Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Fast vi vet ju alla att det varken är vintertid, normaltid eller sommartid som bör avskaffas - det är arbetstid som måste bort. Denna tid - arbetstiden - är ett gissel och äter upp en stor del av vårt korta liv. Att vi dras med detta år 2013 är ju en skandal. Minst sagt.

 

Låt oss göra ett överslag:

Vi börjar jobba vid 20, går i pension vid 65 och lever till vi är 80.

I snitt är det 226 arbetsdagar på ett år. Dessa dagar jobbar vi 1/3 av dygnet.

 

Vi jobbar alltså 45 år * 226 dagar / 3 = 3390 hela dygn.

 

Vi lever 80 * 365,25 = 29220 hela dygn.

 

Vi arbetar 3390 / 29220 * 100% = 11,6% av livet.

 

Jag tycker inte att 11,6% är "en stor del" av våra liv. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att ni skriver dem på näsan som skriver andra på näsan... ;)

 

Jag petar i min......totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni Wall å mr Mxy inte läsa? Har jag skrivit nåt om hur beslutet blev till? Hur många ggr mr m påstår det gör det inte sant. Grejen är vad som det verkar att vi inte kan gå ur sommartid p g a EU, och om vi kan vill jag ha en folkomröstning där vi får bestämma alt gör till en valfråga, inte bestämt mig riktigt för vad, jag hoppas politikerna tar upp frågan så skulle de nog komma på det onödiga i denna konstruktion utan behov av folkomröstning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss göra ett överslag:

Vi börjar jobba vid 20, går i pension vid 65 och lever till vi är 80.

I snitt är det 226 arbetsdagar på ett år. Dessa dagar jobbar vi 1/3 av dygnet.

 

Vi jobbar alltså 45 år * 226 dagar / 3 = 3390 hela dygn.

 

Vi lever 80 * 365,25 = 29220 hela dygn.

 

Vi arbetar 3390 / 29220 * 100% = 11,6% av livet.

 

Jag tycker inte att 11,6% är "en stor del" av våra liv. ;)

 

Men den har en ofantlig påverkan då dessa 11,6% hindrar oss från att leva de andra %-en därför att vi är trötta och gör oss förtidspensionerade pga arbetsskador eftersom vi måste jobba mer på samma tid för att tillfredsställa arbetsgivaren. Sen tillkommer förberedelser för att ta sig till jobbet, resor till jobbet så den faktiska % blir mycket högre. Så nu eskalerar jag debatten.totaltgalen.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men den har en ofantlig påverkan då dessa 11,6% hindrar oss från att leva de andra %-en därför att vi är trötta och gör oss förtidspensionerade pga arbetsskador eftersom vi måste jobba mer på samma tid för att tillfredsställa arbetsgivaren. Sen tillkommer förberedelser för att ta sig till jobbet, resor till jobbet så den faktiska % blir mycket högre. Så nu eskalerar jag debatten.totaltgalen.gif

 

Å andra sidan:

Allt fler studerar allt längre och börjar alltså jobba senare i livet.

Det är inte alla som jobbar ända till 65 år.

Det är inte alla som jobbar heltid.

 

Så procenten är nog ännu lägre i genomsnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nåt negativt såg du väl eftersom du skrev om det (min understreckning ovan)?

Nja... Jag skrev att det var de (jordbrukarna/bönderna) som kanske drabbas mest av omställningen. Sen att jag gillar sommartid och inte ser ngt negativt med sommartid (dvs. jag är inte jordbrukare/bonde). ;)

 

Jag antar däremot att de bönderna ser det som negativt. ^_^

 

 

Nu finns det ju fler negativa saker om än inga är särskilt graverande, men förutom mjölkningstider och sömnomställning hade vi omställning av alla klockor och allt jobb med tidtabeller och som har med resande att göra, speciellt över gränser, plus allt tankearbete och skrivande om saken två ggr om året om det är fram eller tillbaka man ska vrida klockorna. Men grejen om jag får upprepa varför jag är negativ till det hela är inte att det är speciellt superjobbigt på nåt sätt för det är det inte det är bara det att det är så onödigt för det är ju onödigt extrajobb till ingen eller mycket liten nytta! Det är bara så himla onödigt. Krångel i onödan.

Ställa om klockorna går ju rätt fort. Har 1 el 2 som behöver justeras manuellt.

