Jump to content
Just nu i M3-nätverket

E-leg Nordea - problem, provat alla tips utan framgång

karma5000

Recommended Posts

karma5000

Hej, ny på Mac och det enda problem jag har är att få e-legget från Nordea att fungera. Har nu provat alla deras (skriftliga) åtgärder utan framgång. Även googlat och provat tex olika versioner av firefox men möts konsekvent att följande information:

Namnlöst.tiff

Ngn som har några tips? Att ringa Nordea får vänta en dag som denna när alla ska deklarera :)

(ps lyckas inte föra in skärmdumpen heller, hinner inte klura på det nu. Har bara använt macen i en timme:)....men hoppas att ni ser den på bifogad fil)

Vad är det för webbläsare i dumpen? Har du importerat certifikatet i Firefox och ställt in så att Firefox väljer certifikat automatiskt? Försök ge lite info när du ställer frågor, inte att du har gjort en massa icke närmare beskrivna saker, det säger oss ingenting.

johnalder

Firefox 3.6 nånting är absolut senaste versionen som funkar. Och sen är det min erfarenhet att man måste göra allt i rätt ordning. Har för mig följande ordning:

Sätta i kort och läsare i datorn

Starta personal

Starta firefox

Sen var det känsligt med strömförsörjning i usb-porten. Min MBA gav för lite styrka...

Men jag kan ha glömt, skaffade ett konto på skandiabanken och tog e-leg därifrån och det funkar helt klockrent.

Till nordeas försvar(?) så håller de på att gå över till bank-id och därför läggs väl ingen energi på att få befintlig lösning för Mac att funka.

Lars Einarsson

Du måste numera ha den halvmåneformade dosan och inte den med knappar för att få det att funka på Mac, har du det? Om inte, måste du kontakta Nordea.

karma5000

Tack för svaren!

Ska försöka beskriva bättre!

• Har via kort och ej fil.
  • Har den senaste dosan som man ansluter med sladd till usb-port.
  • Har laddat ner alla program via firefox 12 (32-bitars enl nordeas rek)

Enl Nordea kan man kontrollera om e-leg på kort är rätt installerat (via Personal i finder) och där syns mitt e-leg och iom att det syns det där torde mitt bankkort vara aktiverat. Problemet verkar uppstå när jag ska legitimera mig elektroniskt (via inlogg banken men har även provat försäkringskassan. Gått in via Firefox)) för då möts jag av bilden i mitt första inlägg.

Så problemet är inte själva installationen eller? Gah...jag vill leka med min Mac...inte ha strul :)

Jag vet inte om vi har samma problem eller inte, men Personal/Handelsbankens BankID funkar inte alls för mig. För ett tag sedan installerade jag om systemet (Lion) och då funkade det faktiskt tills jag installerat/ställt in allt som jag brukar ha det. Det måste vara någon nätverkskonfiguration eller något program som stör ut Personal, men jag vet inte vad det är... Jag loggar in och kvitterar saker på banken utan att ansluta dosan med USB-kabeln och använder BankID på fil i Windows i Parallels istället.

Jag har installerat och installerat om drivrutiner och Personal och provat med alla möjliga webbläsare, men det funkar helt enkelt inte. Personal känner igen kortet med BankID, men det tar stopp när autentiseringsrutan ska visas.

Hej,

Strulade för mig också tills jag bytte till firefox 3.6 och använde den andra kortläsaren NCR1 med knappar. Problemet ligger egentligen inte i vilken dosa som används utan i att man måste välja rätt certifikat.

Det finns två stycken att välja på i en drop menu i programmet Personal.

Fick precis det meddelande som du bifogar karma5000. Vid ändring av certifikat i drop menyn funkar allt smärtfritt.

Lite konstigt att varken bank eller de ansvariga för Personal inte kan ge ut en manual för vanliga människor!

Lycka till!

karma5000

Ser din dosa ut såhär?

