Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad händer om jag uppgraderar till Lion


mellban

Rekommendera Poster

Inbillar mig att det skulle vara bättre och uppgradera min MacBook (A1342) med 4GB RAM till Lion från SnowLeopard för att lättare kunna kommunicera med min

iPhone4S. ICLOUD?

Rätt eller fel?

Vad kommer att försvinna om jag växlar till Lion? Jag har standardprogrammen som följde med SL installationen samt köpt till Office 2008 och PS CS5.

Kan väl antagligen inte köra MountainLion på MacBooken så det är väl ingen idé att vänta .... eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. börja med att ta en backup med t.ex Time Machine, så är du mer eller mindre garanterad att inget försvinner

2. uppgraderar du försvinner ingenting, alla filer och program ligger kvar där dem låg innan.

3. kör du en clean-install så så har du ett helt nytt operativsystem (kan ju återställa filer från TM-backupen sen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kommer att försvinna om jag växlar till Lion?

Riktiga rullningslister med pilar försvinner.

"Spara Som" försvinner från en hel del program.

Färger försvinner. Användargränssnittet påminner om 80-talet när man hade monokroma skärmar: Bara grått, grått, grått.

Rosetta försvinner. Så om du har PowerPC-program, så kan du inte köra dem alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Einarsson

Vad kommer att försvinna om jag växlar till Lion?

Om du kopplar upp dig mot Windows-nätverk så kommer det att gå långsammare, samt att det inte finns någon möjlighet att söka på filservrar längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du uppgraderar bör du kolla igenom vilka program som har Power-PC stämpeln på sig, och rensa bort dem.

Själv hade jag inte gjort det, och fick en del strul med att rensa bort i efterhand.

 

Har du stor hårddisk, och gott om ledigt utrymme, kan du dela av och göra en partition för enbart Lion och köra där..

Som tur var gjorde jag så och upptäckte alla "problemen" där..

 

När jag var nöjd tog jag en klonad backup på Lionpartitionen till en extern disk och flytta över Lion dit, formatterade om den interna till en partition igen och klona in Lion på den..

Visst var det en del jobb, men hur kul är det att stå med en krånglade dator..

 

Eller så kör du bara in Lion och hoppas att gudarna är med dig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Riktiga rullningslister med pilar försvinner."

 

Det är en definitionsfråga vad "riktig rullningslist" innebär.

Det är mer iOS-style på Lion. Det finns alltså rullningslister och man styr dem med tryckplattan. Men de är inte synliga hela tiden utan de är synliga när man åker ut till dem med markören och rör dem eller kör gesten för att rulla i dem på styrplattan.

 

""Spara Som" försvinner från en hel del program."

 

Nja, det är ersätt av "Duplicera". Idén är att - istället för att du trycker "Spara som" för att göra en ny kopia av ditt dokument, så kör du "Duplicera".

Lion har autospar. Dokument sparas automatiskt i Lion, för program som stödjer den funktionen. Det innebär att du om du behöver göra en ny och annorlunda version av ditt dokument som ska sparas under ett nytt namn, så behöver du göra en kopia först ("Duplicera") och då kan du jobba vidare i kopian. Detta är bättre än att göra ändringar i det gamla dokumentet och av misstag spara dessa ändringar så att du inte kan få tillbaks dokumentet som det var innan...

 

"Färger försvinner. Användargränssnittet påminner om 80-talet när man hade monokroma skärmar: Bara grått, grått, grått."

 

Inte helt grått är det inte, men ja gråare än Snow Leopard. Jag tycker det är skönt för ögat.

 

"Rosetta försvinner. Så om du har PowerPC-program, så kan du inte köra dem alls."

 

Det stämmer.

 

Jag rekommenderar inte MS Office 2008 på Lion, det är MS Office 2011 som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Riktiga rullningslister med pilar försvinner."

 

Det är en definitionsfråga vad "riktig rullningslist" innebär.

