MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Semmelman

Avskaffa sommartiden NU!

Rekommendera Poster

Sommartid - ett skämt.superirriterad.gif

Nähädå. Sommartid innebär att de med inflytande kan börja spela en runda golf efter jobbet redan nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är det dags igen för detta vansinne. När ska de "styrande" fatta att vi är många, många som inte vill ha detta flyttande av klockan hit och dit?

Jag fattar ingenting, vad är det för fel med sommartid?

Har aldrig haft nå't besvär med den, tycker snarare att det är lite av ett vårtecken när den kommer.

- Är det nå't att bli upprörd över?... :blink:

För mig låter det bara som en släng av det vanliga "dom-där-uppe/vi-här-nere"-gnället... :fundersam::hihihi:

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
  • Rösta upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För egen del har jag sömnproblem, och blir inte hjälpt av att klockan ändras direkt. Just nu vaknar jag för tidigt, så på så vis är ju sommartiden denna gång en fördel för min del. I alla fall på papperet. Men överlag märker jag av tidsskiftet rent fysiskt på ett obehagligt och obekvämt sätt. Och har alltid gjort. Jag ser ingen direkt poäng med det heller. Hur klarade vi oss utan den före 1980? Det gick bra, vad jag minns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Mr M börja jobba 5.00 nån gång då ska du få känna på hur det känns att plötsligt gå upp 4.00 eller snarare 3.30 gamla tiden! :irriteradtjej:

Redigerad av Semmelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså skulle va följt av :P eller liknande, lät lite för allvarligt det där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker om allt med sommar. Och sommartid är första riktiga tecknet på att det inte är vin†er. :) Själen mår lite bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker om allt med sommar. Och sommartid är första riktiga tecknet på att det inte är vin†er. :) Själen mår lite bättre.

Det gör den när termometern kryper över +20, inte när man tvingas stiga upp innan fan fått på sig byxorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avskaffa sommartiden!

Det är onaturligt och onödigt. Vad då klämma ur en timme till av dagen som många verkar tro att man ska kunna göra. Vi får nog mycket sol ändå, mer ger bara hudcancer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att vara en fråga som uppenbarligen väcker sådana heta känslor på såväl detta som andra forum, verkar den politiskt väldigt sval, närmast död.

Vet någon forummedlem om det är något parti i riksdagen som motionerat om sommartidens avskaffande de senaste årtiondena?

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte solen som ger hudcancer, det är all skit som folk stryker på sig, för att skydda mot solen.

Jag stryker inget på min hud som inte går att äta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte solen som ger hudcancer, det är all skit som folk stryker på sig, för att skydda mot solen.

Jag stryker inget på min hud som inte går att äta!

Bivax?

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

För att vara en fråga som uppenbarligen väcker sådana heta känslor på såväl detta som andra forum, verkar den politiskt väldigt sval, närmast död.

Vet någon forummedlem om det är något parti i riksdagen som motionerat om sommartidens avskaffande de senaste årtiondena?

En moderat riksdagsman skrev i alla fall en debattartikel ifjol om att avskaffa sommartiden. Den fick 455 kommentarer, vilket är ganska många, så frågan engagerar. Men vi är med i EU och därför kan vi inte agera självständigt. Som i så många andra frågor. Med "All offentlig makt i Sverige utgår från folket" menar man att den har lämnat det för att ta sin boning någon annanstans...

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En moderat riksdagsman skrev i alla fall en debattartikel ifjol om att avskaffa sommartiden. Den fick 455 kommentarer, vilket är ganska många, så frågan engagerar. Men vi är med i EU och därför kan vi inte agera självständigt. Som i så många andra frågor. Med "All offentlig makt i Sverige utgår från folket" menar man att den har lämnat det för att ta sin boning någon annanstans...

Jag kommer inte riktigt ihåg bevekelsegrunderna för att införa sommartid, men jag kommer ihåg att det var T -15 år. Sommartid infördes 1980, EU-medlemmar blev vi femton år senare, 1995. EU-medlemsskapet spelar alltså ingen roll för detta, hur illa någon än tycker om att vi är EU-medlemmar. Men vad annat, mer än att harmonisera klockorna över Europa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer inte riktigt ihåg bevekelsegrunderna för att införa sommartid, men jag kommer ihåg att det var T -15 år. Sommartid infördes 1980, EU-medlemmar blev vi femton år senare, 1995. EU-medlemsskapet spelar alltså ingen roll för detta, hur illa någon än tycker om att vi är EU-medlemmar. Men vad annat, mer än att harmonisera klockorna över Europa?