Tidtabeller... En avgång kl 14:00 är ju lika mkt 14:00 vintertid som sommartid. :)

Jag vet inte hur de gör under natten när själva omställningen sker... Kanske därför den är förlagd just mellan 2-3 för att det skall vara så lite trafik som möjligt så att så få avgångar ev får ställas in eller korrigeras.

 

Regeln är precis som du skrev själv: "fram och tillbaka" yes2.gif

Vår -> fram

Höst -> tillbaka

 

"Fram & tillbaka" är väl lätt att komma ihåg? Är ju ett vanligt uttryck med.

 

.... om man inte är urin-vånare i ngn avlägsen Västgötsk avkrok - för där säger en del: "bort och fram" istället. :totaltgalen:

 

 

Eftersom vintertiden är den sk "normaltiden" ... vilken regel man än använder sig av skall man tillbaka till normaltid. Dvs tillbaka en timme på hösten.

 

Sen kan man ju alltid slå en kik på datorn (som ändrar sig automatiskt) åt vilket håll det blev.

 

"Wiki" har 2 bra rutor till höger där på sidan om Sommartid ... Kan ju vara smidigt att spara som bild: Den bilden har jag som snabbkomihåg/reserv/backup. :yeahbaby:

 

post-64246-031325800 1364896554_thumb.png

 

 

Sen finns det väl en massa andra regler man kan ha för att komma ihåg det...

Man lånar ut en timme på våren, och får tillbaka den på hösten.

Man ställer fram utemöblerna på våren, och ställer tillbaka dem på hösten.

osv...

 

pclaugh.gif

 

.

Redigerad av iEricF
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Kan ni Wall å mr Mxy inte läsa? Har jag skrivit nåt om hur beslutet blev till? Hur många ggr mr m påstår det gör det inte sant. Grejen är vad som det verkar att vi inte kan gå ur sommartid p g a EU, och om vi kan vill jag ha en folkomröstning där vi får bestämma alt gör till en valfråga, inte bestämt mig riktigt för vad, jag hoppas politikerna tar upp frågan så skulle de nog komma på det onödiga i denna konstruktion utan behov av folkomröstning.

Jo, jag kan läsa. Och jag läser hur du gång på gång försöker påstå att sommartid är något "överheten" har pådyvlat dig enkom för att jävlas - och med just dig.

 

Vi har i tråden sedan visat att sommartid är något Sverige ensidigt infört långt innan vi gick med i EU, och att datumen för övergången sedan synkroniserats av EU via EU-ländernas regeringar, och som sedan, utan att något medlemsland reserverat sig, gjort detta till ett dekret. Sverige har aldrig haft för avsikt att lämna sommartidssystemet, och jag kan inte se någonstans att det finns en politisk opinion för att göra det i framtiden heller.

 

Länder som Norge och Schweiz, som inte på något sätt lyder under detta "EU-ok" använder sommartid, och vad jag vet finns inte ens där någon stark politisk opinion för att avskaffa den - där sker det mao. helt frivilligt på nationell basis (hur det är med Monaco, Lichtenstein och Andorra vet jag faktiskt inte, men jag tror att de också tillämpar "survival of the fittest").

 

Skulle det plötsligt och oväntat uppstå en våldsam opinion för ett avskaffande av sommartid i Sverige och politikerna drev frågan, skulle antagligen EU låta oss göra det. Problemet skulle ju sas. i stort sett stanna innanför vårt lands gränser, ungefär som när vi hade vänstertrafik (den vill du väl antagligen ha tillbaka också!). Sverige skulle framstå som minst sagt udda (vilket iofs. vore rätt kul, bara det! :))

 

Man kan alltid fortsätta att driva en sådan anti-EU-kampanj här på forumet, men det är alldeles uppenbart att det inte är där problemet ligger. Problem är att det inte finns särskilt stort politiskt gehör för en fråga de flesta nog betraktar som rätt besynnerligt bakåtsträvande. Som att istället för att vrida klockan tillbaka en timme vrida den tillbaka några decennier så att allt blir så fint och tryggt som det var ung. 1966, innan vi härnere i verkligheten fått alla de här tokerierna och påbuden uppifrån. Jösses, va' bra! Det finns partier för sån't. Jag hatar dem.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

"Fram & tillbaka" är väl lätt att komma ihåg? Är ju ett vanligt uttryck med.

