Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Vi fyller år idag"


Telly82

Rekommendera Poster

Listan med "Vi fyller år idag" tycker jag ska fixas till eller tas bort. Idag listas medlemmar som inte varit inloggade på åratal. Låt oss slippa dessa åtminstone och bara lista de som varit aktiva senaste året.

 

Idag listas:

1 medlem som senast var aktiv 2005.

1 medlem som senast var aktiv 2006.

1 medlem som senast var aktiv 2007.

3 medlemmar som senast var aktiva 2010.

3 medlemmar som senast var aktiva 2011. (Dessa kan väl kanske vara kvar, även om en var aktiv senast början av 2011)

4 medlemmar som senast var aktiva 2012. (Dessa bör absolut vara kvar.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ 1

 

Ja, det blir fånigt att "fira" folk på det viset. Ännu värre blir det väl när avlidna personer firas, en kvinna som avled ifjol, carolina30, hennes konto ska vara kvar orört, har forumledningen bestämt. Hon står som "utloggad".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Det stämmer att den där listan inte är helt intelligent, den söker helt enkelt på datum och listar alla den får träff på som ställt in att de fyller år i dag. Tyvärr finns det inga fler inställningar mer än på och av, så den kommer vara svår att göra bättre utan i alla fall lite utveckling. Och jag vet inte om jag tycker det är värt besväret.

 

Men samtidigt vet jag att vid någon omgörning av forumet för något år sedan eller om det var två så försvann födelsedagslistan, och då var det flera som önskade att få tillbaks den.

 

Jag ska kolla på om det finns en enkel lösning. Men om inte: Ni som inte tycker att den är så användbar, stör den så mycket om den bara ligger kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som inte tycker att den är så användbar, stör den så mycket om den bara ligger kvar?

Tja, den gör ju sidan onödigt hög (lång) om inte annat.

Och om den "måste" vara kvar, så lägg den åtminstone allra längst ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Tänkte på det där med folk som försvinner (ex dör), ska användarkonton finnas kvar för evigt? Har man inte loggat in på kanske 5-10 år så kanske användaren ska tas bort. Inläggen kan ju finnas kvar, men användaren kan ha namntillägget "försvunnen", kommer inte på något bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att den där listan inte är helt intelligent, den söker helt enkelt på datum och listar alla den får träff på som ställt in att de fyller år i dag. Tyvärr finns det inga fler inställningar mer än på och av, så den kommer vara svår att göra bättre utan i alla fall lite utveckling. Och jag vet inte om jag tycker det är värt besväret.

 

Men samtidigt vet jag att vid någon omgörning av forumet för något år sedan eller om det var två så försvann födelsedagslistan, och då var det flera som önskade att få tillbaks den.

 

Jag ska kolla på om det finns en enkel lösning. Men om inte: Ni som inte tycker att den är så användbar, stör den så mycket om den bara ligger kvar?

Är det inte värt besväret att göra födelsedagsfunktionen uppdaterad bör den stängas av. Klart att man stör sig på om forumet grattar exempelvis en avliden medlem.

 

Den 8 september skulle carolina30 ha fyllt 34 år. Vi får väl se om hon blir gratulerad av forumet då.

 

post-28798-067486000 1336055514_thumb.png

 

Vad gäller mattiasgbg fråga fick jag nedanstående svar (inlägget här och notera datumet).

 

post-28798-093304900 1336055831_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

 

Vad gäller mattiasgbg fråga fick jag nedanstående svar (inlägget här och notera datumet).

 

post-28798-093304900 1336055831_thumb.png

 

Jo, så resonerade vi då. Det var ju en helt ny situation för oss och det är svårt att veta hur man hanterar den på bästa sätt.

 

Men jag tänkte nog inte riktigt på födelsedagsfunktionen när vi tog det beslutet, det kan ju vara ett argument för att hantera den annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

...

Vad gäller mattiasgbg fråga fick jag nedanstående svar (inlägget här och notera datumet).

 

post-28798-093304900 1336055831_thumb.png

Det där inlägget minns jag, men jag tänkte faktiskt allmänt, och utanför trådens ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju också fråga sig var gränsen går för att vara medlem. I företagsamhetens namn vill ju kanske forumet ståta med så många medlemmar som möjligt för att attrahera annonsörer, men någonstans blir det ju löjligt. Om någon reggade sig och postade ett inlägg för sju år sedan, ska denne räknas som medlem?chockadskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen finns det ju forummedlemmar som loggar in med olika alias. Ska de betraktas som flera medlemmar eller som bara en? Ta bort möjligheten att logga in som olika användare säger jag. Vill man byta alias ska det gamla tas bort. Måste man nödvändigtvis ha minst två alias att logga in med är det bättre att söka hjälp. Med cyberkontakter av det slaget lever man i en fantasivärld, som inte existerar nån annanstans än på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Sen finns det ju forummedlemmar som loggar in med olika alias. Ska de betraktas som flera medlemmar eller som bara en? Ta bort möjligheten att logga in som olika användare säger jag. Vill man byta alias ska det gamla tas bort. Måste man nödvändigtvis ha minst två alias att logga in med är det bättre att söka hjälp. Med cyberkontakter av det slaget lever man i en fantasivärld, som inte existerar nån annanstans än på nätet.

