Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Det du förespråkar är vintertid året om. Det skulle ge färre ljusa timmar om året. Så är det bara. Du kan inte komma ifrån det.

Hur tänker du nu?

Menar du att jordens lutning skulle ändras bara för att vi inte ställer om klockorna?

 

Du menar kanske att andelen ljusa timmar av den vakna delen av dygnet skulle öka med omställning av klockorna till sommartid? Visst, det är sant, men det är inte vad du faktiskt skrev.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du förespråkar är vintertid året om. Det skulle ge färre ljusa timmar om året. Så är det bara. Du kan inte komma ifrån det. Du får gärna använda andra ord för att släta över vad du förespråkar.

Näe det är normaltid, även kallad vintertid om man vill särskilja det från sommartid. Näe det gör det inte solen är uppe precis lika många timmar oavsett hur vi skruvar våra klockorna. Jag behöver inte släta över nånting.

 

 

Ja, du får väl använda ordet "tidigare" om du vill. Jag vill ha sommartid för att det ger mera ljusa timmar, jag skiter fullständigt i om det är 1 timme tidigare eller om det är 1 timme senare. Jag är ute efter mera ljusa timmar. Det människan mår bra av.

 

"hur ska vi som redan går till jobbet tidigare vi får ju gå ännu tidigare (och måste gå och lägga oss på ljusan kväll)"

 

Så för att DU går till jobbet tidigt och skall sova tidigt på kvällen så skall alla rätta sig efter Dig och dina arbetstider. Nu är det sommartid och det är den nya normala tiden. Det finns många och enkla tips för att kunna sova i ett mörkt rum ändå. Hur skall man då göra med tiden för alla människor som jobbar natt.

Du har all rätt i världen att gå upp tidigare och utnyttja solljuset om du vill. Men varför måste jag och alla andra det för att du vill?

 

Näe det är ju Ni som infört en förändring som alla andra ska anpassa sig efter, det är inte jag som kräver att alla andra skall följa mig.

 

 

"Hänga ute sent?" Eller så vill jag leva livet. Vem är det som hindrar dig eller Er för att gå och lägga Er vid 21,00, 22,00 eller 23,00? Kan du eller Ni inte sova för att det är ljust ute finns det många och enkla tips för att kunna mörklägga ett rum och kunna sova där fast att det är mörkt ute.

Du menar alltså att bara för att några vill ändra verkligheten så måste vi som har arbete att sköta mörklägga lägenheten någon timma innan vi mörklägger helt för att sen kunna sova i nästan dagsljus, det är väl inte vi som ska hålla på och göra saker för att ni vill införa förändringar - och vem hindrar dig från att gå tidigare till jobbet?

 

 

Personligt angrepp? För att jag skrev Lägg av?

Ja är det inte? Okej, alla fall väldigt oartigt att be nån på ett forum att lägga av, har du rätt att föra fram din åsikt så har väl alla andra samma rätt eller?

 

 

Jag följer det samhället som vi har nu och i Sverige har vi vintertid och sommartid. Om du inte tycker att det följer ditt tycke så kanske du skall börja rösta eller engagera dig politiskt så du kan få din vilja igenom med vintertid året om vilket göra att det blir mera mörka timmar om året.

Det är inte tillräcklig viktig sak för mig så jag skulle välja parti enbart efter en sån nästan-på icke-fråga. Däremot är det en lagom grej att klaga på i ett datorforums Papperskorg. Men det har bara varit sommartid två veckor nu, innan dess var det normaltid, och dessutom har vi haft normaltid i flera tusen år innan det här moderna påfundet så det är ju bara nån procent av modern tid som vi haft sommartid, sommartid är inte det normala, det är en påhittad förändring vi haft några få år, det är en abnormitet, en avvikelse, och det är de som infört och påtvingat oss förändringen som har att svara för förändringen, inte de (+jag) som inte gjort nånting.

