Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Jag vet inte om det påtalats i tråden, men jag klämmer i med det än då; sommartid är alltså något man genomfört för att spara enorma mängder energi - el i första hand så klart. Jag har ett minne av att jag för länge sedan såg en aproximativ uträkning på hur många megawatt man sparar och det var imponerande siffror. Det har alltså med ljus att göra - naturljus kontra elljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Jag tänker inte fortsätta debattera med dig, jag blir tillviten avsky mot EU och associeras med allmänt EU-hat, jag värjer mig mot det.

Nåja, Alix... så här skrev du faktiskt tidigare i tråden:

 

/…/ Men vi är med i EU och därför kan vi inte agera självständigt. Som i så många andra frågor. Med "All offentlig makt i Sverige utgår från folket" menar man att den har lämnat det för att ta sin boning någon annanstans...

Det är väl inte såååå långsökt att tillvita dig åtminstone en viss "avsky mot EU" efter att ha läst sådana formuleringar från ditt tangentbord? :D

 

Med det menar jag bara att det givetvis är fullt ok också med "allmänt EU-hat, men Bo_H/Svolder har ju visat att just detta stora och svåra samhällsproblem inte härrör från vårt EU-medlemskap och att det därför är lite onödigt att göra "guilt by association" just här.

 

När det gäller själva EU-fördraget du citerar, är det väl så (om jag minns rätt från tidigare i tråden eller annorstädes) att fördraget inte stipulerar att medlemsstaterna måste använda sommartid, men att om de gör det, så måste skiftesdatumen synkroniseras.

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är vintertiden som ska avskaffas. Eller båda.

Det heter normaltid, inte vintertid. Om man avskaffar "vintertiden" till förmån för "sommartid" får vi en ny normaltid. Så gjorde man i Ryssland 2011.

 

Nåja, Alix... så här skrev du faktiskt tidigare i tråden:

 

 

Det är väl inte såååå långsökt att tillvita dig åtminstone en viss "avsky mot EU" efter att ha läst sådana formuleringar från ditt tangentbord? :D

 

Med det menar jag bara att det givetvis är fullt ok också med "allmänt EU-hat, men Bo_H/Svolder har ju visat att just detta stora och svåra samhällsproblem inte härrör från vårt EU-medlemskap och att det därför är lite onödigt att göra "guilt by association" just här.

Vi har EU:s sommartid och inget annat. Vår "egen" sommartid försvann 1996. Den är politisk och juridisk historia. De är kvalitativt olika, det skiljer en månad i längd (EU:s är längre - sju månader). Sedan 2001 grundas bestämmelserna om sommartiden i Sverige på ett EU-direktiv. Så EU har ALLT med saken att göra. Det var väl ett trist besked? Vad jag tycker om EU eller inte har dock inte med saken att göra.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker vi inför en enda världstid för alla länder, då är ju alla synkroniserade och vi skulle slippa precis alla bekymmer om olika klockslag, för vad spelar det för roll vad vi kallar klockan sju för, om det nya blir klockan sex eller åtta så är det ju bara att vi börjar jobbet när vi brukar bara att vi inte kallar det för klockan sju längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker vi inför en enda världstid för alla länder, då är ju alla synkroniserade och vi skulle slippa precis alla bekymmer om olika klockslag, för vad spelar det för roll vad vi kallar klockan sju för, om det nya blir klockan sex eller åtta så är det ju bara att vi börjar jobbet när vi brukar bara att vi inte kallar det för klockan sju längre.

Då missar man ju en viktig grej, att bara kunna titta på en klocka och inse att X är nog kvar på jobbet, jag ringer och kollar. Fast det hade väl underlättat tidsangivelser vid internationella kommunikationer. Tider på flygbiljetter brukar ju anges i lokal tid, vilket gör att en direktresa London - Peking kan ha tiderna 16.40 - +1 09.30 med returen 11.15 - 14.50. Hade allt angetts med samma tidzon så hade det blivit (beroende på tidzon) 16.40 - +1 02.30 och 4.15 - 14.50. Nackdelen är att man med global tid inte har en aning om man kommer fram på dagen eller natten, nu vet du att kommer du fram 22.10 så kan du räkna med att det är mörkt och att det kan vara svårt att ordna mat. Jag skulle föredra att tider oftare anges med tidsskillnad från UTC, ex 15.34 (+ 7).

