Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur får man stopp på cirkeln som snurrar?


Sotlugg

Rekommendera Poster

Igår fick jag en I-Mac efter många år med PC. Efter hjälp med installationen började jag surfa bl a på Amazon. Efter ett tag kom en snurrande cirkel, som jag antar är samma sak som timglaset i PC:n Tyvärr får jag inte stopp på den utan den snurrar och snurrar. I PC:n kunde man använda Ctrl+Alt+Del och komma ur det hela. Finns någon motsvarighet i Macen? Ska man i stället stänga av datorn? Trycker man då på knappen bakom skärmen? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

cmd+alt+esc

 

Kör skivverktyget och kontrollera hårddisken.

Undrar om det inte finns ett hårddisktest i Apple Hardware Test (AHT) som du startar genom att hålla inne D-knappen på tangentbordet när du startar datorn. Är datorn något år på nacken behöver du ha installationsskivan eller "utility" skivan istoppad i datorn när du tryckler på D för att starta AHT.

Den snurrande badbollen kan bero på kass hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en ny eller begagnad iMac? Om den är begagnad verkar det som om du ska instalera om den.

Vilken webbläsare har du?

Hur många program har du igång? Vilka då?

 

För att tvångsavsluta program trycker du alt-kommando-escape och väljer sedan vilket program du vill tvångsavsluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Till Telly: I-Macen är alldeles nyköpt. Webläsare är Safari.

Till Grodkungen 2: Vad menas med att trycka på äpplet. Det går ju inte att trycka när cirkeln snurrar

Till Sirknasen: Vad är skivverktyget för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa bara äpple+Q det brukar fungera för mig.

Man får den färgglada cirkeln när programmet är upptaget med annat än att svara på användarens kommandon. OM programmet INTE har hängt sig så kan det så småningom svara på kommandon som Kommando-Q. Men om programmet verkligen har hängt sig så funkar inte Kommando-Q.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kan tvångsavsluta programmet genom att högerklicka på dess ikon i docken...har programmet hängt sig brukar det stå tvångsavsluta i menyn....om det inte hängt sig står det avsluta. du kan då hålla in altknappen för att byta till tvångsavsluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Ska testa Kommando+Q

Till Tjorven: Vad menas med "ikon i docken"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med "ikon i docken"?

T ex Safari:

 

post-64246-035881100 1334943344_thumb.png

 

 

Varje program som är igång visas i Dock'en... med en liten blå lampa under. De du valt att ha i docken ligger där hela tiden, andra program dyker upp borta till höger. För att lägga nya ikoner där - dra bara programmet/ikonen från t ex programm mappen ner till Dock'en (tills du ser att de andra flyttar lite på sig) och släpp. Eller högerklicka på ett program och välj att ha det kvar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Docken eller Dockan är den grejjen längst ner på skärmen med olika symboler på. Om man högerklickar på en sådan symbol får man flera alternativ om hur man ska göra med programmet som man arbetar med/vill tvångsavsluta eller nåt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alt+cmd+esc så kan du tvångsavsluta det prog som "inte svarar". Safari har ju t.e.x en tendens att inte svara när man tömmer cache via menyn.

Upplever du att du ofta har problem med ett prog, kasta .plst filen för det programmet den finns i ditt användarbibliotek i mappen preferences.

 

(alt+cmd+esc har samma funktion som Ctrl+Alt+Del)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälpsamhet. Till slut visade det sig att min nya I-Mac hade ett hårdvarufel. Det ska vara sällsynt men hände. Kanske kan man vinna en miljon på Lotto om slumpen fördelas mer fördelaktigt en annan gång. Jag tål knappast se I-Macen efter min kamp med uppdateringar och urblåsning av datorn plus alla andra sätt att försöka laga lådan. Så det blir en bärbar när jag utnyttjar min öppetköpretur i morgon. Hoppas på bättre tur då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...