Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla iPhone till bilstereo utan BT eller AUX


Silverfox

Rekommendera Poster

Min dotter har köpt en bil som är 10 år gammal och bilradion saknar USB, BT AUX-ingångar, men den har CD. Jag har för mig att jag har hört/läst något om att man kan via CD-inkastet koppla någon form av övergång så man kan lyssna från sin iPhone. Någon som känner till detta? Om det säger er något så heter bilstereon 6000CD RDS EON och sitter i en Ford Focus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FM-sändare. Men det funkar också att spela upp sina låtar mm från iPhone i bilen? Jag fattar inte. Hur kan man spela upp ljud i bilens högtalare från hennes iPhone om hon inte har BT eller AUX som koppling mellan de två enheterna? Hur kommer signalerna över till hennes bildradio? Att hennes iPhone kan sända ut fattar jag men hur kan radion ta emot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Så här fungerar fm-sändare:

 

Du kopplar in din iphone till fm-sändaren via hörlursuttaget på iphonen. På fm-sändaren knappar du in den fm-frekvens som sändaren skall sända i, tex 88.1. Ratta nu in din bilstereo till samma frekvens. Då får du in "sändningen" från fm-sändaren. Du kan välja vilken frekvens du vill på hela fm-bandet. Smidigt, men i vissa fall urusel ljudkvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1334474755[/url]' post='1534791']

Så här fungerar fm-sändare:

 

Du kopplar in din iphone till fm-sändaren via hörlursuttaget på iphonen. På fm-sändaren knappar du in den fm-frekvens som sändaren skall sända i, tex 88.1. Ratta nu in din bilstereo till samma frekvens. Då får du in "sändningen" från fm-sändaren. Du kan välja vilken frekvens du vill på hela fm-bandet. Smidigt, men i vissa fall urusel ljudkvalitet.

 

Okej, är det så man gör. Och det funkar även med musik, ljudböcker, Pod osv från iPhone? Något märke som du kan rekommendera som har bättre ljud än andra? Jag såg att det fanns i olika prisklasser. Dyrast = bäst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Allt ljud som kommer ur hörlursuttaget på iFånen fungerar. Har ingen sådan själv, har inte använt så jag kan inte direkt rekomendera någon.

 

Dyrast behöver defenitivt inte vara bäst.

 

Du har ju 14 dagars öppet köp om du handlar på nätet, öppna förpackningen försiktigt bara.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan som jag försöker använda dels i vår Passat (kombi), dels i vår Toyota Yaris. Passaten har usel mottagning för signaler inifrån kupén, förmodligen på grund av att antennen sitter placerad långt bak på taket. Har jag iPhonen med sändaren vid förarplatsen har jag knappt någon mottagning alls på radion. I Toyotan fungerar det bättre, men det brusar ganska mycket i den med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade en för 179 på teknikmagasinet, inte suveränt ljud alltid men perfekt om man t.ex. vill lyssna på en ljudbok upp till Åre utan aux-ingång på stereon. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det är en lösning som inte riktigt funkar fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det är en lösning som inte riktigt funkar fullt ut.

Jodå, men det kan vara litet pill att hitta frekvenser som inte redan används av radiosändare i närheten.

 

Köp hellre ett välkänt fabrikat än en no-name på teknikmagasinet eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FM-sändaren måste ju inte nödvändigtvis gå igenom "hörlurs" hålet. Våran som vi gav bort när vi fick en bil med AUX ingång gick via "laddar-hålet" haha. Men principen är ju den samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att hon inte har en AUX-ingång?

Jag hade en liknade bil och om jag kommer ihåg var det samma stereo.

Om det finns en knapp på stereon som heter AUX eller liknade, så titta i handsfacket, där brukar själva ingången vara gömd. För mig var det en grå "platta" med en 3,5 mm ingång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...