Om inte, måste du skaffa en.

Argos_Mini_II_79x106.jpg

Ja, jag har den senaste!

karma5000

Hej,

Strulade för mig också tills jag bytte till firefox 3.6 och använde den andra kortläsaren NCR1 med knappar. Problemet ligger egentligen inte i vilken dosa som används utan i att man måste välja rätt certifikat.

Det finns två stycken att välja på i en drop menu i programmet Personal.

Fick precis det meddelande som du bifogar karma5000. Vid ändring av certifikat i drop menyn funkar allt smärtfritt.

Lite konstigt att varken bank eller de ansvariga för Personal inte kan ge ut en manual för vanliga människor!

Lycka till!

Hittar bara ett cert i dropmenyn...har även provat att göra allt i firefox 3.6 utan att lyckas.

Har ingen sladd till kortläsaren NCR1. Ligger väl i ngn "sladdar jag aldrig använder"-påse ngnstans, var är dock oklart :) Har till Pc:n alltid använt NCR1 och då behövs inte sladden.

Får ringa Nordea när deklarationshysterin är över!

Hej igen

Jag gör så här med knappdosan NCR1 och sladd:

1: I med sladden till kortläsaren och sätt i visakortet

2. Starta Nexus Personal, du ser ett fönster med info om ditt kort

3. starta firefox 3,6. Gå till den sida du vill logga in på. Välj inloggning Nordea!

4. Nu kommer ett nytt fönster upp som visar mer info om ditt e-leg och där väljer

du inloggning med pinkod! Välj inte med signatur!

post-392-040011700 1336026244_thumb.png

johnalder

Ja, just det, snackar vi e-leg på fil (vilket jag trodde) eller på kort (johnalder)... whistling.gif

Nordea har inget stöd för Mac och filcert. Ännu...

Nordea har inget stöd för Mac och filcert. Ännu...

Vad pratar vi om? Jag har ett certifikat exporterat till en cbt-mapp på datorn via Nexus Personal. Det är sedan importerat till Firefox. Där använder jag det till att logga in på Skatteverket, Apoteket, Försäkringskassan, med mera. Är det inte e-leg via fil?

johnalder

Vad pratar vi om? Jag har ett certifikat exporterat till en cbt-mapp på datorn via Nexus Personal. Det är sedan importerat till Firefox. Där använder jag det till att logga in på Skatteverket, Apoteket, Försäkringskassan, med mera. Är det inte e-leg via fil?

Men då är det inte från Nordea?

http://www.nordea.se/Privat/Internet+och+telefon/e-legitimation/Vad+%C3%A4r+skillnaden+mellan+e-legitimation+p%C3%A5+kort+och+fil/1472302.html

för att använda e-leg från Nordea på Mac så finns det bara på kort (ditt Visakort exempelvis). Åsså använder man kortläsare med sladd till datorn.

Olsons Ägg

Jag har e-leg via kortläsare och Personal till SEB. Där är man tvungen att ladda ner ett extra program för att det ska funka till Mac. Tyvärr har jag glömt vad det hette, om det nu hade ett namn öht. Och man kan bara köra Firefox.

Så är det på SEB, så ring Nordea igen o fråga.

Men då är det inte från Nordea?

http://www.nordea.se...il/1472302.html

för att använda e-leg från Nordea på Mac så finns det bara på kort (ditt Visakort exempelvis). Åsså använder man kortläsare med sladd till datorn.

Jo, visst har jag Nordea. Men det är rätt gammalt nu, de har väl tagit bort tjänsten för nya användare sedan jag fick det.

johnalder

Jo, visst har jag Nordea. Men det är rätt gammalt nu, de har väl tagit bort tjänsten för nya användare sedan jag fick det.

Så kan det vara.

'Har ingen sladd till kortläsaren NCR1. Ligger väl i ngn "sladdar jag aldrig använder"-påse ngnstans, var är dock oklart.'