 

.... om man inte är urin-vånare i ngn avlägsen Västgötsk avkrok - för där säger en del: "bort och fram" istället. :totaltgalen:

 

Hur ser du på det lite speciella uttrycket "längre fram i boken/texten"

- det brukar alltid leda till lite kul missförstånd, beroende på generation och språkvanor

 

jämför med "längre fram i tåget"

 

om du letar efter något i en bok och befinner dig i mitten och någon säger att det du letar efter

finns "längre fram"... - åt vilket håll bläddrar du då?

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser du på det lite speciella uttrycket "längre fram i boken/texten"

- det brukar alltid leda till lite kul missförstånd, beroende på generation och språkvanor

 

jämför med "längre fram i tåget"

 

om du letar efter något i en bok och befinner dig i mitten och någon säger att det du letar efter

finns "längre fram"... - åt vilket håll bläddrar du då?

 

:D

:D Bra poäng...

men i böcker/text. :unsure: Vet inte. Har inte reflekterat så mkt på det, men framåt är framåt. Till höger i text. Mot slutet i musik.

 

Är säkert fel eftersom du säger så... ;) Men om man jmf att man "går tillbaka i texten", om man glömt. Inte hoppar jag mot slutet då i a f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Tja, strängt taget så är väl ett slags logik att "längre fram" avser i rörelseriktningen, både i fallet tåg och text/bok.

 

Det som kan uppfattas som en paradox är naturligtvis att framåtrörelsen gör att man kommer allt närmare slutet i texten, dvs. bokens sista kapitel, medan framåtrörelsen i tåget gör att man närmar sig tågets första vagn. Men det är egentligen ingen paradox, utan bara rätt busigt.

 

Att kapitel för kapitel ta sig fram i texten gör däremot att man hamnar längre bak i boken, och går man bakåt i texten hamnar man så småningom längst fram i boken, så hur man än vänder sig...

 

Om det är för kallt ställer man in framställandet av utemöblerna, eller skjuter upp det, så att det sker längre fram.

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag kan läsa. Och jag läser hur du gång på gång försöker påstå att sommartid är något "överheten" har pådyvlat dig enkom för att jävlas - och med just dig.

 

Vi har i tråden sedan visat att sommartid är något Sverige ensidigt infört långt innan vi gick med i EU, och att datumen för övergången sedan synkroniserats av EU via EU-ländernas regeringar, och som sedan, utan att något medlemsland reserverat sig, gjort detta till ett dekret. Sverige har aldrig haft för avsikt att lämna sommartidssystemet, och jag kan inte se någonstans att det finns en politisk opinion för att göra det i framtiden heller.

 

Länder som Norge och Schweiz, som inte på något sätt lyder under detta "EU-ok" använder sommartid, och vad jag vet finns inte ens där någon stark politisk opinion för att avskaffa den - där sker det mao. helt frivilligt på nationell basis (hur det är med Monaco, Lichtenstein och Andorra vet jag faktiskt inte, men jag tror att de också tillämpar "survival of the fittest").

 

Skulle det plötsligt och oväntat uppstå en våldsam opinion för ett avskaffande av sommartid i Sverige och politikerna drev frågan, skulle antagligen EU låta oss göra det. Problemet skulle ju sas. i stort sett stanna innanför vårt lands gränser, ungefär som när vi hade vänstertrafik (den vill du väl antagligen ha tillbaka också!). Sverige skulle framstå som minst sagt udda (vilket iofs. vore rätt kul, bara det! :))

 

Man kan alltid fortsätta att driva en sådan anti-EU-kampanj här på forumet, men det är alldeles uppenbart att det inte är där problemet ligger. Problem är att det inte finns särskilt stort politiskt gehör för en fråga de flesta nog betraktar som rätt besynnerligt bakåtsträvande. Som att istället för att vrida klockan tillbaka en timme vrida den tillbaka några decennier så att allt blir så fint och tryggt som det var ung. 1966, innan vi härnere i verkligheten fått alla de här tokerierna och påbuden uppifrån. Jösses, va' bra! Det finns partier för sån't. Jag hatar dem.

Ja inte var det nåt jag kom på att införa sommartid, inte någon medborgare av lägre rang heller det var politikerna som bestämde så det är ju "överheten", ur mitt perspektiv när jag ska kravla upp 03.30 en mörk morgon, ja fortfarande natt faktiskt. Och nu kan vi inte få tillbaka gamla tiden verkar det som p g a EU, men där finns kanske viss osäkerhet om det är så, jag går inte in på det.

