Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skapa Bootbar LION Dvd ?


DIF

Rekommendera Poster

Ska jag göra så här funkar det ?

 

 

1. Börja med att ladda hem OS X Lion från Mac App Store.

 

2. När hämtningen är klar letar jag upp “Install Mac OS X Lion” i programmappen i Finder, högerklicka och välj visa innehåll.

 

3. Gå till Content – SharedSupport – InstallESD.img

 

4. Kopiera filen InstallESD.img till skrivbord.

 

5. Öppna diskverktyget och välj alternativet “Bränn” och välj InstallESD.img som man sparat på ditt skrivbord.

 

6. Sen är det bara att stoppa in en blank DVD-skiva och låta skivverktyget bränna skiva. ?

 

 

( Är det något viktigt jag har Missat ? )

 

 

DIF

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker på om det ryms på en DVD, har du en USB-sticka så ta den.

 

Finns en beskrivning gjord av mig när det gällde Leopard, bör väl vara samma procedur

https://forum.macworld.se/topic/85851-saa-haer-goer-du-en-saekerhetsbackup-av-din-leopardskiva/

 

Fanns en fräschare beskrivning här..det är som du beskrev, fast med USB

http://www.redmondpie.com/how-to-make-your-own-os-x-lion-bootable-usb-flash-drive-tutorial/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack !

 

Här kommer Instruktionerna på Svenska Om någon behöver göra en Komplett LION / USB !

 

 

 

Steg 1: Ladda ner OS X Lion från Mac App Store.

 

Steg 2: När du har hämtat, gå till mappen Program och hitta en kopia av Lion du just hämtat.

 

Steg 3: Högerklicka på den nedladdade filen och välj "Innehåll Visa paket".

 

Steg 4: Gå till "Innehåll" och hoppa in i "SharedSupport"-mappen och du hittar en fil med titeln "InstallESD.dmg". Kopiera över till skrivbordet.

 

Steg 5: Anslut en USB-flash-enhet till din Mac med minst 4GB minne. Vi är mycket föreslår att gå vidare med ett 8GB en bara för att vara på den säkra sidan.

 

Steg 5: Nu öppnar upp "Disk Utility" och dra InstallESD.dmg från skrivbordet till vänster sidofältet.Välj den bifogade USB från vänster sida och klicka på "partition" fliken.

 

Steg 6: Välj "1 Partition" från Volume Scheme rullgardinsmenyn. Välj "Mac OS Extended (journalförd)" från vänster.

 

Steg 7: Klicka nu på "Alternativ" längst ner. Välj "GUID Partition Table" och tryck på OK. Klicka nu på Verkställ längst ner till höger för att starta formateringen .. (OBS: Detta är kommer att radera alla data på din USB flash-enhet)

 

Steg 8: När enheten har formaterats, klicka på "Restore" (det är precis intill där du klickade på "Partition i steg 5).

 

Steg 9: Välj USB-enheten som du ansluten-in i steg 5 som "Destination" med InstallESD.dmg filen som "källa".

 

Steg 10: Klicka på Återställ och skriv in ditt lösenord. Detta kommer att skapa den avsedda Lion bootbar USB flash-enhet

 

Steg 11: Starta om din Mac med USB-enheten inkopplad Håll "Option"-tangenten på ditt tangentbord när du hör den berömda OS X start klockan. Du kan nu starta upp din USB-sticka därifrån.

 

Steg 12: Följ instruktionerna på skärmen för att installera OS X Lion.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag göra så här funkar det ?

 

 

1. Börja med att ladda hem OS X Lion från Mac App Store.

 

2. När hämtningen är klar letar jag upp "Install Mac OS X Lion" i programmappen i Finder, högerklicka och välj visa innehåll.

 

3. Gå till Content – SharedSupport – InstallESD.img

 

4. Kopiera filen InstallESD.img till skrivbord.

 

5. Öppna diskverktyget och välj alternativet "Bränn" och välj InstallESD.img som man sparat på ditt skrivbord.

 

6. Sen är det bara att stoppa in en blank DVD-skiva och låta skivverktyget bränna skiva. ?

 

 

( Är det något viktigt jag har Missat ? )

 

 

DIF

 

 

Fungerar precis som du beskrivit! Får plats på en vanlig dvd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig Skiva Funkar hur bra som helst ! ( gjorde kopior )

 

även USB förklaringen fungerade som TEXT utan minsta krongel !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig Skiva Funkar hur bra som helst ! ( gjorde kopior )

 

även USB förklaringen fungerade som TEXT utan minsta krongel !

 

Gjorde mig en andra USB-pinne idag, köpte en fin blå 8GB pinne av märket Integral :D

Hade inte 10.7.3 uppdaterat..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde mig en andra USB-pinne idag, köpte en fin blå 8GB pinne av märket Integral :D

Hade inte 10.7.3 uppdaterat..

 

 

Jag Köpte en liten en" Svart 16gb kingston 49 riksdaler biggrin.gif

 

Hur som helst så vart Tråden vädigt enkel att förstå sej på det har varit JÄTTE MÅNGA som just frågat om det här Ämnet !

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en ide om att klistra denna tråden så den inge förloras i havet av information?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en ide om att klistra denna tråden så den inge förloras i havet av information?

 

Så blir det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad jag har märkt men är inte hundra är att skivorna blir nästintill maskin-specifika.

 

Jag laddade ner en installationsfil samt brände på DVD till min MBP Mid2010.

 

När jag skulle installera på en äldre MBP, Early 2008 (Silverfisken 2,2 Ghz) samt macbook från 2007, så kom medelandet "Ytterligare komponenter kunde inte hämtas", försökte massvis med gånger, samma sak.

 

Men kunde fortfarande installera den på MBP mid2010......

 

Laddade ner skivan från den äldre MBP'n och det fungerade perfekt på den samt macbooken........

 

 

Kan vara bra att uppmärksammas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra info Stereotypen. Varför är jag inte förvånad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag måste bara fråga. Om jag har en dator som kom med Lion färdiginstallerad och jag INTE vill göra "steg 1" (app store tar ju betalt för Lion) var på datorn hittar jag operativsystemet ? Är det möjligt att börja på "steg 3" efter att jag har lokaliserat InstallESD.img? mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
thisisconny

Jag måste bara fråga. Om jag har en dator som kom med Lion färdiginstallerad och jag INTE vill göra "steg 1" (app store tar ju betalt för Lion) var på datorn hittar jag operativsystemet ? Är det möjligt att börja på "steg 3" efter att jag har lokaliserat InstallESD.img? mvh

 

 

Jag undrar samma sak. Kan någon snälla svara på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Lion installerat på datorn kan du använda Lion Skivåterställningsassistent för att skapa ett USB-minne med återställningsmjukvara.

 

http://support.apple.com/kb/DL1433?viewlocale=sv_SE

 

Likaså så finns detta även inbyggt i EFI-minnet på nya Mac-modeller så att du kan installera Lion på en ny hårddisk väldigt enkelt.

 

Dock kräver båda dessa metoder att datorn har tillgång till internet-anslutning vid installationen då hela lion-installationen inte är sparad, utan bara en grundfunktion som sedan kan ladda ner den senaste versionen av Lion helt uppdaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hmmm varför blir det bara en överskrivning och inte en nyinstallation , vart gör jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm varför blir det bara en överskrivning och inte en nyinstallation , vart gör jag fel?

 

Du formaterar inte hårddisken/partitionen innan du installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...