Det är mer iOS-style på Lion. Det finns alltså rullningslister och man styr dem med tryckplattan. Men de är inte synliga hela tiden utan de är synliga när man åker ut till dem med markören och rör dem eller kör gesten för att rulla i dem på styrplattan.

Jag hade faktiskt glömt att de var osynliga. Ytterligare en nackdel alltså: Så då har jag ingen som helst aning om jag ser hela dokumentet eller bara en procent. Alltså om jag inte flyttar markören till ovanför rullningslisten. Och då måste jag sluta skriva och grabba tag i musen.

Och så kan du inte klicka på pilarna och rulla lika långt för varje klick.

 

Tryckplatta har jag ingen till iMacen. Till MBP kör jag med mus och fullstort tangentbord. Detta har dessutom fördelen att jag får skärmen på bättre höjd genom att ställa Macen på en liten låda.

 

 

""Spara Som" försvinner från en hel del program."

 

Nja, det är ersätt av "Duplicera". Idén är att - istället för att du trycker "Spara som" för att göra en ny kopia av ditt dokument, så kör du "Duplicera".

Lion har autospar. Dokument sparas automatiskt i Lion, för program som stödjer den funktionen. Det innebär att du om du behöver göra en ny och annorlunda version av ditt dokument som ska sparas under ett nytt namn, så behöver du göra en kopia först ("Duplicera") och då kan du jobba vidare i kopian. Detta är bättre än att göra ändringar i det gamla dokumentet och av misstag spara dessa ändringar så att du inte kan få tillbaks dokumentet som det var innan...

Här är en som har problem med Lion:

https://forum.macworld.se/topic/147116-spara-som-saknas-i-maanga-program-i-lion/page__view__findpost__p__1531012

 

"Färger försvinner. Användargränssnittet påminner om 80-talet när man hade monokroma skärmar: Bara grått, grått, grått."

 

Inte helt grått är det inte, men ja gråare än Snow Leopard. Jag tycker det är skönt för ögat.

Inte jag. Jag vill ha litet mera färg. Fast absolut inte så mycket som i Windows XP: Knallrött, knallblått och knallgrönt. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iOS-stilen är något jag gillade på en gång: Toudpadden fungerar numera åt "rätt" håll och inte som ett scrollhjul. Fullskärmsappar och bytet mellan dem med swipe vänster/höger är också en höjdare.

 

Adobe CS5 fungerar bra med Lion.

 

Lite struligt att gamla fönster öppnas igen när ett program öppnas. Det går iofs att stänga av men det får vara som det är ett tag.

 

Bortsett från det gick det helt smärtfritt för mig. varken batteritid eller koppling till trådlösa nätverket har ändrat sig, saker som verkar vålla en del problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har uppgraderat från SL till Lion på min Mac Mini C2D från början på 2010 med 4 GB minne. Upplever att den blev lite segare, uppstartstiden blev 15-20 sek längre (förutom de tidigare nämnda 'kosmetiska' förändringarna).

Tycker man bättre om det gamla utseendet, googla på tweak lion. För mig funkar inte de externa diskarna via firewire utan jag använder usb (och det finns ett otal rapporter om detta, lösningen verkar att vara att formattera om under Lion).

Jag skulle, innan jag går över till Lion, som andra säger, göra en kopia av SL på externdisk (tex mha SuperDuper) så att enkelt kunna backa om du inte gillar som man säger i FB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

HEJ,

har köpt en ny MBP 17" (sista modellen). Blir nu tvingad att skippa PowerPC-programmen, men behåller dem på min gamla maskin. Vill föra över resten av program och filer till min MBP 17" från min nuvarande MBP.

I Systeminformationen under "Program" på min gamla MBP finner jag inte mindre än 266 stycken(!!??), som är har typbeteckningen "PowerPC" eller "Classic" eller ingen beteckning alls.

