Jump to content
Just nu i M3-nätverket

hur bläddra mellan fönster snabbt?

kiplon

Recommended Posts

Hej

Använder MBA med Lions. När jag jobbar med olika saker så blir det ofta så att jag kan ha exv 2 st Excelfiler på gång samtidigt som jag bläddrar mellan olika worddokument, kan också ha några filer öppna i Förhandsvisningsläget.

Att gå mellan olika program gm att klicka på vald ikon i docken funkar ju, men om jag vill välja exv worddokumentet som jag använde näst sist så tycker jag det är rätt jobbigt att gå mellan olika öppna fönster. Kan ju såklart klicka på Mission Control och få en överblick av samtliga öppna filer o program. Men det är ju så småttigt små överblicksbilder (har ändå extern stor skärm ansluten) och för att exv enbart gå in o snabbläsa ett stycke i nåt av de föregående dokumenten för att sen snabbt kunna återgå till det dokument jag eg jobbar i så känns det omständigt att gå via Mission Control.

Finns det nån annan funktion för att få till snabba övergångar mellan alla öppna fönster? Eller är jag bara alltför ovan att använda Mission Controlen?

Tycker också att det är något omständigt att man behöver avsluta allt i två steg för att inte det dokument man jobbade i sist förra gången ska dyka upp på direkten nästa gång man öppnar ett dok. alltså att man först måste exv avsluta doket gm röda lilla knappen och sen ändå gå till Arkiv, och välja Avsluta programmet. Går det att ändra den funktionen?

Tycker också att det är något omständigt att man behöver avsluta allt i två steg för att inte det dokument man jobbade i sist förra gången ska dyka upp på direkten nästa gång man öppnar ett dok. alltså att man först måste exv avsluta doket gm röda lilla knappen och sen ändå gå till Arkiv, och välja Avsluta programmet. Går det att ändra den funktionen?

Systeminställningar - Personligt - Allmänt - "Återställ fönster när program avslutas och öppnas igen", bocka ur den.

Mr Walker

Håller med om att Lion funktionen att starta med det senaste dokumenten uppe är en ganska onödig och mest irriterande funktion. Jag tror det går att inaktivera även om jag inte tagit tag i att fixa det. Liontweaks är ett program jag använt för att stänga av några andra irriterande Lionfunktioner, du kan ju kika på det.

Du kan snabbt byta mellan program med Command + Tab (dvs äppletangenten och tab).

Att byta snabbt mellan fönster i samma program gör du med command + <.

F10 ger ju en bild över fönstren i programmet, om du vill se vilka som finns.

Du kan högerklicka på programikonen i dockan och välja aktuellt fönster.

Tack för tipsen!

Att svepa mellan olika skrivbord är inte så dumt och något jag brukar använda mig av. Men för att få den snabba överblicken över vilka och hur många dokument som är öppna samtidigt så var det nog det klassiska högerklicket som fungerar bäst (varför har jag inte testat det, kan man undra).

Sen får jag träna på att kunna använda alla snabbkommandon som finns :)

Den här typen av åtgärder eller funktioner ska ju sitta med "ryggmärgsreflex" och utan att man tänker när man gör dom.

star-affinity

En bra grej med Mac OS X är att man enkelt kan ändra/lägga till kortkomandon för de flesta program.

Att växla mellan fönster i aktivt program är med svenska som språk förvallt till cmd > (vilket ju nämdes ovan). Men det går alltså att ändra detta till en annan kombination.

Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon

Välj ”Tangentbords - och textinmatning” till vänster och sen heter valet ”Flytta fokus till nästa fönster” vilket kommer upp i rutan till höger.

Vill man ändra eller lägga till ett kortkommando för ett menyval så går man till kategorin ”Programkortkommando” och sen trixar man med det i rutan till höger och lägger till nya med plusknappen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...