 

Vi kan inte göra så mycket åt det tyvärr, inte utan att kräva någon slags legitimation vid varje registrering.

 

Men det är inte något jag upplevt som ett stort problem här på forumet heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Man kan ju också fråga sig var gränsen går för att vara medlem. I företagsamhetens namn vill ju kanske forumet ståta med så många medlemmar som möjligt för att attrahera annonsörer, men någonstans blir det ju löjligt. Om någon reggade sig och postade ett inlägg för sju år sedan, ska denne räknas som medlem?chockadskeptisk.gif

 

Nej det handlar inte om annonsörer, sådant går på annan statistik som ger en betydligt mer korrekt bild.

 

Däremot finns det flera problem med att göra en rensning som vad vi ska göra med gamla trådar och inlägg, vilken avsändare som ska stå kvar på dessa inlägg osv. Samt risken för oväntade effekter.

 

Samtidigt ställer det inte till några problem. Det enda fallet då gamla medlemmar ploppat upp och visat sig igen bortsett från när de faktiskt kommer tillbaks och återigen blir aktiva är väl födelsedagsfunktionen, och då är det nog den vi bör se över.

 

Kort sagt, det är så klart fullt möjligt att göra men jag ser inte riktigt någon nytta med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...är väl födelsedagsfunktionen, och då är det nog den vi bör se över.

 

Kort sagt, det är så klart fullt möjligt att göra men jag ser inte riktigt någon nytta med det.

Jag ser ingen nytta med att ha den påslagen. Den tar bara upp plats på skärmen.

 

Och eftersom den visar avlidna personer så finns det desto större anledning att stänga av den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är helt ointresserad av födelsedagslistan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur programmeringsteknisk synvinkel så är detta något som borde kunna fixas över en kafferast, om de vill alltså. Några få rader i PHP...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur programmeringsteknisk synvinkel så är detta något som borde kunna fixas över en kafferast, om de vill alltså. Några få rader i PHP...

Det vore bra om du kunde hjälpa dem, de tror nog att det krävs mer arbete. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Det vore bra om du kunde hjälpa dem, de tror nog att det krävs mer arbete. :)

Gissar att det handlar mer om administration än kodande. De ändrade väl för något år sedan så att allt samlades centralt hos IDG?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens skörd:

2004: 1 st

2005: 1 st

2007: 1 st

2008: 5 st

2009: 2 st

2010: 1 st

2011: 4 st

2012: 8 st

 

Hur vet forumledningen hur många av dessa som fortfarande lever?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens skörd:

2004: 1 st

2005: 1 st

2007: 1 st

2008: 5 st

2009: 2 st

2010: 1 st

2011: 4 st

2012: 8 st

 

Hur vet forumledningen hur många av dessa som fortfarande lever?

Ja, jag håller med, jag retar mig mer och mer på det där... dry.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Gissar att det handlar mer om administration än kodande. De ändrade väl för något år sedan så att allt samlades centralt hos IDG?

 

Ja, lite så är det. Php är inte min starka sida så jag måste få någon att kolla på det åt oss.

 

Förmodligen har Mikaelq rätt i att det inte är många rader kod, möjligen kan det vara så att plugin-systemet i forumet har begränsningar som sätter käppar i hjulet men det är jag fel person att svara på.

 

Hur som helst tycker jag inte ens det låter som att någon är särskilt intresserad av att ha den där rutan kvar, så just nu lutar jag lite åt att vi plockar bort den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst tycker jag inte ens det låter som att någon är särskilt intresserad av att ha den där rutan kvar, så just nu lutar jag lite åt att vi plockar bort den.

Verkställ!  :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Hur som helst tycker jag inte ens det låter som att någon är särskilt intresserad av att ha den där rutan kvar, så just nu lutar jag lite åt att vi plockar bort den.

Verkställ! :devil:

Instämmer helt! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Dagens skörd:

2004: 1 st

2005: 1 st

2007: 1 st

2008: 5 st

2009: 2 st

2010: 1 st

2011: 4 st

2012: 8 st

 

Hur vet forumledningen hur många av dessa som fortfarande lever?

Kanske ska börja med att fråga hur de vet att personerna verkligen finns eller har funnits. Finns vi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...