Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

32 minuter sedan, Alix säger:

Jaha, nu är jag hungrig, men det är en timme kvar till middag... :pinch: :P 

Så sent? :chock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, mikaellq säger:

Så sent? :chock:

Ja, visst är det konstigt. Men så har det blivit i de flestas mun.

Ur SO:

[Middag:] ”dagens huvud­måltid med det främsta (el. enda) lagade målet; nu­mera sällan mitt på dagen i Sverige”

[Lunch:] ”mål­tid som in­tas mitt på dagen el. ngt tidigare; vanligen med lättare lagad mat”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Ja, visst är det konstigt. Men så har det blivit i de flestas mun.

Ur SO:

[Middag:] ”dagens huvud­måltid med det främsta (el. enda) lagade målet; nu­mera sällan mitt på dagen i Sverige”

[Lunch:] ”mål­tid som in­tas mitt på dagen el. ngt tidigare; vanligen med lättare lagad mat”

Tycker det är konstigare att de där som kanske inte ska lämna EU i år äter te efter arbetsdagens slut.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tycker det är konstigare att de där som kanske inte ska lämna EU i år äter te efter arbetsdagens slut.

För en del i UK är ”tea” samma som ”dinner”. Det sistnämnda ordet har etymologiskt sett samma betydelse som ”breakfast”. Vilket ju är rätt festligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

För en del i UK är ”tea” samma som ”dinner”. Det sistnämnda ordet har etymologiskt sett samma betydelse som ”breakfast”. Vilket ju är rätt festligt. 

Jaha, hade jag ingen aning om. Lunch verkar handla om någon spansk brödbit. https://www.etymonline.com/word/luncheon#etymonline_v_14617

 

What's for tea?

Coffee.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Så var det dags igen. EU-parlamentet röstade för ett avskaffande från och med i år, men så blir det inte. Det lär aldrig ändras. Folk gillar konceptet sommartid alldeles för mycket. De tror att de får mer ljus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

 Folk gillar konceptet sommartid alldeles för mycket. 

Sommartidsomställningen = :sick:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Alix säger:

Så var det dags igen. EU-parlamentet röstade för ett avskaffande från och med i år, men så blir det inte. Det lär aldrig ändras. Folk gillar konceptet sommartid alldeles för mycket. De tror att de får mer ljus.

Det stora problemet tror jag blir att få länderna att enas om att använda vettiga tidzoner. För ska man ändra så kan man lika gärna anpassa tiden till grannländerna. Vilket i extremfallet innebär att klockan 6 på morgonen inträffar samtidigt i Bulgarien, Finland, Irland och Portugal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Det stora problemet tror jag blir att få länderna att enas om att använda vettiga tidzoner. För ska man ändra så kan man lika gärna anpassa tiden till grannländerna. Vilket i extremfallet innebär att klockan 6 på morgonen inträffar samtidigt i Bulgarien, Finland, Irland och Portugal.

Det är ett problem som kan lösas. Problemet som inte kan lösas är att svenskarna (irrationellt) älskar sommartid. Inget parti vill förlora deras röster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Det är ett problem som kan lösas. Problemet som inte kan lösas är att svenskarna (irrationellt) älskar sommartid. Inget parti vill förlora deras röster.

Vad är det som är irrationellt med att ordna med solljus?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vad är det som är irrationellt med att ordna med solljus?

Här ser man direkt problemet.  

rofl.gif

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag röstar för sommar året om. ?

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, marcushedenstrom säger:

Jag röstar för sommar året om. ?

Bra idé! Jag tror att vi får det en del i alla fall om vi har sommartid året om! :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte att nån orkar engagera sig i den här frågan. Att ställa om klockorna tar typ sju sekunder varje gång. För min del kan man återgå till normaltid året om, ha det som nu eller byta tidszon så att sommartid gäller året om. Vem bryr sig? Det är ganska symptomatiskt att svenssons kan lägga mer tid på att tjata om sommartid än på att diskutera lösningar på den annalkande klimatkatastrofen eller andra stora problem vi borde brottas med.
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag fattar inte att nån orkar engagera sig i den här frågan. Att ställa om klockorna tar typ sju sekunder varje gång. För min del kan man återgå till normaltid året om, ha det som nu eller byta tidszon så att sommartid gäller året om. Vem bryr sig? Det är ganska symptomatiskt att svenssons kan lägga mer tid på att tjata om sommartid än på att diskutera lösningar på den annalkande klimatkatastrofen eller andra stora problem vi borde brottas med.
 

Exakt i-lands problem i den högre skolan. 
Det är bara två klockor som inte byter automatiskt och det är ugnen och micron. 
Lösningen är att en har sommartid och den andra vintertid ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, DittDatt säger:

Jag fattar inte att nån orkar engagera sig i den här frågan. Att ställa om klockorna tar typ sju sekunder varje gång. För min del kan man återgå till normaltid året om, ha det som nu eller byta tidszon så att sommartid gäller året om. Vem bryr sig? Det är ganska symptomatiskt att svenssons kan lägga mer tid på att tjata om sommartid än på att diskutera lösningar på den annalkande klimatkatastrofen eller andra stora problem vi borde brottas med.
 

Bara för att något inte berör dig KAN det faktiskt vara ett problem för andra. Men det tänkte du inte på, va? Bättre att platta till oss med klimatkatastrofen så vi känner oss löjliga i våran fåniga inbillningsvärld! :fane:

...

