jontah Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Hej! jag har precis ominstallerat min macbook pro 15" intel core i7 4GH Ram. Jag satte några "rules" så att vissa program alltid ska öppnas med specifika program och råkade tyvärr ta så att .pax.gz filer alltid öppnas med "Unarchiever". Detta ställde till med en herrans massa problem och jag kunde inte installera vissa .pkg filter för att dem innehöll .pax.gz, och dessa filer var ju paketerade och zippade. Nu undrar jag, hur får jag tillbaka det som det var från början? har kollat och sett att diverse andra filer är öppnade med "text edit", så jag testade att ställa in så att alla .pax.gz filer öppnas med text edit, men detta fungerade icke! Hur löser jag problemet? det är sjukt jobbigt att inte kunna installera nödvändiga prylar! Får massa "installation failed" och dessutom så kan vissa .pkg filer inte öppnas alls, med ett felmeddelande! Tacksam för svar. MVH Jonatan Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan.s Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Högerklicka på en dylik fil. Välj visa info. Där visas vilket program filen öppnas med samt man kan kan ändra program. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jontah Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Högerklicka på en dylik fil. Välj visa info. Där visas vilket program filen öppnas med samt man kan kan ändra program. Yes, this I know. Det var ju det jag gjorde för att få .pax.gz filerna att öppnas med unarchiever. Men frågan är, hur får jag det till defaultläge igen? jag minns ej vilket program den öppnade filerna med INNAN jag ändrade. Och jag har testat att alltid öppna dem filerna med textedit, men jag får fortfarande samma problem när jag startar filerna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Förhandsvisning? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jontah Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Förhandsvisning? utvecka? förstår inte riktigt vad du menar. Är det förhandsvisning som är defaultprogrammet för att öppna .pax.gz filer normaltsätt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Stuffit Expander borde väl öppna dem http://download.cnet.com/StuffIt-Expander/3000-2250_4-10653042.html?tag=mncol;2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jontah Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Förhandsvisning är Apples eget öppningsprogram. öppnar det mesta..om det öppnar de filer du har vet jag inte. Har inga sådana Stuffit Expander borde väl öppna dem http://download.cnet...tml?tag=mncol;2 OK ska testa förhandsvnings. Nej nej du missförstår mig. Det är ju när jag ändrade vad den skulle öppnas med alltid (som jag ändrade till unarchiever) som detta problem uppstod. Jag vill helt enkelt ha det som det var från början. Är det någon av er som kan tanka en .pkg fil (till exempel från rekordbox hemsida (http://www.prodjnet.com/rekordbox/support/download.php?ap_lang=en&scr=F02&no=0&type=MAC) och högerklicka på den och välja "show package contents" och göra så på alla .pkg filer som paketet innehåller tills ni hittar en fil som heter .pax.gz eller .pax och sedan trycka på CMD+I för att "visa info" och se vad den öppnas med normalt sätt? Vore tacksamt! Tack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Jo jag missförstod dig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Apple använder sig av för .dmg och för zip-filer Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Hittade detta program http://betterzip.en.softonic.com/mac Link to comment Share on other sites More sharing options...
jontah Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Ja detta vet jag! Men behöver få reda på vad .pax.gz filerna öppnas med, inte zip eller dmg filerna! Jag har betterzip, det är inte frågan om att paketera ihop något. Jag vill återställa som det var från början. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan.s Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Här är det: Link to comment Share on other sites More sharing options...
jontah Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Tack! Fan, jag vet inte vad felet kan vara. Detta är vad jag får när jag försöker öppna en fil som innehåller .pax.gz http://www12.zippyshare.com/v/68852334/file.html någon som vet vad det kan vara för fel? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jan.s Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Googla på Com.apple.installer.pagecontroller, tips är att reparera skivor, använda annan browser för nedladdning mm Link to comment Share on other sites More sharing options...
jontah Posted May 4, 2012 Author Share Posted May 4, 2012 Googla på Com.apple.installer.pagecontroller, tips är att reparera skivor, använda annan browser för nedladdning mm Har gjort allt detta, även reparerat skivbehörigheterna osv! Några andra tips? det funkar inte trots detta.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hummel Posted May 4, 2012 Share Posted May 4, 2012 Arkivverktyg ska du välja som program för dina filer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tjorven Posted May 5, 2012 Share Posted May 5, 2012 är det samma fil du provar med? den kan ju vara trasig... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.