Sen var det inte jag som börja med EU-grejen jag slog ihop det när det debatterades för det var två grejer jag ogilla som man kunde bli av med i en smäll. Och varför måste det till en politisk opinion för att framställa denna önskan, det räcker strängt taget med att jag känner en vilja att ta bort sommartid så har jag rätt att skriva om det på ett forum, som jag gjorde, så kanske fler hoppar på tåget och kanske en dag är vi så många så det kan bli politik om det.

Vänstertrafik finns ju en praktisk idé med och nu har vi den och det vore förenat med jättebesvär och kostnader att ändra tillbaka till 1966 och det vore utan någon som helst grund då resultatet skulle bli sämre, medans ta bort påhittet sommartiden har en grund, enl vissa, och enl mig skulle förenkla tillvaron, i smått men ändå, som jag skrivit sommartiden är att krångla till saker i onödan till ingen nytta alls så varför gör vi det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... Jag skrev att det var de (jordbrukarna/bönderna) som kanske drabbas mest av omställningen. Sen att jag gillar sommartid och inte ser ngt negativt med sommartid (dvs. jag är inte jordbrukare/bonde). ;)

 

Jag antar däremot att de bönderna ser det som negativt. ^_^

 

 

 

Ställa om klockorna går ju rätt fort. Har 1 el 2 som behöver justeras manuellt.

Tidtabeller... En avgång kl 14:00 är ju lika mkt 14:00 vintertid som sommartid. :)

Jag vet inte hur de gör under natten när själva omställningen sker... Kanske därför den är förlagd just mellan 2-3 för att det skall vara så lite trafik som möjligt så att så få avgångar ev får ställas in eller korrigeras.

 

Regeln är precis som du skrev själv: "fram och tillbaka" yes2.gif

Vår -> fram

Höst -> tillbaka

 

"Fram & tillbaka" är väl lätt att komma ihåg? Är ju ett vanligt uttryck med.

snip

Men du kan fortfarande inte skriva att du inte ser något negativt om nånting om du samtidigt ser att andra lider av det, du ser ju det, du kan däremot skriva att du gillar sommartid ändå, precis som du gjorde i första meningen, eller alternativt skriva jag personligen ser inget negativt i det för mig, då är det utom allt tvivel. Men nu har du förklarat vad du mena så kan vi gå vidare. :P

 

 

Jag behöver inte läras om hur ställa fram eller tillbaka klockan, jag skrev bara att vi skulle slippa all sån information och upptagande av sändningsutrymme och vår tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och det vore utan någon som helst grund då resultatet skulle bli sämre, medans ta bort påhittet sommartiden har en grund, enl vissa, och enl mig skulle förenkla tillvaron, i smått men ändå, som jag skrivit sommartiden är att krångla till saker i onödan till ingen nytta alls så varför gör vi det?

Editeringstiden gick ut, vart lite fel där, men det är klart gör vi en ändring så blir det säkert nån annanstans det kan bli krångligare, så är det ju oftast, allting har sin fram å baksida. Men då får det bli det, om inte annat så bara för att det är kul att va motvalls. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att en del här - A-mannen, Semmelmannen och andra, aldrig kan åka på semester till något land öster eller väster om vår tidszon. Tänk bara att åka till Helsingfors ett par dagar, ställa om klockan (1 timme) och sedan behöva ställa om IGEN när man kommer tillbaks till Sverige. Hu, så hemskt! Kan ju ta knäcken på vem som helst. USA eller Japan ska vi inte tala om, bara tanken får tiden att frysa till is ...

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det va nåt problem?! Säger bara till tjejen att hon får ställa fram klockan. Inge problem alls.

 

Men man har ju fler klockor hemma att ställa om, å så var det det här med sömnomställningen, å korna..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att resa är frivilligt, att underställa sig det här påhittet känns mest dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att en del här - A-mannen, Semmelmannen och andra, aldrig kan åka på semester till något land öster eller väster om vår tidszon. Tänk bara att åka till Helsingfors ett par dagar, ställa om klockan (1 timme) och sedan behöva ställa om IGEN när man kommer tillbaks till Sverige. Hu, så hemskt! Kan ju ta knäcken på vem som helst. USA eller Japan ska vi inte tala om, bara tanken får tiden att frysa till is ...