 

Flygtiderna ovan gäller British Airways flight 38 & 39, +1 betyder en dag senare.

 

Men inom EU så kanske det skulle fungera med gemensam tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nja nu tänker du kanske lite fel, efter en vecka har du nog lärt dig nya tiden att hemma i Sverige är frugan kvar på jobbet klockan 18.00 och att det mörknar vid 01.00. Det enda du inte vet automatiskt är att det är morron i amerika klockan 06.00, det får du ta reda på att där ljusnar det klockan säg 14.00 om du är intresserad av när solen går upp, eller ner. Men det skulle ju underlätta alla kommunikationer, tidtabeller och planerande och åkande däremellan utan att krångla med olika tider.

 

Men en tid för hela Europa vore inte dumt, en för europa å afrika, en för ryssland-kina, en för amerikat.

Bara de tar bort sommartidseländet och allt urvridande. Då vore ju något vunnet alla fall.

Och vill några spara lite ström och utnyttja ljuset är det bara att gå upp tidigare, behöver inte EU eller regering bestämma över mig.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att alla trådar måste gå till någon form av mental armbrytning.................... kan man inte få ha en stilla åsikt utan att det eskalerar till liv och död ( ja... kanske inte fullt men ändå...) Vad är det som får oss att vilja skriva vår "kunskap" på andras näsor....? I den ena tråden efter den andra? Kära nån.... vi är i en papperskorg och har ett stilla trams att umgås med.......... själva vitsen med en papperskorg måste ju få vara att vara........storkram.gif

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det påtalats i tråden, men jag klämmer i med det än då; sommartid är alltså något man genomfört för att spara enorma mängder energi - el i första hand så klart. Jag har ett minne av att jag för länge sedan såg en aproximativ uträkning på hur många megawatt man sparar och det var imponerande siffror. Det har alltså med ljus att göra - naturljus kontra elljus.

Inte enligt denna min första artikellänk:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-avskaffa-sommartiden_6953335.svd

 

Kan klippa in vad han skrev:

Är det så att ytterligare en soltimme på eftermiddagen minskar behovet av belysning och därmed elektricitet? USA:s infrastrukturdepartement kom 1975 fram till att sommartiden mätt under en tvåmånadersperiod innebar en marginell energibesparing på en procent, medan det amerikanska handelsdepartementet ett år senare fann att energianvändningen inte minskat alls. Mer nutida forskning från Japan och Australien har visat ungefär samma sak. I varmare länder kan energiförbrukningen rentav öka till följd av tidsomställningen eftersom fler soltimmar på eftermiddagen innebär ett större behov av luftkonditionering.

 

- Ja det är vad han skrev, jag har ingen aning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

När det gäller själva EU-fördraget du citerar, är det väl så (om jag minns rätt från tidigare i tråden eller annorstädes) att fördraget inte stipulerar att medlemsstaterna måste använda sommartid, men att om de gör det, så måste skiftesdatumen synkroniseras.

Jag har läst igenom hela EU-texten nu,

och det är så att ingen av EU-länderna har motsatt sig ett direktiv om användande av sommartid. Dvs. direktivet är från 2002 tvingande.

Dock innebar det, som Svolder skriver, ingen förändring för Sveriges del, eftersom man redan använde sommartid och ämnade fortsätta med det.

Men nu kanske det finns en stark opinion mot sommartiden i Sverige. Något för Centerpartiet kanske... Vi får se. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Någon som jobbar natt och kan berätta hur man brukar lösa det med omställningen?

 

Får de som jobbar vid klockvridningen en timmes mer/mindre lön p.g.a. ökad/minskad arbetstid?

 

Oavsett vilket lär väl folk inte direkt stå i kö för att jobba när klockan vrids tillbaks en timme mitt i arbetspasset...

