Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

2021-03-29 08:47, Alix säger:

Första natten blev hyfsad ändå. Bara en timme mindre sömn. Lustigt att det blev just en timme mindre.

Men sedan gick det sämre... Sov bara sex timmar i natt, med hjälp av medicin, dessutom. Urk. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Men sedan gick det sämre... Sov bara sex timmar i natt, med hjälp av medicin, dessutom. Urk. :pinch:

Samma här faktiskt. Trött och orkeslös. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, iMarc säger:

Samma här faktiskt. Trött och orkeslös. 

Har inte sovit många timmar jag heller men har goda förhoppningar om en jättefin dag ändå. sol.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, iMarc säger:

Samma här faktiskt. Trött och orkeslös. 

1 minut sedan, mikaellq säger:

Har inte sovit många timmar jag heller men har goda förhoppningar om en jättefin dag ändå. sol.gif

Tog en rask långpromenad nyss, vilket jag tror underlättar en bättre sömn i natt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gick ner i källaren och bilade mig vaken......:fane:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Det är Putins fel det också! 🤮

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jaha, nu vankas det sämre sömn och jobbigare liv igen. :pinch: Omställningen är dödlig, det står klart. 💀

 

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/stammer-det-dor-manniskor-for-att-vi-staller-om-klockan

Koma-trött som en göteborgsk arbetskamrat uttryckte sitt missnöje med omställningen till sommartiden. :nattinatti:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Jaha, nu vankas det sämre sömn och jobbigare liv igen. :pinch: Omställningen är dödlig, det står klart. 💀

 

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/stammer-det-dor-manniskor-for-att-vi-staller-om-klockan

Har det gjorts undersökningar om man ställer väckarklockan en timme tidigare (börjat nytt schema på jobbet) att dödsfallen ökar?

Uppstår då detta problem varje helg då många går upp senare på lördag och söndag för att sedan plötsligt på måndag morgon går upp tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Hummel säger:

Har det gjorts undersökningar om man ställer väckarklockan en timme tidigare (börjat nytt schema på jobbet) att dödsfallen ökar?

Uppstår då detta problem varje helg då många går upp senare på lördag och söndag för att sedan plötsligt på måndag morgon går upp tidigare?

Bra frågor, du får ta dem med professorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vaknade i vanlig tid, strax efter 6. Men klockan visade strax efter 7...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, sovmorgon idag, tänkte jag tills jag såg att det fanns nya inlägg i den här tråden... Minne som en guldfisk...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltid totalt borta i flera veckor efter den här omställningen. På hösten går det bättre.

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Jag är pensionär. Klockan är bara en dekoration. Jag går och lägger mig när jag är trött och jag sover tills jag vaknar, helt utan klocka. 

Frun garvade gott när jag högläste kommentaren. :hihihi:

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Telly82 säger:

Jag vaknade i vanlig tid, strax efter 6. Men klockan visade strax efter 7...

...men det känns som om klockan är 5...

  • Gilla 1
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Jag går och lägger mig när jag är trött och jag sover tills jag vaknar, helt utan klocka.

De flesta som gör så får en dygnsrytm på runt 25 timmar. Exempelvis grottforskare som utforskar grottor utan dagsljus brukar få en sådan rytm.

 

Artisten/kompositören Frank Zappa levde så (när han inte turnerade). Om han var i synk med resten av familjen så blev han cirka två veckor senare helt ur synk, så han jobbade på nätterna. Och cirka två veckor efter det var han i synk med familjen igen. Att jobba på nätterna tyckte han funkade bäst, för då blev han inte störd av familjen...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Oj, sovmorgon idag, tänkte jag tills jag såg att det fanns nya inlägg i den här tråden... Minne som en guldfisk...

Så du synkar dygnet efter forumet? :D 

Jag har sovit gott inatt men känner mig nu en smula koma-trött iallafall. Sommartiden kan de gott avskaffa som de ju lovat. 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Sommartiden kan de gott avskaffa som de ju lovat. 

Amen! Fast jag tror inte de får tummen ur, nånsin... :deppig:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Alix säger:

Det där med 25 timmar verkar inte stämma.

 

https://www.circadiansleepdisorders.org/info/cycle_length.php

Citerat från Wikipedia, tydligen.

 

Här är en artikel från Forskning och Framsteg.

https://fof.se/artikel/2003/8/klockan-i-ogat/

I bunkrar nära ett forskningsinstitut i Tyskland studerades dygnsrytmen hos 147 personer. Det genomsnittliga dygnet var 25,2 timmar, men olika personers dygnsrytmer sträckte sig från 17 till 38 timmar. Att genomsnittsdygnet är 25 timmar innebär att vi behöver ställa klockan dagligen för att inte hamna fel. Detta har betydelse även vid jet lag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Telly82 säger:

Citerat från Wikipedia, tydligen.

 

Här är en artikel från Forskning och Framsteg.

https://fof.se/artikel/2003/8/klockan-i-ogat/

I bunkrar nära ett forskningsinstitut i Tyskland studerades dygnsrytmen hos 147 personer. Det genomsnittliga dygnet var 25,2 timmar, men olika personers dygnsrytmer sträckte sig från 17 till 38 timmar. Att genomsnittsdygnet är 25 timmar innebär att vi behöver ställa klockan dagligen för att inte hamna fel. Detta har betydelse även vid jet lag.

 

Det fetade, ja, fast källorna är nedanstående:

dump.png.a86e02818b9efb50217d95a1620b7c17.png

 

Det är i princip ingen skillnad från att du hänvisar till Fof:s hemsida (som också bygger sitt på källor). Deras artikel är äldre, precis som väntat, det är det som sajten jag länkade till tar upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Alix säger:

Det är i princip ingen skillnad från att du hänvisar till Fof:s hemsida (som också bygger sitt på källor). Deras artikel är äldre, precis som väntat, det är det som sajten jag länkade till tar upp.

Fast tre av fyra källor i "din" sajt är äldre än FoFs artikel.

Den fjärde källan är en studie med bara 13 deltagare.

 

Låt oss enas om att dygnsrytmen verkar vara väldigt individuell. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Fast tre av fyra källor i "din" sajt är äldre än FoFs artikel.

Den fjärde källan är en studie med bara 13 deltagare.

 

Låt oss enas om att dygnsrytmen verkar vara väldigt individuell. :) 

Det här låter som något man kan göra identitetspolitik av. Varför ska inte alla själva få bestämma hur mycket klockan är?

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Varför ska inte alla själva få bestämma hur mycket klockan är?

Varför får inte alla bestämma på vilken sida av vägen man ska köra på?

  • Gilla 1
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...