Jag förstår inte ditt antagande. Med longituderna är ju tiden verkligen skiftande, vem invänder mot det? Angående sommartid diskuterar vi om tiden ska ändras i en och samma tidszon/samma land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, sommartid har inget med EU att göra, och det är inte bara i EU som sommartid införs. Finns i länder i alla värdlsdelar. 1916 provade man första gången, men sen kom det på "riktigt" 1980 (i Sverige).

 

post-64246-085628100 1364682606_thumb.png

.

En riktig ickefråga för mig, men:

 

Med tanke på färgerna i kartan skulle det ju innebära större problem om vi "gick ur sommartiden" som Semmelmannen vill. Eftersom de allra flesta närliggande länder (de vi reser till mest/handlar mest med) gör samma omställning är ju tidsdifferensen konstant. Nu vet jag att jag ska ställa tillbaka klockan en timme när jag åker till London och en fram för Helsingfors. Utan sommartid så blev det ju ytterligare en variant under den tiden...

 

edit: bilden syns såklart inte i citeringen... :superirriterad:

Redigerad av johnalder
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... Jag skrev att det var de (jordbrukarna/bönderna) som kanske drabbas mest av omställningen. Sen att jag gillar sommartid och inte ser ngt negativt med sommartid (dvs. jag är inte jordbrukare/bonde). ;)

 

Jag antar däremot att de bönderna ser det som negativt. ^_^

 

 

 

Ställa om klockorna går ju rätt fort. Har 1 el 2 som behöver justeras manuellt.

Tidtabeller... En avgång kl 14:00 är ju lika mkt 14:00 vintertid som sommartid. :)

Jag vet inte hur de gör under natten när själva omställningen sker... Kanske därför den är förlagd just mellan 2-3 för att det skall vara så lite trafik som möjligt så att så få avgångar ev får ställas in eller korrigeras.

 

Regeln är precis som du skrev själv: "fram och tillbaka" yes2.gif

Vår -> fram

Höst -> tillbaka

 

"Fram & tillbaka" är väl lätt att komma ihåg? Är ju ett vanligt uttryck med.

 

.... om man inte är urin-vånare i ngn avlägsen Västgötsk avkrok - för där säger en del: "bort och fram" istället. :totaltgalen:

 

 

Eftersom vintertiden är den sk "normaltiden" ... vilken regel man än använder sig av skall man tillbaka till normaltid. Dvs tillbaka en timme på hösten.

 

Sen kan man ju alltid slå en kik på datorn (som ändrar sig automatiskt) åt vilket håll det blev.

 

"Wiki" har 2 bra rutor till höger där på sidan om Sommartid ... Kan ju vara smidigt att spara som bild: Den bilden har jag som snabbkomihåg/reserv/backup. :yeahbaby:

 

post-64246-031325800 1364896554_thumb.png

 

 

Sen finns det väl en massa andra regler man kan ha för att komma ihåg det...

Man lånar ut en timme på våren, och får tillbaka den på hösten.

Man ställer fram utemöblerna på våren, och ställer tillbaka dem på hösten.

osv...

 

pclaugh.gif

 

.

Tidtabeller. I ett land utan sommartid kommer ett flygplan som alltid flyger klockan 05.00 från Sverige att landa olika tider beroende på årstid. Det påverkar anslutande flyglinjer. Samma sak med flygplan från ett land utan sommartid och hit. Ibland landar flygplanet 13.00 och ibland 14.00. Det kan även bli anslutningsproblem i Sverige.

 

Jag antar att en del här - A-mannen, Semmelmannen och andra, aldrig kan åka på semester till något land öster eller väster om vår tidszon. Tänk bara att åka till Helsingfors ett par dagar, ställa om klockan (1 timme) och sedan behöva ställa om IGEN när man kommer tillbaks till Sverige. Hu, så hemskt! Kan ju ta knäcken på vem som helst. USA eller Japan ska vi inte tala om, bara tanken får tiden att frysa till is ...

Jag hade problem med båten till Åland som liten. Det tog 3 timmar att åka dit, men bara en timme hem.

 

Skulle det va nåt problem?! Säger bara till tjejen att hon får ställa fram klockan. Inge problem alls.

 

Men man har ju fler klockor hemma att ställa om, å så var det det här med sömnomställningen, å korna..