Leta reda på sladden och prova med att använda den, bifogade tips står väl inte där för ros skull... Från Nordeas hemsida, bankid på kort (Mac): Under aktiveringen ska ditt kort sitta i kortläsaren och kortläsaren vara ansluten till datorn med sladd. Du behöver också ha säkerhetsprogrammet Personal och drivrutinen till kortläsaren installerade på datorn.

karma5000

'Har ingen sladd till kortläsaren NCR1. Ligger väl i ngn "sladdar jag aldrig använder"-påse ngnstans, var är dock oklart.'

Leta reda på sladden och prova med att använda den, bifogade tips står väl inte där för ros skull... Från Nordeas hemsida, bankid på kort (Mac): Under aktiveringen ska ditt kort sitta i kortläsaren och kortläsaren vara ansluten till datorn med sladd. Du behöver också ha säkerhetsprogrammet Personal och drivrutinen till kortläsaren installerade på datorn.

Hej, eftersom tipset om att ansluta NCR1 med sladd tillkom efter att jag gjort mitt inlägg ska jag självklart leta upp den. När jag kommer hem till min Mac ska jag prova de tips som tillkommit sedan midnatt igår!

Det märkliga är att många av tipsen jag får här och som har fungerat för er är sådant som går precis emot de instruktioner Nordea ger...man undrar verkligen varför de inte har fler instruktioner på Nordea :)

karma5000

Hej igen

Jag gör så här med knappdosan NCR1 och sladd:

1: I med sladden till kortläsaren och sätt i visakortet

2. Starta Nexus Personal, du ser ett fönster med info om ditt kort

3. starta firefox 3,6. Gå till den sida du vill logga in på. Välj inloggning Nordea!

4. Nu kommer ett nytt fönster upp som visar mer info om ditt e-leg och där väljer

du inloggning med pinkod! Välj inte med signatur!

Toppen, ska prova när jag kommer åt datorn!

Eftersom internetstödet för Mac hos Nordea är dåligt är det väl helt i sin ordning att supporten också är dålig. Tyvärr. :sorry:

Jag har precis bytt bank från handelsbanken till nordea.

det enda som har strulat var att jag valde fel drivrutin till nordeas kortläsare för mac, det finns en dosa med knappar som skall användas till pc och en utan knappar som ska användas till mac.

Mitt krux bestod i att jag hade valt fel drivrutin till läsaren, finns två att välja på till Mac-läsaren och jag tog fel :) (anledningen till att det finns två är att det är en ny och gammal modell)

Men sedan den lila detajen blev fixad så fungerar det klockrent

Nordea har nu äntligen fått ändan ur landån och fixat till e-leg så att det fungerar med FF 12, men man måste beställa en ny kortläsare.

Den är mindre än den gamla och saknar knappsats. Man knappar in koden på datorn istället. Drivrutiner mm finns hemsidan. Tar 3-5

arbetsdagar att få hem den nya kortläsaren (kostar gratis).

En egenhet är att Personal måste startas först och sedan in med kortet i dosan. Därefter startar man FF och vips så fungerar det.

En annan egenhet som jag upptäckt är att om man loggar ut från banken och sedan in på t.ex. Försäkringskassen behöver man inte

knappa in någon kod utan man blir inloggad direkt. FF kommer tydligen ihåg koden sedan förra inloggningen. Har skrivit till Nordea

om detta men inte fått något svar. Det var väl ca 2 veckor sedan jag skrev om detta.

För mig funderade det genom att;

*Först ladda ned certifikatet på fil i Windows.

*Säkerhetskopiera till usb-minne

*Importera i nexus i OSX från usb-minnet

*Ställa in Firefox (version 11 måste det ha varit när jag deklarerade) att köras i 32-bit-läge

Sen var det inga problem att logga in och deklarera. Funkar även fint med försäkringskassan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...