 

 

Så jag kan väl ställa samma fråga och påstående som du gjorde till mig.

 

"varför ska ni tvinga på mig och andra erat leverne och tycke??? Snälla försök visa lite hänsyn."

Näe det kan du inte, det är ju "ditt lag" som har infört en förändring och tvingat på den på alla som borde visa mera hänsyn, jag behöver inte visa någon hänsyn alls jag har ju inte gjort nånting. Det liksom som om det är den påkörde som ska visa hänsyn och be om ursäkt för att bilisten körde ihjäl honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför måste jag och alla andra det för att du vill?

 

// ... //

 

Du menar alltså att bara för att några vill ändra verkligheten så måste vi ...

Men, är det verkligen så att de som inte vill ha sommartid, är i sån majoritet?

När du skriver "för att några vill", låter som som att det bara skulle vara ett fåtal.

 

Jag tror sommartidasanhängarna är i klar majoritet.

Förutom er här tror jag inte jag vet/känner ngn som som inte vill ha sommartid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas puckon som tror att man kan få det ljusare genom att ställa om en klocka. Det stämmer inte. Vill man ha fler timmar med risk för solsken efter jobbet så går det bra att börja jobba tidigare.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja nej, iEric, jag har väl inte preciserat det nåt exaktare för det vet jag inget om, men det var väl våra politiker som bestämde det, de är ju rätt några i förhållande till oss, det jag mena, men hur många som är för och emot har jag ingen aning om.

Men det spelar ingen roll för principens skull egentligen hur många det rör sig om, grejen jag mena är att några ändrar på nåt som alltid varit och det drabbar andra, då är de de som ändrar som har förklarandebollen hos sig och som ska försvara förändringen, inte vi andra. Sharkbait skulle t ex om han var riksbankchef kunna bestämma en dag att 100 kr är värda femti kronor på sommaren bara för att krångla till det för oss och för att han och några ska tjäna pengar, då är det inte folket som ska rättfärdiga hans nya sommarvaluta utan han själv, så länge som den där sommarvalutan påbudes.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nej, iEric, jag har väl inte preciserat det nåt exaktare för det vet jag inget om, men det var väl våra politiker som bestämde det, de är ju rätt några i förhållande till oss, det jag mena, men hur många som är för och emot har jag ingen aning om.

Men det spelar ingen roll för principens skull egentligen hur många det rör sig om, grejen jag mena är att några ändrar på nåt som alltid varit och det drabbar andra, då är de de som ändrar som har förklarandebollen hos sig och som ska försvara förändringen, inte vi andra.

Ja, du menar så... Fast jag tror nog att de flesta (av oss vanliga dödliga), tycker det är(/var) ett bra beslut av dem. Och vi har ju valt in dem med. Bara att kunna har ljusare kvällar under sina semesterveckor (när man än tar ut dem under sommarhalvåret) är ju värt hela sommartidsomställningen.

 

Nu har ju sommartiden funnits > 30år, så för många idag är ju det: "nåt som alltid varit". Hade det inte varit bra med sommartid, har de (beslutstagande) haft en dryg 30årsperiod på sig att utvärdera det. :crossfingers:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte tillräcklig viktig sak för mig så jag skulle välja parti enbart efter en sån nästan-på icke-fråga. Däremot är det en lagom grej att klaga på i ett datorforums Papperskorg. Men det har bara varit sommartid två veckor nu, innan dess var det normaltid, och dessutom har vi haft normaltid i flera tusen år innan det här moderna påfundet så det är ju bara nån procent av modern tid som vi haft sommartid, sommartid är inte det normala, det är en påhittad förändring vi haft några få år, det är en abnormitet, en avvikelse, och det är de som infört och påtvingat oss förändringen som har att svara för förändringen, inte de (+jag) som inte gjort nånting.

