsamt är det Link to comment Share on other sites More sharing options...
grotta Posted May 8, 2012 Author Share Posted May 8, 2012 Man kan även bara dra ner muspekarn till botten av fönstret och en liten transparent meny dyker upp där man kan zooma in/ut samt spara pdf:en med endast ett musklick. Tack, det fungerar ju förståss, även om det känns lite som en omväg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 ⌥-klickar man på länken till pdf-filen laddas den ner direkt med det namn som filen har. Vill man läsa först gör jag nog som Koplimi - (öppna->spara) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cicero Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 Har haft liknande problem. Detta uppkom efter det att jag installerat och använt mig av Acrobat Reader. Efter det att jag rensat Acrobat Reader plug-in så kan jag åter så att säga öppna och hämta pdf-filer i Safari. Detta kan kanske vara lösningen. Inga andra verktyg, såsom säker start etc, löste mitt problem. Prova gärna. // Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 10, 2012 Share Posted May 10, 2012 PDF fungerar utmärkt för mig att hämta och spara med Safari, och det får det namn som det heter på sidan. Det kan ju finnas skillnader i kodning av hemsidor, vissa hemsidor kör med kod anpassad för Internet Explorer och sådana lirar inte vackert med Safari eftersom Safari följer strikt w3c-sttandard. Jag vet att Firefox lirar bättre eftersom den är mer anpassad att lira med hemsidor anpassade för Windows och Internet Explorer. Chrome har jag inte använt så jag vet inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.