Jump to content
Just nu i M3-nätverket

2 st iphoto-bibliotek ska bli 1 på extern hårddisk

jaypowell

Recommended Posts

jaypowell

Hej, jag hoppas att det finns en vänlig själ som kan ge mig lite vägledning i denna fråga!!

Jag har två stycken iphoto-bibliotek som ska över på en extern hårddisk (WD 1TB usb3)

Bibliotek 1 är på 190GB och ligger på en iMac

Bibliotek 2 är på 110GB och ligger på en macbookpro

Jag är lite orolig över att om jag gör något fel så förlorar jag värdefull metadata och redigering av bilderna som det har lagts ner timtal av arbete på..

okej, med detta avklarat så är det ungefär så här jag tänkt att jag skulle gå till väga..

Jag tar Bibliotek 1 och drar över hela paketet till den externa hårddisken (user/******/pictures//iphoto-bibliotek).

jag antar genom att bara dra över det första biblioteket så får jag med mig både original och redigerade bilder, bestämda album och annan nödvändig metadata.

Tänker jag rätt?

Nu är det mina problem uppstår.. Hur får jag bibliotek 2 att exporteras rätt in i bibliotek 1? (som nu ligger på extern WD)

Jag har sökt runt lite och hittat ett program som heter "iphoto library manager".

Är jag inne på rätt spår? Är det något jag har glömt.. Behöver hjälp då jag verkligen inte vill göra något dumt som jag ångrar senare..

(Ska väl också tillägga att jag har backat upp båda datorerna mot TimeMachine)

Mattiasgbg

Jag sökte i hjälpen till iPhoto 11 och det vettigaste jag hittade handlade om att exportera bilder från ett bibliotek (till valfri mapp) och sedan importera dem till det andra biblioteket. Men det hjälper ju inte dig.

Tror inte det finns någon sådan funktion inbyggd, men kolla på http://www.fatcatsoftware.com/iplm/

jaypowell

Tror inte det finns någon sådan funktion inbyggd, men kolla på http://www.fatcatsoftware.com/iplm/

Ja då är jag nog inne på rätt spår.. Jag ser att de erbjuder en "free trial" för iphoto library manager, är det någon som vet om den är baserad på x dagar eller x GB?

Också är det någon som har erfarenhet av detta program? :)

Ja då är jag nog inne på rätt spår.. Jag ser att de erbjuder en "free trial" för iphoto library manager, är det någon som vet om den är baserad på x dagar eller x GB?

Också är det någon som har erfarenhet av detta program? :)

Har inte kört det själv, men bara hört gott om det. Det kostar bara $20, dvs 150 spänn. Hur mycket är dina bilder värda för dig? :)

• 2 weeks later...

Update:

Ja då var det klart.. Jag kan verkligen rekommendera "iphoto library manager" till er som har haft samma planer på att slå ihop bibliotek från olika datorer i hemmet för att få en bättre överblick genom att jobba mot en extern hårddisk istället..

Jag använde mig av en macbookair i7 för att få ett bättre arbetstempo.. Det tog ca: 3 dygn för datorn att slå ihop båda biblioteken. Import av orginalbilderna, tilllämpning av allt från albumnamn till (tidigare) modifieringar av bilderna o s v. Det blev ca 71.200 bilder kvar när dubbletterna var borttagna och drygt ca 300GB stort iphoto-bibliotek.

Hela processen gick smärtfritt och under dessa tre dagar så var det ingenting som gick fel.. Kan inte heller se att några av bilderna skulle ha hoppats över eller blivit inlagd en extra gång. Kort och gott, $19,90 är ett överkomligt pris om man har jobbat med sitt bibliotek några år och sedan inser att man vill flytta på det utan att förlora de arbetstimmar man redan lagt ner och behöva börja om från början igen!

Kul att det gick bra. Jag har som sagt bara hört bra saker om programmet.

Tack för rapporten.  :)

Jag hoppas att du fortsätter att ha en backup på hela biblioteket nu när den ligger på en extern disk.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...