Nja, vi har haft normaltid endast i kanske 150 år (kan inte exakt), men det var iom tågets inträde som man införde en normaltid i Sverige och jag antar att det var likadant i andra länder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, vi har haft normaltid endast i kanske 150 år (kan inte exakt), men det var iom tågets inträde som man införde en normaltid i Sverige och jag antar att det var likadant i andra länder.

Lite slarvigt blev det där tror jag. Vi fick väl en standardiserad tid iom behovet från järnvägen. När "normaltid" infördes vet jag inte, men längre tillbaks så styrdes vi mycket mer av solens upp- och nedgång. En kontinuerlig tidsomställning skulle man kunna kalla det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men klockan var baserad på solen, liksom tiden ju är, nu har vi manipulerat tiden, vi kunde precis lika gärna manipulerat arbetstiden istället för på nåt fundamentalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du menar så... Fast jag tror nog att de flesta (av oss vanliga dödliga), tycker det är(/var) ett bra beslut av dem. Och vi har ju valt in dem med. Bara att kunna har ljusare kvällar under sina semesterveckor (när man än tar ut dem under sommarhalvåret) är ju värt hela sommartidsomställningen.

 

Nu har ju sommartiden funnits > 30år, så för många idag är ju det: "nåt som alltid varit". Hade det inte varit bra med sommartid, har de (beslutstagande) haft en dryg 30årsperiod på sig att utvärdera det. :crossfingers:

Hur tänkte du nu? Under semesterveckorna om du är ledig för det är du väl på semestern kan du väl gå upp precis när du vill, hur skulle sommartiden påverka dina ljusa kvällar då?

 

De kanske inte våga krångla så snart igen sedan de infört det. Men även arbetslöshet har vi haft länge ska vi behålla den bara för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men klockan var baserad på solen, liksom tiden ju är, nu har vi manipulerat tiden, vi kunde precis lika gärna manipulerat arbetstiden istället för på nåt fundamentalt.

Men sommartid är ju också ett sätt att basera tiden på solen? För länge sedan så bytte vi tid kontinuerligt över året, nu byter vi två gånger per år. För även om man hade klockor så styrdes livet på ett helt annat sätt av solen då.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänkte du nu? Under semesterveckorna om du är ledig för det är du väl på semestern kan du väl gå upp precis när du vill, hur skulle sommartiden påverka dina ljusa kvällar då?

Ja, ljusare kvällar...

Oavsett när jag går upp, eller lägger mig, så är det ljusare kvällar under sommartiden. Så man kan sitta/vara ute längre, myggen kommer inte lika tidigt. Allmänt mkt trevligare s a s. :yeahbaby:

 

Och en annan sak kan ju vara med tanke på all brottslighet som finns (läs fylla, slagsmål, övergrepp osv) så är det väl bra om det ljusare med. Mkt skit som sker i skydd av mörker. :(

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ljusare kvällar...

Oavsett när jag går upp, eller lägger mig, så är det ljusare kvällar under sommartiden. Så man kan sitta/vara ute längre, myggen kommer inte lika tidigt. Allmänt mkt trevligare s a s. :yeahbaby:

 

Och en annan sak kan ju vara med tanke på all brottslighet som finns (läs fylla, slagsmål, övergrepp osv) så är det väl bra om det ljusare med. Mkt skit som sker i skydd av mörker. :(

Myggen bryr sig väl inte om vad klockan är? Och hur blir den mörkaste tiden på dygnet ljusare om man ändrar tiden?

 

Om vill vara riktigt extrem så borde man väl kontinuerligt ändra tiden så att klockan var ca 6 när det ljusnar, då får man ju väldigt ljusa kvällar på sommaren. Problemet blir då att morgonen inte längre är på morgonen. Men ljust blir det. Och hur ska man göra i Giron?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Myggen bryr sig väl inte om vad klockan är?

Nä, precis. :yeahbaby: De kommer ju med skymningen/kvällen - dvs de kommer inte lika tidigt (än om det hade varit vintertid).