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst igenom hela EU-texten nu,

och det är så att ingen av EU-länderna har motsatt sig ett direktiv om användande av sommartid. Dvs. direktivet är från 2002 tvingande.

Dock innebar det, som Svolder skriver, ingen förändring för Sveriges del, eftersom man redan använde sommartid och ämnade fortsätta med det.

Men nu kanske det finns en stark opinion mot sommartiden i Sverige. Något för Centerpartiet kanske... Vi får se. ;)

Som jag skrev tidigare utökades sommartiden med en månad när vi antog EU:s sommartid. Det var en högst påtaglig förändring för Sveriges del. Vi har nu EU:s sommartid och vår "egen" sommartid är historia. Eller är det en felaktig tolkning av hårklyverityp som syftar till att underblåsa ett allmänt EU-hat, månne?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan förstå om sommartidens sammanlagda nytta så finns det goda argument och undersökningar för och emot, och ingen entydig slutsats. I vart fall är det inte något saliggörande som det antogs vara när det en gång infördes. Overhoved ikke! Min tolkning är att politikerna en gång i tiden såg sin chans att utföra något konkret med relativt små insatser, och därför tog den. Det var goda intentioner, men i realiteten är det i bästa fall hugget som stucket att ha sommartid.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som jobbar natt och kan berätta hur man brukar lösa det med omställningen?

...

 

Oavsett vilket lär väl folk inte direkt stå i kö för att jobba när klockan vrids tillbaks en timme mitt i arbetspasset...

 

//KJ

Tja, den vrids ju fram på hösten ...

Redigerad av wall7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att alla trådar måste gå till någon form av mental armbrytning.................... kan man inte få ha en stilla åsikt utan att det eskalerar till liv och död ( ja... kanske inte fullt men ändå...) Vad är det som får oss att vilja skriva vår "kunskap" på andras näsor....? I den ena tråden efter den andra? Kära nån.... vi är i en papperskorg och har ett stilla trams att umgås med.......... själva vitsen med en papperskorg måste ju få vara att vara........storkram.gif

 

+1 yeahbaby.gif Kunde jag trycka en gång till på "gilla-knappen" så skulle jag göra det.....

 

Papperskorgstrådarnas ämnen i sig är det inget fel på, men när argumenten tryter så blir inläggen rätt tramsiga, om jag nu använder mig av Axelmans uttryck.

 

En god oskriven grundregel är att det man skriver till någon lika gärna hade kunnat sagts öga mot öga. Oavsett om det skrivs i en papperskorg, eller på FB eller i ett mail.

 

Just den här tråden har kanske inte spårat ur, men likväl tänker jag inte debattera om sommartiden eller om något annat heller. Även om det kliar i tangentfingrarna i både den här tråden och i andra......Men jag följer dem i mån av tid - och lust!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Eller är det en felaktig tolkning av hårklyverityp som syftar till att underblåsa ett allmänt EU-hat, månne?

Om du frågar, och vill driva detta vidare så…

Ja, det tycker jag nog att det är!

Som jag visade i mitt Alix-citat tidigare,

så har du lite av en allmänt negativ inställning till allt EU "hittar på"

 

För att säga emot dig lite, så har ju t.ex. Norge sommartid tillsammans med EU trots att inga direktiv tvingar dem.

T.o.m. Schweiz, som står utanför allt, tillämpar samma sommartid som sina kringliggande EU-grannar.

Jag vet inte riktigt var du ska hämta näring till din sommartid/EU-skepsism.

 

- Island, kanske… En ö i havet dit det ändå tar åtskilliga timmar att ta sig. De använder GMT året runt,

trots att de ligger så långt västerut att de borde ha en egen tidszon.

Man kan lika gärna ställa om klockan under den långa flygresan, eller ännu längre båt-dito,

eller så har man en mobil som ställer om tiden själv när man stigit i land.

 

Tja, som sagt…

- Var ska du finna den…

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du frågar, och vill driva detta vidare så…

Ja, det tycker jag nog att det är!

