Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Mr. Mxyzptlk

Nu har jag gått igenom det jag skrivit, har inte nämnt EU en enda gång förrän idag! Jag har inte skrivit att tidsskiten beror på EU ens.

Jasså, och vad skrev vi här då? :D

 

Jag skiter väl i en timme men varför ska jag behöva gå upp en sekund tidigare för att nån jävel högst upp tycker det är en bra idé att hålla på och jävlas med oss, vi har minst sju klockor i hemmet att ändra två ggr per år och antagligen lika många till som jag måste kolla ifall den automatiska omställningsfunktionen funkar, jag fattar inte varför man ska hålla på med detta larv då det inte tjänar till någonting, vill jag gå upp en timme tidigare kan jag väl göra det själv utan påbud från regeringen eller EU eller hur, och utan att dra in tio miljoner andra oskyldiga i mina sovvanor???

Du tycks vara rätt besatt av tanken på att antingen EU eller den folkvalda makten i Sverige bara är intresserad av att "jävlas med oss"

(alltså det jag tidigare i tråden kallade "Dom-där-uppe/Vi-här-nere"-gnäll)

 

På det hela taget har jag under hela mitt liv haft den rakt motsatta erfarenheten. Jag har rest och sett att vi jämfört med de flesta andra platser på planeten lever i ett drömsamhälle med en oerhört väl fungerande stat, med riksdagsmän och regeringsföreträdare som lyssnar och förändrar och som lagar efter läge.

Sverige har genomgått försämringar på sistone, erkänns, kanske t.o.m. stora förändringar till det sämre, erkänns också. Men det beror faktiskt mer på hur folket har röstat här (Ian o Bert/Nya Moderaterna/SD) och på händelser i vår omvärld eller egna demografiska förändringar än på EU eller att "politiker vill jävlas med oss". Visst har vi stora problem att tackla i Sverige just nu.

Sommartiden tillhör inte dem.

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men...tiden vi hade före ändringen i natt - en timme bakåt..."normaltiden"...är ju också ett påfund och anpassning till omgivning :-D. Vintertiden - normaltiden är ju också av makten regleraD - den är t.o.m. globalt reglerad och utgår från UK (Greewich) - varför slava under sådant om man inte vill slava under svenska staten?

 

(det är givetvis svenska staten som har infört sommartid - inte EU - däremot har EU kommit överens om vilket datum man bör ändra OM man vill som land ändra - så att alla gör det samtidigt)

 

Varför ska tiden mätas i 60-delar förresten. jag vill ha decimalsystem - låt oss kliva in i moderniteten. Att hålla på med 60-delar år 2013 är ju absurt. Bara för att staten och den globala makten sagt det. Nej uschiamej.

Redigerad av Zimmerman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähädå. Sommartid innebär att de med inflytande kan börja spela en runda golf efter jobbet redan nu.

 

Det har inte blivet mer sommar bara för att man har infört den tiden.armskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar ingenting, vad är det för fel med sommartid?

Har aldrig haft nå't besvär med den, tycker snarare att det är lite av ett vårtecken när den kommer.

- Är det nå't att bli upprörd över?... :blink:

 

För mig låter det bara som en släng av det vanliga "dom-där-uppe/vi-här-nere"-gnället... :fundersam::hihihi:

 

Jag har svårt att anpassa mig och är väldigt trött efter omställningen i ett antal veckor. Men jag kan ta vilken tid av dem som helst bara den inte ändrar sig en gång i halvåret.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte solen som ger hudcancer, det är all skit som folk stryker på sig, för att skydda mot solen.

 

Jag stryker inget på min hud som inte går att äta!

 

Köttffärs? totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Jag har svårt att anpassa mig och är väldigt trött efter omställningen i ett antal veckor.

Är du "väldigt trött efter omställningen i ett antal veckor" efter en tidsomställning PÅ EN TIMME!!!???

 

Då förstår jag, alla andra parametrar oräknat, att arbetsmarknaden kan te sig lite problematisk...

 

När jag har bytt jobb, har jag varit tvungen att göra betydligt större förändringar i mitt liv än så...