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, precis. :yeahbaby: De kommer ju med skymningen/kvällen - dvs de kommer inte lika tidigt (än om det hade varit vintertid).

Men varför inte bara gå upp tidigare om man måste ha en massa ljus ända tills man går och lägger sig? Det är ju enklare än att flytta klockorna hela tiden.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men sommartid är ju också ett sätt att basera tiden på solen? För länge sedan så bytte vi tid kontinuerligt över året, nu byter vi två gånger per år. För även om man hade klockor så styrdes livet på ett helt annat sätt av solen då.

Nu förstår jag inte dig, det har väl alltid varit så utom de senaste åren att klockan tolv är då solen står som högst (ung) ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför inte bara gå upp tidigare om man måste ha en massa ljus ända tills man går och lägger sig? Det är ju enklare än att flytta klockorna hela tiden.

Nja det är ju på kvällen man vill vara uppe, och ha så ljust så länge det går. Engelskans "DST" beskriver egentligen "sommartid" mkt bättre. "Daylight saving time". Att ta till vara på det ljusa timmarna.

 

Jag tycker det inte finns ngt svårt alls i att ställa om klockan. Och 2ggr/år kan väl inte betraktas som hela tiden? ;) Sen, eftersom man är en hopplöst morgontrött människa, så för mig är det i a f bra mkt svårare att vakna på morgonen, än att ställa om klockan ett par gånger per år. Och semester är väl tiden för att få sova ut på morgnarna, kunna ha det skönt på dagarna och kanske ha trevligt ute på kvällarna? T e x sitta o grilla ute i trädgården el ngt sånt.

 

 

- - -

 

På sommaren brukar det bli ljust ute redan vid 04:00/30 ... och hade man haft vintertid istället hade det börjat lysa redan vid 3. Så det är väl bra om dygnet anpassas, så det blir ljust o fint på dagarna/kvällarna, men även så det blir anpassad till för mörker och sovtid. Tror att männsikan mår bättre av det.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det är ju på kvällen man vill vara uppe, och ha så ljust så länge det går. Engelskans "DST" beskriver egentligen "sommartid" mkt bättre. "Daylight saving time". Att ta till vara på det ljusa timmarna.

 

Jag tycker det inte finns ngt svårt alls i att ställa om klockan. Och 2ggr/år kan väl inte betraktas som hela tiden? ;) Sen, eftersom man är en hopplöst morgontrött människa, så för mig är det i a f bra mkt svårare att vakna på morgonen, än att ställa om klockan ett par gånger per år. Och semester är väl tiden för att få sova ut på morgnarna, kunna ha det skönt på dagarna och kanske ha trevligt ute på kvällarna? T e x sitta o grilla ute i trädgården el ngt sånt.

 

 

- - -

 

På sommaren brukar det bli ljust ute redan vid 04:00/30 ... och hade man haft vintertid istället hade det börjat lysa redan vid 3. Så det är väl bra om dygnet anpassas, så det blir ljust o fint på dagarna/kvällarna, men även så det blir anpassad till för mörker och sovtid. Tror att männsikan mår bättre av det.

Jag har mindre problem än mina iOS-prylar med sommartiden, men att se en timmes flytt av tiden som det bästa sedan konserverad gröt tycker jag är löjligt. Handlar det om att maximera ljuset efter avslutat dagsarbete så är det ju bara att anpassa sig till att solen är uppe exempelvis 06.28 - ca 20.00 och gå upp och jobba klockan 06.28.

 

Sova ut på morgonen, gärna för mig, men blir det skönare om man flyttar runt morgonen?

 

Är jag långledig så brukar jag vakna ungefär när det blir för ljust/varmt/trafikbullrigt och går upp då, sedan blir jag ganska automatiskt trött på kvällen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du nu är morgontrött varför vill du tvingas gå upp ännu mer i ottan??

