Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Installera en trådlös skrivare till en MacBook Pro


Orfeus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en MacBook Pro på mitt jobb och köpte för någon vecka sedan en skrivare till den. Den är trådlös, så jag tänkte slippa alla krångliga sladdar och så.

 

Jag har fått den att fungera helt perfekt med USB-sladd, men förstår inte riktigt hur jag ska installera den trådlöst. Installations CDn från Samsung tyckte jag var krånglig och förstår inte mycket av den. Och jag har läst omdömen och så att det ska vara lite krångligt.

 

Hur som helst så vill jag ha den kopplad direkt från min MacBook och inte via nån router eller så. Det är BARA jag på jobbet som ska få använda skrivaren eftersom det är min privata.

Skrivare är en Samsung 1865W

 

Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga, så vore jag jättetacksam! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är du som ska få använda skrivaren så får du nog fortsätta med USB-sladden. Så fort den finns på nätet (trådat eller ej) så kan alla se den och använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej. Så jag kan inte koppla en trådlös lina bara mellan min dator och skrivaren?

 

Man kan inte lösenordsskydda den eller så?

 

 

Sen - en liten annan fråga. Räcker det att datorn är i viloläge för att jag ska kunna dra ur USB sladden eller måste jag stänga av den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, okej. Så jag kan inte koppla en trådlös lina bara mellan min dator och skrivaren?

Nej, det blir tillgängligt för alla.

 

Man kan inte lösenordsskydda den eller så?

Nej. Möjligen om du har en "riktig" kontorsskrivare som är avsedd för olika användargrupper och är avsedd att skriva ut kanske tusentals papper om dagen. Men det låter inte som din typ av skrivare.  :)

 

Sen - en liten annan fråga. Räcker det att datorn är i viloläge för att jag ska kunna dra ur USB sladden eller måste jag stänga av den?

Viloläge räcker.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tyvärr inget om din skrivare.

Men när jag var på ett jobb och skulle nå en HP OfficeJet trådlös som fanns på nätet, så gick jag in på Systeminställningar - Skrivare - '+'-tecknet ("Lägg till skrivare") och datorn hittade den automatiskt. När jag kopplade upp mig mot den så installerades drivrutiner etc av sig självt. Jag behövde inte ladda in någon särskild skiva, de laddades hem från skrivaren när den kopplade upp sig.

 

Ställer man in en skrivare trådlöst så kan ju andra se den. Jag känner inte till om man kan ställa in ett lösenord för din skrivare, det borde stå någonstans i skrivarens handbok då det är skrivaren som tar hand om det och inte datorn (eftersom när man kopplar upp sig mot skrivaren trådlöst så kopplar man upp sig direkt mot skrivaren och går inte via din dator, så det är på skrivaren du ställer in eventuella lösenord om det nu ens är möjligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Windows-miljö kan man lösenordsskydda skrivare. Det måste en nätverksadministratör göra, exempelvis genom att skapa en grupp som bara vissa användare har tillgång till. Funkar alldeles utmärkt.

 

Däremot kan du som sagt inte skapa ett trådlöst nätverk mellan bara din dator och skrivaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit en bra bit på väg!

 

Jag lyckades installera skrivare så att den går direkt från datorn Wifi och det funkar helt okej.

 

MEN ett problem kvarstår. När jag installerade den så fick jag in på närverks-inställningar och gå in på Wifi och lägga till skrivaren där. Men då försvinner ju internet som jag vanligtvis har på Wif't. Jag testade att trycka på pluset i underkanten för att lägga till en till Wifi, men tyvärr så speglar den bara den andra. Så jag skulle helt enkelt vilja ha en Wifi-anslutning till skrivaren och en till internet, så jag slipper gå in och byta så fort jag ska skriva ut.

 

Någon som vet hur jag löser detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har wifi både för internet och skrivare.

Det är inte under Systeminställningar - Nätverk som du ska installera skrivaren, utan du ska göra det under Systeminställningar - Skrivare.

Trycker du '+' - lägg till skrivare under skrivare så ska skrivaren synas - antingen under Förval eller Windows, sen är det bara att klicka på den så ska den vara inne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, skrivare är installerad. Nu kan jag inte det här så bra, men gör jag så så tror jag att den bara funkar med sladd. Att installera den trådlöst så tror jag att jag måste gå via nätverket. Jag har inte fått den att funka för att den syns bara där, utan måste flippa med nätverket också. Eller också har jag missat nåt annat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är helt rätt, du har ställt in skrivaren till att skapa ett eget fysiskt nätverk, då måste du aktivt byta till det varje gång du ska skriva ut eller så måste du ansluta din skrivare till ett befintligt nätverk och då kan du både skriva ut och komma åt andra resurser, som internet, samtidigt.

 

EDTI: Du kan alltså inte äta kakan och ha den kvar, lägger du den på ett befintligt nät så kan alla andra också komma åt den om de väljer att lägga till skrivaren (eller har en Mac som själv letar upp alla skrivare på nätverket och visar dessa i dialogen för utskrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, skrivare är installerad. Nu kan jag inte det här så bra, men gör jag så så tror jag att den bara funkar med sladd. Att installera den trådlöst så tror jag att jag måste gå via nätverket. Jag har inte fått den att funka för att den syns bara där, utan måste flippa med nätverket också.

 

Då verkar skrivaren inte så anpassad efter Mac.

Den HP OfficeJet jag ansluter till var det bara att slå på och sen hittar min Mac den under Skrivarinställning när jag lägger till den, och så installerades drivrutiner för skrivaren automatiskt, även skrivarens kontrollpanel.

Har inte behövt fippla med Systeminställningar - Nätverk, utan den hittades under Systeminställningar - Skrivare - Lägg till skrivare.

 

Men, denna skrivare är ju tillgänglig för alla som hittar den. Och det var ju inte så du ville ha det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! :)

 

Vad synd! Och jag som kollade på en HP och det kanske hade varit bättre köp. Jag har läst lite överallt att det var knöligt att komma igång med denna trådlöst. Men men....

 

Tack i varje fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...