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså, och vad skrev vi här då? :D

Hoppsan, den missa jag, :blush: ...men det var ett år sen! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du "väldigt trött efter omställningen i ett antal veckor" efter en tidsomställning PÅ EN TIMME!!!???

 

Då förstår jag, alla andra parametrar oräknat, att arbetsmarknaden kan te sig lite problematisk...

 

När jag har bytt jobb, har jag varit tvungen att göra betydligt större förändringar i mitt liv än så...

 

Byter du jobb en gång i halvåret?totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du "väldigt trött efter omställningen i ett antal veckor" efter en tidsomställning PÅ EN TIMME!!!???

 

Då förstår jag, alla andra parametrar oräknat, att arbetsmarknaden kan te sig lite problematisk...

 

När jag har bytt jobb, har jag varit tvungen att göra betydligt större förändringar i mitt liv än så...

 

Fö är det en raljering över sådant som du tydligen inte förstår.

...

Jag har haft alla möjliga jobb i alla möjliga tidpunkter på dygnet. Det är bara att jobba och lösa sömnen i efterhand. Visst är sommartiden ett mindre problem men fortfarande ett problem för mig. Får jag inte ha det? Jag förstår inte attityden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot är det ju ytterst tveksamt om sommartiden ger några som helst miljövinster (se DN igår).

snip

 

Om sommartiden nu vore ett sådant problem som den här märkliga tråden gett vid handen, så borde finnas en enorm folklig opinion för att avskaffa den, ett tryck på riksdagspartierna att driva frågan, en pågående politisk debatt. Men det gör det inte. Alltså är detta en icke-fråga. Basta.

Bra artikel, rörigt är bara förnamnet, kan Ryssland kan väl vi?!

 

 

Ingen icke-fråga, vi har ju hållt på ett tag nu, här, å förra gången, tänk vad annat vi kunde diskuterat istället för det här??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Byter du jobb en gång i halvåret?totaltgalen.gif

Ja, det gör jag, och för det mesta oftare än så. Jag har varit frilans i trettio år.

 

Fö är det en raljering över sådant som du tydligen inte förstår.

...

Jag har haft alla möjliga jobb i alla möjliga tidpunkter på dygnet. Det är bara att jobba och lösa sömnen i efterhand. Visst är sommartiden ett mindre problem men fortfarande ett problem för mig. Får jag inte ha det? Jag förstår inte attityden.

Jag insåg att det var en viss risk att skriva som jag gjorde, risken att tas för raljant och ned-

låtande. Det är svårt att uttrycka sig ibland. Jag försökte lägga tillrätta genom den inskjutna

satsen "alla andra parametrar oräknat", men inser att du tagit illa upp. Det var inte avsikten,

och jag ber om ursäkt för den klumpiga formuleringen.

 

Min tanke var ungefär denna, att en allt flexiblare arbetsmarknad dessvärre ställer betydligt

högre krav. En så uttalad svårighet att klara av ett så ringa problem som en timmes dygns-

förskjutning får nog sägas i så fall vara ett allvarligt hinder, och det är ju tråkigt för den som

har det. Tyvärr fruktar jag att ingen, vare sig politiker eller arbetsgivare, kommer att ta över-

drivet stor hänsyn till detta i ett arbetsklimat med andra - och värre - problem.

 

Det kan låta cyniskt, men det är inte jag som är cynikern.

(jag hoppas jag inte snarare förvärrade min belägenhet nu :D)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Ingen icke-fråga, vi har ju hållt på ett tag nu, här, å förra gången, tänk vad annat vi kunde diskuterat istället för det här??

Och jag efterlyser den politiska rörelse som driver frågan, förutom moderaten Karl Sigfrid, som du länkade till i ditt första inlägg.

Finns inte den politiska opinionen, finns inte frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det gör jag, och för det mesta oftare än så. Jag har varit frilans i trettio år.

 

 

Jag insåg att det var en viss risk att skriva som jag gjorde, risken att tas för raljant och ned-

låtande. Det är svårt att uttrycka sig ibland. Jag försökte lägga tillrätta genom den inskjutna

satsen "alla andra parametrar oräknat", men inser att du tagit illa upp. Det var inte avsikten,

och jag ber om ursäkt för den klumpiga formuleringen.