Men det gör man ju inte. För klockan är 07:00 oavsett om det är vintertid eller sommartid. Så fort klockan är ändrad så är det ju en ny tid, så det blir ju inte tidigare ...sett till dygnet.

 

Man får en natt med en timmes kortare sömn, och sen en natt med en timmes "sovmorgon" sen på hösten - däremellan ett halvår med ett bättre anpassat dygn. :yeahbaby:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det gör man ju inte. För klockan är 07:00 oavsett om det är vintertid eller sommartid. Så fort klockan är ändrad så är det ju en ny tid, så det blir ju inte tidigare ...sett till dygnet.

 

Man får en natt med en timmes kortare sömn, och sen en natt med en timmes "sovmorgon" sen på hösten - däremellan ett halvår med ett bättre anpassat dygn. :yeahbaby:

Många av oss styrs mer av den inre klockan, den som gör att vi vill gå och lägga oss vid en viss tidpunkt och gå upp vid en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak är ju att det är väldigt bekvämt att solen är i söder ca klockan 12, flyttar man klockan en timme så ändras solens läge en viss tid med 15 °.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak är ju att det är väldigt bekvämt att solen är i söder ca klockan 12, flyttar man klockan en timme så ändras solens läge en viss tid med 15 °.

Exakt, under sju månader är kl 12.00-12.59 inte middag = mitt på dagen. Som naturmänniska planerar jag för det, eftersom det inte är så kallt/varmt som det borde vara med hänsyn till vad klockan säger. Särskilt kännbart är det när "klockan" är 11.30, eller kvällstid, då är det märkbart kallare respektive varmare jämfört med vad klockan indikerar. Fast folk sitter ju inne mesta tiden och ser på tv, oavsett årstid. Så vad ska de med mer dagsljus till egentligen?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det gör man ju inte. För klockan är 07:00 oavsett om det är vintertid eller sommartid. Så fort klockan är ändrad så är det ju en ny tid, så det blir ju inte tidigare ...sett till dygnet.

 

Man får en natt med en timmes kortare sömn, och sen en natt med en timmes "sovmorgon" sen på hösten - däremellan ett halvår med ett bättre anpassat dygn. :yeahbaby:

Jo du får ju gå upp en timme tidigare än dagen innan, en timme kortare sömn, din kropp vet ju inte om att den ska sova en timme mindre och du är trött helt i onödan första dan alla fall, sen tar det ett par dar så är du inne i det nya förskjutna sömnmönstret.

 

Sen som sagt det är väl på vintertiden med så lite solljus som vi egentligen skulle behöva sommartiden om nåt, men det vill ni inte, konstig logik. Och återigen, vill du utnyttja solen på kvällen så kan du väl självmant gå upp en timme tidigare istället för att tvingas till det, och tvinga alla andra dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många av oss styrs mer av den inre klockan, den som gör att vi vill gå och lägga oss vid en viss tidpunkt och gå upp vid en annan.

Ja, precis... men som det skrivits innan. Om man vet med sig att det är svårt kan man väl kannske föreberda sig någon/några dagar innan. Oftast brukar det ju lösa sig med att man är tröttare på kvällen den dagen och man somnar tidigare o kommer ikapp direkt.

 

Eg är det väl inte värre än de gånger man får ställa klockan tidigare, för man skall iväg på ngt, eller resa med familjen och man vill komma iväg tidigt... tex en fjällresa el ngt.

 

 

Jo du får ju gå upp en timme tidigare än dagen innan, en timme kortare sömn.

Nej. 07:00 är 07:00 :) Kanske i tankebanan... ^_^

Ja. En timma kortare blir det första dagen (om man inte gick la sig tidigare).

 

 

- - -

 

Men 60minuter ...kan inte vara mer är än att man då o då tittar på ngt xtra TVprogram man inte ville missa, fastän man eg visste att det gick för sent. Där har vi alla varit ngn gång.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...