Varför tar du med dig korna till USA? Det finns väl mjölk där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe tar du inte med dig korna, det viktigaste du har? :)

nä försökte bara påminna om vad det gällde, sommartidsomställning här i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom de allra flesta närliggande länder (de vi reser till mest/handlar mest med) gör samma omställning är ju tidsdifferensen konstant. Nu vet jag att jag ska ställa tillbaka klockan en timme när jag åker till London och en fram för Helsingfors. Utan sommartid så blev det ju ytterligare en variant under den tiden...

Blir två timmar åt ena hållet men inget åt andra...

De kan oxå ställa om till sommartid andra datum, det måste msn kolla om man inte vet.

men resa gör man inte så ofta, å man ser lokal tid oftast när msn kommer fram, förlita sig på att piloterna flyger rätt ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du kan fortfarande inte skriva att du inte ser något negativt om nånting om du samtidigt ser att andra lider av det, du ser ju det, du kan däremot skriva att du gillar sommartid ändå, precis som du gjorde i första meningen, eller alternativt skriva jag personligen ser inget negativt i det för mig, då är det utom allt tvivel. Men nu har du förklarat vad du mena så kan vi gå vidare. :P

Visst kan man väl skriva så. Jag ser inget negativt med sommartid. Däremot så kan jag har förståelse för de som upplever det som ett problem, och kan känna med dem, men det är fortfarande inget negativ med sommartid.

 

Sen handlar det ju bara om 60 minuter. Man kan väl aldrig hamna på en nivå så att man lider av det? Då har man gjort det till världens största ilandproblem.

 

Om jag skall up 05:00 så är det fortfarande 05:00 både dagen innan och dagen efter. :) Och man vet ju om när det sker, så man hinner ju förbereda sig om man måste... Och datumen för omställningen är ju fasta - inget som direkt poppar upp som ngn överraskning. pclaugh.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, sommartid har inget med EU att göra, och det är inte bara i EU som sommartid införs. Finns i länder i alla värdlsdelar. 1916 provade man första gången, men sen kom det på "riktigt" 1980 (i Sverige).

 

post-64246-085628100%201364682606_thumb.png

 

Sommartid diskuterades redan på 1700-talet. :)

 

En av fördelarna är ju energiförbrukningen. https://en.wikipedia.org/wiki/DST#Energy_use

Så man kan väl säga att sommartid är ett bra miljöval om inte annat. :crossfingers::yeahbaby:

En riktig ickefråga för mig, men:

 

Med tanke på färgerna i kartan skulle det ju innebära större problem om vi "gick ur sommartiden" som Semmelmannen vill. Eftersom de allra flesta närliggande länder (de vi reser till mest/handlar mest med) gör samma omställning är ju tidsdifferensen konstant. Nu vet jag att jag ska ställa tillbaka klockan en timme när jag åker till London och en fram för Helsingfors. Utan sommartid så blev det ju ytterligare en variant under den tiden...

 

edit: bilden syns såklart inte i citeringen... :superirriterad:

Ja, man brukar få högerklicka på bilden och kopiera bildadressen o sen klistra in som vanlig (länkad) bild.

 

- - -

 

Exakt... Det skulle leda till fler omställningar då.

 

Sen är jag övertygad om att om vi mot all förmodan skulle gå ur EU en dag, så lär vi ha sommartiden kvar ändå. Vi har haft den i > 32år. Enda som skulle kunna ske är att vi korrigerar datumen för när det skall ställas om, men det lär nog inte heller ske, med tanke på att man hamnar i ofas då med övriga länder. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man väl skriva så. Jag ser inget negativt med sommartid. Däremot så kan jag har förståelse för de som upplever det som ett problem, och kan känna med dem, men det är fortfarande inget negativ med sommartid.

 

Sen handlar det ju bara om 60 minuter. Man kan väl aldrig hamna på en nivå så att man lider av det? Då har man gjort det till världens största ilandproblem.

 

Om jag skall up 05:00 så är det fortfarande 05:00 både dagen innan och dagen efter. :) Och man vet ju om när det sker, så man hinner ju förbereda sig om man måste... Och datumen för omställningen är ju fasta - inget som direkt poppar upp som ngn överraskning. pclaugh.gif

Lider och lider, kan säga att klockan 04.00 på morgonen om jag tvingas upp ja då lider jag kan jag säga, dock är det ju inte direkt något ulandsproblem i klass med det, jag avlider ju inte, men det är ju principen att tvingas på något onödigt dumt. Samt hålla på med alla klockor två ggr om året, för ingenting. Å tänk på kossorna. :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...