 

Min tanke var ungefär denna, att en allt flexiblare arbetsmarknad dessvärre ställer betydligt

högre krav. En så uttalad svårighet att klara av ett så ringa problem som en timmes dygns-

förskjutning får nog sägas i så fall vara ett allvarligt hinder, och det är ju tråkigt för den som

har det. Tyvärr fruktar jag att ingen, vare sig politiker eller arbetsgivare, kommer att ta över-

drivet stor hänsyn till detta i ett arbetsklimat med andra - och värre - problem.

 

Det kan låta cyniskt, men det är inte jag som är cynikern.

(jag hoppas jag inte snarare förvärrade min belägenhet nu :D)

 

Närå. Jag har inte tagit illa upp. Det lät bara så konstigt................. kramis.gif

...

Sen är vi olika känsliga som människor. Jag KAN gå upp och jobba, det är inte det som är problemet. Det är det helt onödiga i att man måste ställa om sig utan anledning. Att ytterligare sten läggs på bördan. Ur mitt upplevelseperspektiv är det jobbigt med vinter och mörker. När det äntligen ljusnar så ska man ställa om klockan och ramla tillbaka ett hack..... Det är definitivt inte mitt största problem, men likt gruskorn i skorna så kan det bli nog så förtretligt.

...

Mycket sagt om litet.phika.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Mycket sagt om litet.phika.gif

 

Skönt att höra :kramis: på dig själv!

 

Det som förvånar mig i denna tråd är återigen känslan av att så många tror

att politiker ingenting annat vill än att jävlas med folk och att inga andra skäl

öht. föreligger än detta för politiska beslut. Har man vistats i länder med en

verkligt repressiv stat, med ett verkligt korrupt system, förstår man mycket lite

av den oron.

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är jag den enda som uppskattar att vi justerar klockan till sommartid? Jag ser bara fördelar for mig. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad exakt är det som är svårt att fatta med att vi införde sommartid femton år före vi gick med i EU och att det inte finns en käft som vill avskaffa sommartiden eftersom näringslivet har en fördel av harmoniserade klockor?

Fast man kan ju besluta om att gemensamt avskaffa sommartiden. Då får man ändå klockharmonisering.

 

Appropå SD... Nä, du vill nog inte rösta på dem. :rolleyes:Jimmy Åkesson var på TV igår och pratade om det - att det är en fråga partiet brinner för. Och de vill ställa om klockan! yes2.gif

Ställa om klockan till 1932?

 

Kikade på Indien, det landet är ca 29° brett, majoriteten av befolkningen verkar bo inom 16°. Jorden vrider sig 15° på en timme, så landet är ca 2 timmar brett. Indien har bara en tidzon (UTC + 5,5 timmar), jag antar att orsaken är bekvämlighet. Även Kina har bara en tidzon (UTC +8) trots att landet är ca 60° (4 timmar) brett. Vet inte om de länderna har sommartid.

EU är ca 41° (nästan 3 timmar) brett, så det borde inte vara så omöjligt att införa en gemensam tidzon, men vilket bråk det skulle bli om vilken zon!

EUs kommande expansion verkar mest vara inom den bredden, men Island och östra Turkiet ligger utanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart är det väl dags för någon att ronna "Ställ om forumklockan!" tråden också.

Fast där kanske det inte finns så mycket att diskutera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... På vilket sätt spelade EU en roll för att vi införde sommartid 1980?

Ingen roll alls, antar jag, men jag vet inte. Jag talar dock om möjligheterna och viljan att avskaffa den för svensk del, och då spelar EU så klart roll för ett sådant övervägande, eller tror du att det inte gör det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag efterlyser den politiska rörelse som driver frågan, förutom moderaten Karl Sigfrid, som du länkade till i ditt första inlägg.

Finns inte den politiska opinionen, finns inte frågan.