Som jag visade i mitt Alix-citat tidigare,

så har du lite av en allmänt negativ inställning till allt EU "hittar på" ...

Ja, det har jag, särskilt jordbrukspolitiken. Sila mygg och svälja kameler ska man göra i den goda fredstankens namn. För mig är det en löjlig begäran, jag vägrar.

 

... För att säga emot dig lite, så har ju t.ex. Norge sommartid tillsammans med EU trots att inga direktiv tvingar dem.

T.o.m. Schweiz, som står utanför allt, tillämpar samma sommartid som sina kringliggande EU-grannar.

Jag vet inte riktigt var du ska hämta näring till din sommartid/EU-skepsism.

 

- Island, kanske… En ö i havet dit det ändå tar åtskilliga timmar att ta sig. De använder GMT året runt,

trots att de ligger så långt västerut att de borde ha en egen tidszon.

Man kan lika gärna ställa om klockan under den långa flygresan, eller ännu längre båt-dito,

eller så har man en mobil som ställer om tiden själv när man stigit i land.

 

Tja, som sagt…

- Var ska du finna den…

Jag behöver alltså mäktiga vänner för att för egen del få vara skeptisk till sommartid? Det håller jag inte med om. Jag är skeptisk på eget bevåg. Det gör mig väl till en slags "sverigedemokrat" i anden, antar jag. Bitter vit man på liten ort.

 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...särskilt jordbrukspolitiken.

Ja, jordbrukarna/bönderna är de som kanske "drabbas" mest av sommartid, eftersom det påverkar mjölkningtider osv. Var därför det inte fortsatte då i början av 1900.

 

 

- - -

 

Jag gillar sommartid. Ser inget negativt alls med det. Det handlar ju bara om en timma, 2ggr/år. Om man vet att man får svårt med sömnen i o m omställningen måste det väl gå att förbereda sig i förtid (dagar(na) innan)? ...så man är spot-on när det är dags. :crossfingers: Jag har ju hellre 1 tim ljusare ett halvår, än sover gott de 2 nätterna det ställs fram/tillbaks. :)

Redigerad av iEricF
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vi vet ju alla att det varken är vintertid, normaltid eller sommartid som bör avskaffas - det är arbetstid som måste bort. Denna tid - arbetstiden - är ett gissel och äter upp en stor del av vårt korta liv. Att vi dras med detta år 2013 är ju en skandal. Minst sagt.

  • Rösta upp 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja nu tänker du kanske lite fel, efter en vecka har du nog lärt dig nya tiden att hemma i Sverige är frugan kvar på jobbet klockan 18.00 och att det mörknar vid 01.00. Det enda du inte vet automatiskt är att det är morron i amerika klockan 06.00, det får du ta reda på att där ljusnar det klockan säg 14.00 om du är intresserad av när solen går upp, eller ner. Men det skulle ju underlätta alla kommunikationer, tidtabeller och planerande och åkande däremellan utan att krångla med olika tider.

 

Men en tid för hela Europa vore inte dumt, en för europa å afrika, en för ryssland-kina, en för amerikat.

Bara de tar bort sommartidseländet och allt urvridande. Då vore ju något vunnet alla fall.

Och vill några spara lite ström och utnyttja ljuset är det bara att gå upp tidigare, behöver inte EU eller regering bestämma över mig.

Problemet är ju att det blir svårt att veta när folk är tillgängliga och när det är ljust. Det enklaste vore 4 solar, ordentliga rullgardiner och standardiserad sovtid.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vi vet ju alla att det varken är vintertid, normaltid eller sommartid som bör avskaffas - det är arbetstid som måste bort. Denna tid - arbetstiden - är ett gissel och äter upp en stor del av vårt korta liv. Att vi dras med detta år 2013 är ju en skandal. Minst sagt.

:lol::respekt: +1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, jordbrukarna/bönderna är de som kanske "drabbas" mest av sommartid, eftersom det påverkar mjölkningtider osv. Var därför det inte fortsatte då i början av 1900.

