Pada-chan Posted May 2, 2012 Share Posted May 2, 2012 Mitt iPhoto-bibliotek är en bra bit över 100 GB nu och min dröm om att någonsin kunna ha alla bilder på en iPad ter sig omöjlig. En stor del av biblioteket är dock icke-komprimerade videor. Finns det någon smidigt sätt att komprimera videor i iPhoto-biblioteket utan att manuellt exportera, komprimera och sedan importera igen. Detta förstör ju även datummarkeringen för videon. (Eller?) Ett batch-program som ordnar detta smidigt hade ju varit toppen. Är det något annat man kan göra för att minska bibliotekets storlek? Jag gillar förbättrings-verktyget i iPhoto och använder detta till en stor del av mina bilder (om jag inte orkar manuellt redigera dem). Tar de då extra plats (original + modifierad version)? All hjälp är välkommen. Tack på förhand! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Icke-komprimerad video existerar inte i sinnevärlden. Filerna skulle bli gigantiska. Dina 100GB skulle räcka till bara några få minuter SD video och kanske en minut HD video. Måste du ha dina filmer i iPhoto? iMovie är ett videobibliotek för video, med redigeringsmöjlighet. Motsvarar alltså iPhoto fast för video, så flytta filmerna dit. Ja, du har alltid en originalbild och en manipulerad bild. Detta för att du när som helst ska kunna gå tillbaka till din originalbild när du strulat till din manipulation så den inte blev bra. Eller om det kommer ett bättre verktyg för bildförbättring och du vill börja om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pada-chan Posted May 3, 2012 Author Share Posted May 3, 2012 Jo, det är sant att den har en viss inbyggd komprimering - men inget jämfört med till exempel en Xvix-komprimering. Jag använder iPhoto som ett digitalt fotoalbum och tycker om att kunna se även videos när man går in och tittar på semesterbilderna. Skulle jag exportera till iMovie "försvinner" videorna från mina album. Eller menar du att det finns något smidigt sätt att hålla ihop dessa två? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted May 3, 2012 Share Posted May 3, 2012 Jo, det är sant att den har en viss inbyggd komprimering - men inget jämfört med till exempel en Xvix-komprimering. Och den komprimeringen skulle vara förstörande, dvs du kan aldrig packa upp filmen igen och få tillbaka samma kvalitet. Hur mycket du förlorar beror på en hel massa parametrar. Så att komprimera dina filmer ytterligare är inget bra alternativ. Jag använder iPhoto som ett digitalt fotoalbum och tycker om att kunna se även videos när man går in och tittar på semesterbilderna. Ja, du vill både äta kakan och ha den kvar. Tips: Det heter "videor" på svenska. "Videos" är engelska. Skulle jag exportera till iMovie "försvinner" videorna från mina album. Eller menar du att det finns något smidigt sätt att hålla ihop dessa två? Nej, tyvärr. Vad du skulle kunna göra är att ha två iPhoto-bibliotek: Ett där du har originalen i full upplösning och ett där du har bilderna i "iPad"-upplösning och filmerna i "iPad"-format. Men det är ju ett besvär det också. Eller så väntar du till Apple släpper iPad 5 med 256 GB utrymme. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.