Vadå, kan vi bara diskutera frågor i Papperskorgen som det finns politisk opinion eller rörelse om???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som förvånar mig i denna tråd är återigen känslan av att så många tror

att politiker ingenting annat vill än att jävlas med folk och att inga andra skäl

öht. föreligger än detta för politiska beslut. Har man vistats i länder med en

verkligt repressiv stat, med ett verkligt korrupt system, förstår man mycket lite

av den oron.

Ja det är säkert bara ur rent hälsoaspekt och månande om vår hälsa som de vill förbjuda snus i EU och gärna här om vi inte legat i och protesterat... att vi sen sparar liv och hälsa tack vare snus (som det verkar vad man läst) ja det är sekundärt. Och gurkböjarna och jordgubbarna de ville detaljstyra... ja ibland kan man ju undra...

Så klart de inte bara vill jävlas med oss, men ibland måste man väl få protestera mot deras beslut oxå, väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det något politiskt parti (inte enskilda personer) som över huvud taget driver frågan? Eftersom vi införde den utan EU's inblandning, har du *någon* hint om att *någon* över huvud taget skulle vilja avskaffa den? Varför över huvud taget börja prata om att EU hindrar något som är så hypotetiskt att ingen mer än några medlemmar på en internetforum vill avskaffa det? Så länge inte frågan är uppe på partiledardebatter finns den inte. När hörde du det debatteras senast på en partiledardebatt?

 

Jag tror alltså inte att det finns *något parti* som vill avskaffa det i Sveriges Riksdag.

Jag länkade till en moderat riksdagsman som vill avskaffa sommartiden. Jag tar mig dock rätten att ha en egen åsikt i frågan och stå för den, det sägs att även jag och mina åsikter är en del av demokratin. Men jag har antagligen missuppfattat saken, och borde naturligtvis foga mig efter hur partierna tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... hur illa du än tycker om EU. ... ett allmänt EU-hat, ...

ThumbsDown.gif

 

"En mening som ens innehåller ord som ”dig” eller ”du” kommer jag kolla extra på."

 

Joel-citatet kommer från Nya politiktråden, men borde vara tillämplig här också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga då: Varför över huvud taget nämna EU i den här diskussionen som enbart berör Sveriges Riksdag och Regering 1980. EU har inte ett smack med detta att göra. Det är inte jag som drar upp att EU skulle hindra oss. Det är någon annan. Om jag inte får nämna vem, så får jag väl hålla mig till "någon", och någon här vill inte se att detta inte är en fråga som rör EU. Du får gärna berätta vem och varför.

Jag länkade tidigare till EU:s direktiv där bland annat följande anges:

 

"... Eftersom medlemsstaterna tillämpar bestämmelser om sommartid är det viktigt för den inre marknadens funktion att även fortsättningsvis ett gemensamt datum och klockslag för sommartidens början och upphörande fastställs för hela gemenskapen.

(3) Medlemsstaterna anser att det är lämpligast att sommartid gäller från slutet av mars fram till slutet av oktober. Denna period bör därför behållas.

(4) För att vissa sektorer skall fungera väl krävs en stabil och långsiktig tidsplanering; ...

(5) Av tydlighets- och nogrannhetsskäl bör en tidsplan över sommartidens början och upphörande offentliggöras vart femte år för de fem efterföljande åren.

...

(7) Eftersom en fullständig harmonisering av sommartiden i syfte att underlätta transporter och kommunikationer inte i tillräcklig utsträckning kan uppnås av medlemsstaterna och därför bättre kan uppnås på gemenskapsnivå kan gemenskapen vidta åtgärden i överensstämmelse med subsidiaritetsprincipen enligt artikel 5 i fördraget. Detta direktiv går inte utöver vad som är nödvändigt för att uppnå dessa mål. ..."

 

Detta direktiv med dess direkta och indirekta konsekvenser skulle alltså inte ha någon som helst inverkan på hur Sverige ställer sig till sommartidens vara eller icke vara? Alla andra stater byter, men inte vi, det gör vi som vi vill? Det faller på sin egen orimlighet, i alla fall i mina ögon.

 

Jag tänker inte fortsätta debattera med dig, jag blir tillviten avsky mot EU och associeras med allmänt EU-hat, jag värjer mig mot det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...