Mons Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Så befann jag mig i Uppsala och sökte på det bland mina kontakter men inte gick det. Är det så illa att man bara kan söka på namn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Testade söka med spotlight (dvs svep med fingret åt höger på hemskärmen) och sökte på adresser. Mycket riktigt! Den söker inte på adressinformationen i en kontakt. Ganska kass faktiskt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Man kan bara söka på namn. Det finns alternativ, exempelvis Contact+ för 15 kr. http://itunes.apple.com/se/app/contacts+/id295347623?mt=8 Anledningen till att Apples egna program är enkla i sin funktionalitet och inte har så många funktioner, den anledningen kan vi hitta i Apples historia. När Macen lanserades 1984 så kom den med två mjukvaror som standard MacWriter och MacPaint. Dessa program var så bra att tredjeparts utvecklarna av mjukvara inte utvecklade program för Mac. Macen stod med ett väldigt litet programutbud. Detta skrämde bort köpare för köpare vill ha många program att välja bland, användarna vill ha ett stort programutbud - även om de inte kommer köpa alla program så upplever de ändå någon slags trygghet i att det finns många program tillgängliga. För att lösa denna problematik så skapade Apple ett eget företag - Claris - som tog över dessa mjukvaror och Apple valda att sluta inkludera dem i nya dator, utan Mac köparna fick köpa MacWriter eller MacPaint om de vill ha programmen. Äntligen började tredjepartsutvecklarna nu utveckla program till Mac och försäljningen av Mac kunde ta fart. Sedan denna läxa och lärdom, så har Apple förstått att de kan inte släppa för bra mjukvara till sina produkter - för då är det ingen annan som utvecklar mjukvara. Därför fokuserar Apple på enkelhet och att vara tillräcklig bra för de flesta användare, alltså erbjuda en grundfunktionalitet. Vill man ha mer, då finns det alternativ att köpa från andra mjukvaruutvecklare. Och det ska vi vara glada för. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mons Posted May 5, 2012 Author Share Posted May 5, 2012 Svammel Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Syftet med spotlight är ju att man skall kunna hitta det mesta i sin iPhone. Så jag köper inte den där långa "avhandlingen" till förklaring. Jag tror mer på en ren miss från Apples sida. Inte direkt avancerat att utöka funktionaliteten till att även söka bland adresser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Nej, tycker jag inte. Jag gav dig tips på ett kontakt-program som man kan söka på allt möjligt i. Bara 15 kr. Så det finns lösningar på din frågeställning om du vill ta till dig informationen. Sedan förklarade jag varför Apples medföljande applikationer har en enkel grundfunktionalitet istället för att göra allting. Och den historiska bakgrunden är äkta och sann och har inget med svammel att göra. Det gick till precis så som jag skrev. Första Macen såldes med programvara, men det var trögt att få tredjepartsutvecklare att utveckla program till Mac för programmen som följde med var för bra. Tredjepartsutvecklarna klagade faktiskt på Apple varje gång Apple släppte en ny version av de medföljande programmen för försäljningssiffrorna visade att när Apple uppdaterade de medföljande programmen till nya versioner, så sjönk försäljningen av tredjepartsmjukvara - därför att kunderna uppfattade de medföljande programmen som tillräckligt bra så det fanns inget stort behov av att köpa andra program. Tredjepartstillverkarna var mycket missnöjda med situationen, de gillade Macen som plattform men det var ju ett stort problem att kunderna inte köpte program därför att Apples egna program som de fick med gratis när de köpte datorn för för bra. Så för att blidka dessa så skapade man Claris och knoppade av det från Apple och sålde programmen separat, och då ökade försäljningen av andra tillverkares program också och utbudet av program ökade. Sedan dess erbjuder Apple en grundfunktionalitet i sina applikationer, utan att vara bäst. Tillräckligt bra för att man ska komma igång, men ändå tillräckligt sparsmakade funktionsmässigt att användarna ska kunna vara intresserade av att köpa andra applikationer när de har vuxit ur de medföljande applikationerna. Och om vi tittar på antalet kontakt-program på iTunes Store, så finns det faktiskt flera stycken som erbjuder högre funktionalitet än Apples eget Kontakter, och som har mer flexibla sökfunktioner. Bland annat. Detta till en låg kostnad. Problemet löst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Jag tror mer på en ren miss från Apples sida. Inte direkt avancerat att utöka funktionaliteten till att även söka bland adresser. Nej, det är ingen miss. Det är precis samma med Adressboken i Mac, du kan inte söka på de andra fälten heller utan det är bara namn du kan söka på. Och det är två olika utvecklingsteam som har gjort dem, så det är inte ens samma personer... men de har haft en tydlig kravspecifikation från ledningen. Den kravspecifikationen innebär att man inte vill erbjuda för mycket. Tänk på att Apple faktiskt har en programbutik - till både iOS och Mac OS X - där de tjänar pengar på att sälja program. Det ligger i deras eget intresse att det finns ett stort utbud av tredjepartsprogram, för annars fanns det inget att sälja i Apples egen butik. Det vore ekonomiskt självmord av Apple att göra program som vore perfekta i alla avseenden, därför erbjuder de en grundfunktionalitet som du kan växa ur och växer du ur så finns det program att köpa och då får Apple klirr i kassan när du köper det programmet som utökar funktionaliteten. Men det handlar också om att erbjuda användarna alternativ, att det görs alternativ. Varför har Pages inte lika avancerade ordbehandlingsfunktioner som Microsoft Word, men bättre layoutfunktioner? Jo, för att Apple inte vill konkurrera direkt med Microsoft Office utan erbjuda ett alternativ som fyller en annan nisch. Klart att Apple kan göra en MS Office dödare, men då skulle ingen köpa MS Office - och då skulle Microsoft dra sig ur Mac-marknaden. Och om Microsoft drar sig ur, så är det många företag som inte skulle köpa Mac eftersom hos företag så är Microsoft Office en standard företag använder. Alltså så gör Apple iWork till en annan programlösning, lite annorlunda än MS Office, lite annat perspektiv. Varför har Apple Mail grundläggande funktioner men inga superavancerade? Jo, för om Apple Mail var mer avancerat så skulle ingen köpa alternativen... det finns många alternativ till Apple Mail på marknaden. Varför har Apple gjort mejl - kalender och kontakter till tre separata program istället för ett gemensamt? Jo, för om Apple gjorde en kontaktlösning med ett program för alltihop, vem skulle då köpa de program som är allt-i-ett program? Det finns många kontakthanterare med mejl och kalender för Mac... Och så vidare och så vidare... Så Apple erbjuder en basfunktionalitet, för att det ska göras tredjepartsmjukvaror som utökar funktonaliteten och du som kund och användare får fler valmöjligheter och ett större programutbud. Och varför det är så, det finns det historiska skäl till därför att Apple en gång i tiden inte gjorde så utan levererade bra program gratis till datorn i början... och det hämmade försäljningen av både datorn och programförsäljning hos tredjepartsleverantörer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattiasgbg Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Men spotlight i OS X klarar ju att hitta kontakter i Uppsala (även jag har kontakter där), så hur bör man förklara det? Jag gissar att Apple tyckte det gick för långsamt i iOS, men nu borde väl inte prestandan vara något problem. Edit: Även Adressbok (Lion) hittar till Uppsala. Link to comment Share on other sites More sharing options...
UppiNorr Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 Precis därför jag anser att det är en miss. Det funkar i OSX och prestandaproblem är knappast något att skylla på längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.