Griffinsx Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Hej om jag öpppnar min "Film" mapp så ser jag bara en tom mapp. öppnar jag daisydisk eller min mediaserver program så ser jag alla filmer och dom funkar att köra. Men går jag till min HDD och trycker på "FilM" mappen så är den tom? även om jag högerklickar visa info står det att mappen är på 0MB Men kollar jag info på HDD ser jag att det ligger 1.3TB i mappen HELP =) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffinsx Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 jag använder LION Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Om dina filmer ligger i en mapp vars namn börjar med punkt så blir den mappen osynlig i Finder. Döp om mappen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Kan det vara så att det finns en till mapp som dina filmer ligger i och att du helt enkelt kollar i fel mapp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffinsx Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Alltså jag ser Mappen den heter klart och tydligt HDD som heter Filmer och mappen som heter XBMC med 1.3TB "Film". öppnar jag XBMC mappen i daisydisk ser jag alla filmer mappar och .srt filer. men öppnar jag mappen XBMC i Finder är den tom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffinsx Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Alltså jag ser Mappen den heter klart och tydligt HDD som heter Filmer och mappen som heter XBMC med 1.3TB "Film". öppnar jag XBMC mappen i daisydisk ser jag alla filmer mappar och .srt filer. men öppnar jag mappen XBMC i Finder är den tom OK, du har bifogat en skärmdump från Finder där man ser sökvägen. Vad finns i mappen "Filmer" som ligger i din användarmapp? Kan du bifoga en skärmdump från daisydisk där sökvägen till den fulla mappen syns? EDIT: Finns det en osynlig mapp inuti XBMC på disken Filmer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan.s Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Om du söker på ett filmnamn du vet finns i mappen (sök med spotlight). Var säger spotlight att den ligger ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffinsx Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 OK, du har bifogat en skärmdump från Finder där man ser sökvägen. Vad finns i mappen "Filmer" som ligger i din användarmapp? Kan du bifoga en skärmdump från daisydisk där sökvägen till den fulla mappen syns? EDIT: Finns det en osynlig mapp inuti XBMC på disken Filmer? på daisydisk står det Samma sök väg som den mappen som är tom d jag drog exakt den mappen till daisydisk och sökte igenom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffinsx Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 spotlight hittar ingen av filmerna när jag "söker" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffinsx Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 spotlight hittar inget jag söker på sökte på avatar.mkv som finns där men inget dykr upp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 på daisydisk står det Samma sök väg som den mappen som är tom d jag drog exakt den mappen till daisydisk och sökte igenom Och var är skärmdumpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 spotlight hittar inget jag söker på sökte på avatar.mkv som finns där men inget dykr upp Så här söker du bland osynliga filer: http://hints.macworld.com/article.php?story=20090821015454108 Är den extra disken "Filmer" Spotlightindexerad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffinsx Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Så här söker du bland osynliga filer: http://hints.macworl...090821015454108 Är den extra disken "Filmer" Spotlightindexerad? Det har jag ingen aning om den är då det är en extern HDD. Mappen ligger som första mapp i HDD så enda sökväg den kan ha är /Filmer/XBMC Link to comment Share on other sites More sharing options...
Griffinsx Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Hmm Kan ej byta namn på mappen? och om testar lägga till en ny mapp eller lägga in en ny fil i mappen måste jag skriva mitt admin lösenord? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Hmm Kan ej byta namn på mappen? och om testar lägga till en ny mapp eller lägga in en ny fil i mappen måste jag skriva mitt admin lösenord? Är det frågor? Eller påstår du att du inte kan byta namn på mappen? Och vad får du för felmeddelande i så fall? Hur är disken formaterad? ("Visa info" bör ge svaret.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Kan du använda "Terminal" någorlunda? I så fall, öppna Terminal. Skriv in "ls -al " (utan citationtecken, med avslutande mellanslag, slå INTE retur ännu). Dra in mappen XBMC in i Terminalfönstret och släpp. NU kan du trycka retur. Posta svaret här. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Ok, jag ser att du har en enhet som heter "Filmer", alltså ingen mapp som heter "Film" och den enheten är en extern hårddisk alltså inte den interna. Den infon du har visat hittills talar inte om hur den är formaterad, men det är viktig information. Dvs talar vi Mac OS X extended, eller talar vi FAT 32 eller kanske exFAT? Om det är Mac OS X extended kan du prova köra reparera skivbehörigheter. Men jag misstänker att det är något annat format.. eftersom frågan om admin-lösenord kommer upp, det tyder på att den inte är standardformaterad. Att Spotlight inte har indexerat den tyder också på ett annat format än Mac OS X extended. Du har en mapp som heter "autorun" - är detta en hårddisk som du tidigare har använt till en Windows-maskin? En lösning kan vara att flytta över all information som du vill spara, till den interna hårddisken i din Mac. Formatera sedan om hårddisken till Mac OS X extended (journalförd). Flytta tillbaks informationen till hårddisken. Not: Då kan du inte använda den på en Windows-maskin, men den kommer fungera med Mac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.