 

 

- - -

 

Jag gillar sommartid. Ser inget negativt alls med det. Det handlar ju bara om en timma, 2ggr/år. Om man vet att man får svårt med sömnen i o m omställningen måste det väl gå att förbereda sig i förtid (dagar(na) innan)? ...så man är spot-on när det är dags. :crossfingers: Jag har ju hellre 1 tim ljusare ett halvår, än sover gott de 2 nätterna det ställs fram/tillbaks. :)

Ja nåt negativt såg du väl eftersom du skrev om det (min understreckning ovan)?

 

Nu finns det ju fler negativa saker om än inga är särskilt graverande, men förutom mjölkningstider och sömnomställning hade vi omställning av alla klockor och allt jobb med tidtabeller och som har med resande att göra, speciellt över gränser, plus allt tankearbete och skrivande om saken två ggr om året om det är fram eller tillbaka man ska vrida klockorna. Men grejen om jag får upprepa varför jag är negativ till det hela är inte att det är speciellt superjobbigt på nåt sätt för det är det inte det är bara det att det är så onödigt för det är ju onödigt extrajobb till ingen eller mycket liten nytta! Det är bara så himla onödigt. Krångel i onödan.

 

Och dessutom är det ett påbud uppefrån, som om kungen eller nån i hans ställe bestämt med hela handen att så här vill jag ha bara för att jag kan och folket ska minsann se vem som bestämmer, sånt hatar jag speciellt om det inte har någon bra orsak utan bara är för att ställa till det. Och jag hatar, nä det är fel ord, men jag ogillar att vi i ett land skall göra som andra länder gör bara för att de gör det, vi är ju ett land med egen bestämmanderätt! Vi kan sätta vilket klockslag vi vill, vi skulle även kunna införa decimalsystem, avskaffa arbetstid, vad som helst, men det är VI - medborgarna i detta land som bestämmer, inga andra. Inte ens om tiden. Det är en principfråga.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

Och dessutom är det ett påbud uppefrån, som om kungen eller nån i hans ställe bestämt med hela handen att så här vill jag ha bara för att jag kan och folket ska minsann se vem som bestämmer, sånt hatar jag speciellt om det inte har någon bra orsak utan bara är för att ställa till det. Och jag hatar, nä det är fel ord, men jag ogillar att vi i ett land skall göra som andra länder gör bara för att de gör det, vi är ju ett land med egen bestämmanderätt! Vi kan sätta vilket klockslag vi vill, vi skulle även kunna införa decimalsystem, avskaffa arbetstid, vad som helst, men det är VI - medborgarna i detta land som bestämmer, inga andra. Inte ens om tiden. Det är en principfråga.

Nu låter du som om du inte hade rösträtt. Det är ju DU som bestämt att vi ska ha det på det här viset! Överheten/staten är DU!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Nu låter du som om du inte hade rösträtt. Det är ju DU som bestämt att vi ska ha det på det här viset! Överheten/staten är DU!

 

Jodu, dags för en reprissändning från tidigare i tråden, tillägnad Semmelman:

 

Du tycks vara rätt besatt av tanken på att antingen EU eller den folkvalda makten i Sverige bara är intresserad av att "jävlas med oss"

(alltså det jag tidigare i tråden kallade "Dom-där-uppe/Vi-här-nere"-gnäll)

 

På det hela taget har jag under hela mitt liv haft den rakt motsatta erfarenheten. Jag har rest och sett att vi jämfört med de flesta andra platser på planeten lever i ett drömsamhälle med en oerhört väl fungerande stat, med riksdagsmän och regeringsföreträdare som lyssnar och förändrar och som lagar efter läge.

Sverige har genomgått försämringar på sistone, erkänns, kanske t.o.m. stora förändringar till det sämre, erkänns också. Men det beror faktiskt mer på hur folket har röstat här (Ian o Bert/Nya Moderaterna/SD) och på händelser i vår omvärld eller egna demografiska förändringar än på EU eller att "politiker vill jävlas med oss". Visst har vi stora problem att tackla i Sverige just nu.

Sommartiden tillhör inte dem.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...