Att det finns medicinskt underlag som pekar på att sommartidsväxlingen  inte är bra kan man ju också skita i eftersom klimatkatastrofen kör över allt och alla. :fane:

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Bara för att något inte berör dig KAN det faktiskt vara ett problem för andra. Men det tänkte du inte på, va? Bättre att platta till oss med klimatkatastrofen så vi känner oss löjliga i våran fåniga inbillningsvärld! :fane:

...

Att det finns medicinskt underlag som pekar på att sommartidsväxlingen  inte är bra kan man ju också skita i eftersom klimatkatastrofen kör över allt och alla. :fane:

Precis. Jag tror det handlar inbillningssjuka och fyrkantighet. Om man måste vakna exakt samma minut varje morgon för att inte dö i hjärtinfarkt så borde man nog se över sitt liv lite. Vissa måste äta lunch prick 12.00.00 för att inte svimma av blodsockerfall. Kanske är det viktigt med fasta rutiner av det slaget om man är diabetiker, men annars är det bara hjärnspöken.

Visst finns det många viktiga frågor som är underordnade klimatkatastrofen, men sommartid... På allvar? Sov och ät efter kroppsklockan, göm alla mekaniska och digitala klockor - case closed, problem solved. Sov tills du vaknar, ät när du är hungrig, bajsa när du är nödig och gå och lägg dig när du är trött. Vad kan gå fel? Behöver du ha en klocka som talar om för dig när du ska kissa också? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, DittDatt säger:

Precis. Jag tror det handlar inbillningssjuka och fyrkantighet. Om man måste vakna exakt samma minut varje morgon för att inte dö i hjärtinfarkt så borde man nog se över sitt liv lite. Vissa måste äta lunch prick 12.00.00 för att inte svimma av blodsockerfall. Kanske är det viktigt med fasta rutiner av det slaget om man är diabetiker, men annars är det bara hjärnspöken.

Visst finns det många viktiga frågor som är underordnade klimatkatastrofen, men sommartid... På allvar? Sov och ät efter kroppsklockan, göm alla mekaniska och digitala klockor - case closed, problem solved. Sov tills du vaknar, ät när du är hungrig, bajsa när du är nödig och gå och lägg dig när du är trött. Vad kan gå fel? Behöver du ha en klocka som talar om för dig när du ska kissa också? ?

Byt namn till Arro Gant. Det är allt jag har att säga.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vetenskapliga fakta från USA:

 

On Sunday, Nov. 1, we will turn our clocks back an hour to end daylight saving time. While the "fall back" technically equates to a potential extra hour of sleep, the reset isn't so easy for our internal clocks – also known as our circadian rhythm.

In fact, this twice-a-year desynchronization of our body clocks has been linked to increased health risks such as depression, obesity, heart attack, cancer, and even car accidents.

In 1997, my laboratory discovered the CLOCK gene – the first circadian gene in mammals. My colleagues and I determined that mutated CLOCK genes can cause delays in circadian functions, which in turn lead to dysfunctions in metabolic, behavioral, and cognitive abilities.

Every cell in our bodies keeps track of the time, and changes in daily patterns can trigger stress in our brains and cause sleep deprivation, disorientation, and memory loss. It can also lead to difficulties with learning, social interactions, and overall cognitive function.

 

https://utswmed.org/medblog/daylight-saving-time-sleep-health/

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EU:

 

New research has shown how, over time, Day Light Savings can have negative impacts on health – increasing the risk of heart attacks and strokes.

The annual transition to and from daylight saving time (DST) has clinical implications that last longer than the days where clocks ‘fall back’ or ’spring forward.’.

Over time, Daylight Saving Time eliminates bright morning light that critically synchronises biological clocks, which can be associated with increased risk of heart attack and ischaemic stroke, as well as other negative effects of partial sleep deprivation.

 

https://www.healtheuropa.eu/daylight-saving-time-effects-on-health/94593/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Axelman säger:

EU:

 

New research has shown how, over time, Day Light Savings can have negative impacts on health – increasing the risk of heart attacks and strokes.

The annual transition to and from daylight saving time (DST) has clinical implications that last longer than the days where clocks ‘fall back’ or ’spring forward.’.

Over time, Daylight Saving Time eliminates bright morning light that critically synchronises biological clocks, which can be associated with increased risk of heart attack and ischaemic stroke, as well as other negative effects of partial sleep deprivation.

 

https://www.healtheuropa.eu/daylight-saving-time-effects-on-health/94593/

Betvivlar inte att det finns dom som är överkänsliga över en timmes förskjutning.

Jag är då inte den personen som snart har jobbat skift 30år utan problem. 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Vem bryr sig?

Jg bryr mig, eftersom det stör min sömn. Jag vaknar alltid samma tid och det blir alltså en timme "fel" jämfört med vad vi ställt om klockan till.

 

1 timme sedan, DittDatt säger:

Det är ganska symptomatiskt att svenssons kan lägga mer tid på att tjata om sommartid än på att diskutera lösningar på den annalkande klimatkatastrofen eller andra stora problem vi borde brottas med.

Ingen panik. Jag läste i en bok att jorden kommer att återhämta sig på bara 50000 år. En mycket kort tid, geologiskt sett.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är alla olika..bara att inse det.

 

  • Rösta upp 1
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...