EU:s gemensamma regler om sommartid infördes 2001, du kan läsa mer här. Spelar ingen roll för hur vi agerar i frågan i Sverige? Nänä, visst, visst... :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EU:s gemensamma regler om sommartid infördes 2001, du kan läsa mer här. Spelar ingen roll för hur vi agerar i frågan i Sverige? Nänä, visst, visst... :rolleyes:

Vi införde sommartid

A. Samtidigt med att vi blev medlemmar i EU genom att vi blev tvingade till det

Eller

B. 2001 genom ett fördrag i EU genom att vi blev tvingade till det

Eller

C. Femton år innan vi gick med i EU för att vi själva införde det.

På vilket sätt spelade EU en roll för att vi införde sommartid 1980?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nä, sommartid har inget med EU att göra, och det är inte bara i EU som sommartid införs. Finns i länder i alla värdlsdelar. 1916 provade man första gången, men sen kom det på "riktigt" 1980 (i Sverige).

post-64246-085628100 1364682606_thumb.png

Sommartid diskuterades redan på 1700-talet. :)

En av fördelarna är ju energiförbrukningen. https://en.wikipedia.org/wiki/DST#Energy_use

Så man kan väl säga att sommartid är ett bra miljöval om inte annat. :crossfingers::yeahbaby:

.

Redigerad av iEricF
  • Rösta upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bivax?

:lol: +1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara lite jobbigt första natten kanske, men annars är det trevligt med lite mindre ljus på morgonen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nån starta ett Vi bestämmer själva om sommartid och snusparti fine för mig, en röst där från mig, ut ur EU-parti som det skulle praktiskt innebära helt i min stil, mer självbestämmande åt oss, vem var det som uppfann den helgalna idén att vi skulle lägga över nästan all makt på franstyskmännen?? Hur fan tänkte vi???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nån starta ett Vi bestämmer själva om sommartid och snusparti fine för mig, en röst där från mig, ut ur EU-parti som det skulle praktiskt innebära helt i min stil, mer självbestämmande åt oss, vem var det som uppfann den helgalna idén att vi skulle lägga över nästan all makt på franstyskmännen?? Hur fan tänkte vi???

Vad exakt är det som är svårt att fatta med att vi införde sommartid femton år före vi gick med i EU och att det inte finns en käft som vill avskaffa sommartiden eftersom näringslivet har en fördel av harmoniserade klockor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har väl inte sagt nåt om det?

Men vi började väl med sommartiden för att europa runt om oss hade det?

Men England och Finland har inte de annan tid än vi, det funkar väl, hur skulle näringslivet få problem ifall Danmark är en timme före eller efter oss? Båt- och färjavgångar funka väl innan vi började med sommartid borde väl funka utan vår medverkan nu idag med? Spelar det nån roll hur vi har timvisarna egentligen bara vi har alla på samma? Känns bara besynnerligt att man måste ställa om sin dygnsrytm två ggr per år och få besvär med ställa om alla klockor, för nästan ingenting i vinst, är det för ljusets skull kan man väl flytta fram arbetstidens början istället om man vill?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte en käft förresten, har för mig jag såg en sån där aftonblaskeenkät en gång och där röstade majoriteten för att avskaffa sommartid, om jag minns rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har väl inte sagt nåt om det?

Men vi började väl med sommartiden för att europa runt om oss hade det?

Men England och Finland har inte de annan tid än vi, det funkar väl, hur skulle näringslivet få problem ifall Danmark är en timme före eller efter oss? Båt- och färjavgångar funka väl innan vi började med sommartid borde väl funka utan vår medverkan nu idag med? Spelar det nån roll hur vi har timvisarna egentligen bara vi har alla på samma? Känns bara besynnerligt att man måste ställa om sin dygnsrytm två ggr per år och få besvär med ställa om alla klockor, för nästan ingenting i vinst, är det för ljusets skull kan man väl flytta fram arbetstidens början istället om man vill?

Vi införde det utan att EU (som inte ens fanns på den tiden, det hette EG då) lade sig i. Det var vi i vårt självbestämmande som införde det som du nu verkar tycka är något annat. Det är ett riksdags- och regeringsbeslut som inte har ett skvatt med EU att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mjo... men samtidigt så är vi där med tidszoner, så vi måste inte så långt, varken åt öser eller väster för att det ändå inte stämmer så bra och i extremfallen så är det ett halvt dygn ur fas med vår egen tid. Vad spelar denna timme för roll i det stora hela?

Men jag kan köpa att det är milövinster med att utnyttja så mycket av det ljusa dygnet som möjligt till vaken, produktiv tid. Är ju ingen nyhet att folk i norrland mår psykiskt sämre under vinter och mörker än resten av landet som har mer ljustimmar. Men jag har inga problem med att heller förstå att många individer har svårt rent biologiskt med att hantera att tiden förflyttas en timme. Det är inte mer konstigt att det inte passar alla att jobba "dagtid", finns många som är mer produktiva på tidigt eller sent på dygnet. Se bara på Ronny och iEicF här på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte en käft förresten, har för mig jag såg en sån där aftonblaskeenkät en gång och där röstade majoriteten för att avskaffa sommartid, om jag minns rätt.

Sådana enkäter är snabba klick från människor som inte tänker efter och som inte har hela bilden klar för sig oavsett vad frågan än gäller. Det finns inget tramsigare än webbenkäter. (Tycker du att vi skall lagstifta om varmare sommar: Ja, Nej, Bryr mig inte, Åker till Thailand)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu