Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vad gör RAM egentligen?

Karlenok

Recommended Posts

Jag och en kompis diskuterade vad ram igentilgen gjorde men kom inte fram till något vettigt svar. Så jag undrar om man spelar något och det fryser eller står (has run out of memory) är det ram eller grafikkortet? Och isåfall vad gör ram exakt?Tacksam för svar :) MVH Karl

Om du har ett grafikkort GeForce 9400M så använder det ju RAM-minnet så det blir samma sak i praktiken fast den delen är ju dedikerad till grafiken och är inte tillgänglig för OS X.

RAM är datorns minne, det är ett arbetsutrymme där datorn lagrar information tillfälligt. När datorn stängs av försvinner innehållet i RAM.

RAM är mycket snabbare än att köra mot en hårddisk, men när RAM-minnet tar slut (för datorn använder så många program eller skyfflar stora datamängder) så skickas en del ut till hårddisken och då går datorn långsammare. Därför uppmuntras det att ha mycket RAM så datorn inte behöver jobba mot hårddisken hela tiden.

Låt mig ge ett exempel: Om datorn ska räkna 2 + 2 = 4 så behöver datorn lagra dessa värden i minnet, alltså 2 - och så räknar det lägger till en 2:a och så sparar detta som en 4:a i minnet. Dessa värden hamnar i RAM. När datorn har presenterat 4:an för dig så glömmer den bort den och ägnar sig åt något annat. RAM är alltså väldigt temporärt... innehållet i RAM ändras hela tiden.

Ok! Då var det som jag trodde sarcastic.gif Men jag förstår inte riktigt det med ram och grafik? Så grafikkortet använder RAM eller använder den sitt eget minne? Eller bådeoch?

Men jag förstår inte riktigt det med ram och grafik? Så grafikkortet använder RAM eller använder den sitt eget minne? Eller bådeoch?

Antingen eller. Helt beroende på exakt vilket kort vi talar om.

Den iMac du har nämnt i din avatar iMac i3 har antingen en GeForce 9400M som den billigaste modellen har. Den grafikkretsen har inget eget minne utan använder en del av datorns arbetsminne som kallas RAM-minne. Den iMacen fanns också med en grafikkrets som heter Radeon HD 4670 som har eget grafikminne eller grafik-RAM, fast man säger inte så. Fördelen med GeForce är att den blir billigare men presterar också betydligt sämre än Radeonkretsen. Men det beror ju på vad man ska ha datorn till.

Jo, jag her den billigare... Men jag tar nog och uppgraderar RAM minnet till 6gig.

Grafikkort som har sitt eget arbetsminne kan ge en snabbare dator jämfört med grafikkort som använder samma arbetsminne som alla andra delar och program i datorn, åtminstone när man har stora tunga processer. "tungt" i detta sammanhang innebär ett program eller data/information, beräkningar, som tar mycket kraft av datorn och använder mycket arbetsminne. Med sådana program är det en fördel med grafikkort som har eget arbetsminne, för att helt enkelt maximera minnet.

Jo, jag her den billigare... Men jag tar nog och uppgraderar RAM minnet till 6gig.

Gör som jag och köp dubbla 4 GB och stoppa i så har du så det räcker för lååååång tid. 12 GB RAM är fint att ha.celb%20(7).gif

Gör som jag och köp dubbla 4 GB och stoppa i så har du så det räcker för lååååång tid. 12 GB RAM är fint att ha.celb%20(7).gif

Och det kostar inte så många kronor. Det är värt att välja 2x4 istället för 2x2. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...