 

Jag har således vid tidigare nyköp av Macar helt enkelt fört över rubbet från föregående Mac. Har aldrig haft några problem what-so-ever med detta förfarande fram till och med Mac OS 10.5.8.

Först vid övergång från 10.5.8 till 10.6 började det att strula, men gick att få under kontroll efter lite plock hit o dit.

 

Fråga 1.

Bör jag utöver "PowerPC"- och "Classic"-programmen även skippa de, som inte har någon typbeteckning alls?

 

Fråga 2.

Hur plockar man smidigast bort dessa program före överföring till Lion via t ex flyttningsassistenten? Lägger man programmen ett och ett i en separat mapp, vilken man inte tar med i flyttningen, eller hur gör man enklast?

 

Fråga 3.

Eller är det enklare att flytta över programmen i efterhand, allt efter som man upptäcker att man behöver dem?

 

Jag har tillgång till "Find any File" och "Araxis Find Duplicates Files" (och Ja, jag har back-up på allt på minst 3 olika hårddiskar:)

 

Tacksam för tips!

Vänligen/redtop2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle fört över rubbet med Flyttassistenten bara för att säkert få med alla inställningsfiler etc till de program som du eventuellt skulle föra över senare.

Sedan skulle jag ta bort de program som du inte kan starta (från den nya datorn).

Gamla program är ofta små, så det tar inget nämnvärt utrymme på disken om du skulle missa att ta bort något.

 

Jag undrar vad det är för program som inte har någon beteckning alls. Något sådant har jag nämligen inte sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle fört över rubbet med Flyttassistenten bara för att säkert få med alla inställningsfiler etc till de program som du eventuellt skulle föra över senare.

Sedan skulle jag ta bort de program som du inte kan starta (från den nya datorn).

Gamla program är ofta små, så det tar inget nämnvärt utrymme på disken om du skulle missa att ta bort något.

 

Jag undrar vad det är för program som inte har någon beteckning alls. Något sådant har jag nämligen inte sett.

 

Hej Telly82,

tack för snabbt svar.

Märkligt, hade många utan någon beteckning, men de flesta har nu fått en sådan. Hade Systeminformation öppet över natten. Några få kvar utan beteckning: t ex "canonijnetwork" och "X11 version 2.3.6" från 2009.

 

Men att flytta över rubbet och plocka bort i efterhand ÄR ju smidigt, men är det inte att be om trubbel?

Hade MYCKET stora problem, när jag gjorde så vid övergång till 10.6. Det var helt omöjligt att använda datorn då. Den frös ständigt, dvs inte någon gång då och då utan ständigt flera ggr/halvtimme. Enda sättet var att stänga med powerknappen+starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att flytta över rubbet och plocka bort i efterhand ÄR ju smidigt, men är det inte att be om trubbel?

Så har jag alltid gjort, både hemma och på jobbet. Aldrig varait några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag alltid gjort, både hemma och på jobbet. Aldrig varait några problem.

 

Ok, jag har ju inte så mycket i min nya maskin, så det går ju alltid att formatera om och återställa den om det blir bekymmer. Tack för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, prova. Kan du då ändå lätt återställa om det blir problem så är det ju inget att förlora.

 

Fanns lite problem framförallt kring programvaror med PPC-arkitektur när Lion lanserades här på forumet där systemet blev väldigt segt innan alla spår av PPC rensades bort manuellt fast de programmet inte ens skulle/ska fungera/starta i Lion.

 

Finns de som säger att det inte ska kunna ske, men jag misstror inte de som de facto upplevt detta och att problemet försvann när gamla överförda program med PPC raderats genom att i systeminformation spåra upp och radera alla programfiler med PPC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade Lion idag* och såg att man under Systeminställningar>Allmänt kan välja att alltid se rullningslisten. Apropå tidigare inlägg om det.

 

 

 

 

 

 

*På en extern FW-diskpartition, för att kunna supporta här i forumet. Annars kör jag vidare på Snöleopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...