Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sälja min gamla dator


Braola

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en ny dator (iMac) och kommer att sälja min gamla Mac Mini som fortfarande funkar. Vad är det jag skall tänka på? Först och främst måste väl datorn rensas från alla gamla filer. Måste även programmen tas bort? Sedan måste ju en ny användare registreras (och den gamla,dvs jag, avregistreras). Hur gör man? Är det Skivverktyget man skall använda här? Skall jag använda installationskivan som medföljde datorn när jag köpte den 2006? /Braola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera om med installationsskivan. Formatera om och installera allt från grunden. När det är klart och datorn startar om får du upp inställningsassistenten. Avsluta denna och stäng sedan av datorn, så får köparen upp den när denne startar datorn och kan göra sitt. Dock är det så att alla gamla filer finns kvar, det är bara länkarna till dem som har raderats. Så vill man vara noga med det av olika skäl måste man nollöverskriva skivan minst sju gånger för att vara säker på att gamla filer inte kan återskapas. Detta gör man också via installationsskivan, men då raderar man skivan via Skivverktyg i Verktygsmappen innan man installerar om, som jag beskrev med nollöverskrivning. Edit: Den verkligt försiktige sätter in en ny hårddisk innan nyinstallation sker... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte hitta någon ny uppgift för Mini'n En mini från 2006 går väl för runt 1000 spänn Så man vill väl inte lägga ner för mycket tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte hitta någon ny uppgift för Mini'n En mini från 2006 går väl för runt 1000 spänn Så man vill väl inte lägga ner för mycket tid.

 

 

Är det en intel mini så kan den nog gå för mer än 1000:-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra info, skall till att sälja min Mac Mini intel från 2006-2007 för att ge plats åt nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Så vill man vara noga med det av olika skäl måste man nollöverskriva skivan minst sju gånger för att vara säker på att gamla filer inte kan återskapas.

...

Och det tar låååång tid, det ska ju skrivas 7 * skivans kapacitet. Räkna med att det tar minst hela natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...