Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VPN-Server Mac Mini


lappen71

Rekommendera Poster

Har jag missförstått något men visst ska man kunna få Mac Minin att agera VPN-Server?

Syftet var att sätta upp en VPN-server så en vän kunde komma åt mitt material med sin mediaspelare.

Den har en inbyggd VPN-klient så det skulle vara en smidig lösning så slipper jag föra över manuellt.

Använder MacServe | iVPN men jag får ingen kontakt fast jag fyller i uppgifterna som man ska göra.

Någon som har några ideer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen inte helt trivialt att sätta upp osx egen vpnserver:

So how did I set up this VPN server on Snow Leopard? After a bit of browsing and some suggestions I received on Twitter, I decided to follow this tutorial to manually set up the server and put files in place to allow for incoming connections. Three hours later, the VPN server wasn’t working and I couldn’t connect from my iPhone at all. So I went for the GUI approach and installed iVPN, a dead-simple application that with a few clicks lets you create a L2TP or PPTP server on Snow Leopard. Instead of manually editing .plist files and fixing permissions in the Terminal, all you have to do is choose the server type, type in account credentials and paste your personal Secret Key (you can generate a random one here). Make sure to pick start and end IP addresses (the ones your router will assign to the computer or device connecting remotely through VPN) and restart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl sett att jag redan använder det programmet?Det står i mitt inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl sett att jag redan använder det programmet?Det står i mitt inlägg

Jodå, det står där.

 

Men det står inte om vad du och din kompis har för routers, om de är rätt inställda, om du får något felmeddelande, vad du har för statusmeddelanden etc etc.

 

Du har inte ens talat om ifall du kan köra VPN lokalt på ditt eget nät, utan internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det står där.

 

Men det står inte om vad du och din kompis har för routers, om de är rätt inställda, om du får något felmeddelande, vad du har för statusmeddelanden etc etc.

 

Du har inte ens talat om ifall du kan köra VPN lokalt på ditt eget nät, utan internet.

 

Nu har jag inte testat från min kompis än utan bara från min iPhone som jag är uppkopplad mot 3G.

Jag får kontakt men efter en stund så kopplar det ner.

i loggen för programmet får jag ett felmeddelande och det är exakt som det står i denna tråd.

https://discussions.apple.com/thread/2676762?start=0&tstart=0

 

Men den lösning som han har gjort förstår jag mig inte på.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Telly säger så skulle jag först se till att jag får vpnklienten och servern att fungera lokalt, på samma nätverk. När man sedan fått det att funka måste man se vilka portar som skall öppnas i routern(na). Det finns antagligen dokumentation över vilka portar olika vpnlösningar använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som Telly säger så skulle jag först se till att jag får vpnklienten och servern att fungera lokalt, på samma nätverk. När man sedan fått det att funka måste man se vilka portar som skall öppnas i routern(na). Det finns antagligen dokumentation över vilka portar olika vpnlösningar använder.

 

Ok nu testade jag att vara uppkopplad på mitt wifi och då fick jag kontakt.

Men direkt när jag försöker utifrån går det inte och jag har öppnat upp rätt port eftersom jag får kontakt men sen kommer felmeddelandet.

 

Edit: Jag är uppkopplad men det händer ingenting när jag testar att surfa med telefonen. Det bara tuggar och tuggar

Och jag ser ett felmeddelande "Cannot determine ethernet address for proxy ARP"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men direkt när jag försöker utifrån går det inte och jag har öppnat upp rätt port eftersom jag får kontakt men sen kommer felmeddelandet.

Det kan vara så att uppkopplingen sker med den port du öppnat, medan själva datautbytet sker via en annan (stängd) port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Cannot determine ethernet address for proxy ARP" .. Hm, ARPcachen eller ARP är ju kopplingen mellan macadress och ipadress. Ethernet adr torde vara macadress. Vet inte vad det finns för osxverktyg för köra nätverkstrace på servern för att se vad som händer, vilka portar som används. Kanske någon annan vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Port Forwarding

To allow clients to connect to your VPN server certain ports need to be open to the Internet. If you have any sort of firewall such as a router, or other software firewall including Mac OS X's built in firewall you will need to specifically tell the firewall to accept incoming connections on these ports. If you are using Leopard, you do not need to open these ports on Mac OS X's built in firewall as these are opened automatically.

 

For PPTP connections, TCP port 1723 needs to be opened.

 

For L2TP connections, UDP ports 1701, 4500 and 500 need to be opened.

 

Länken som innehåller lite info är: http://macserve.org.uk/support/ivpn/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har öppnat 1723 porten för det finns en färdig inställning i min router så det är bara att aktivera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...