Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, e-snobben säger:

Jo men det tror jag visst. Mjölken ska ju transporteras till butik en timme tidigare jämfört med normaltid. Jag är i alla fall helt säker på att böndernas arbetstider rimmar illa med sommartid, det har man debatterat om i media.

Jag tror att mjölken levereras från mejerierna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, e-snobben säger:

Tidsförskjutningen blir ju ändå densamma.

Oväsentligt. Poängen från böndernas håll är att korna inte är med på noterna. Artikel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Svolder säger:

Vi borde i stället göra omställningen oftare, så att solen alltid går upp klockan sex på dagen. En kvarts omställning varannan vecka eller så, året runt.

Betyder det att klockan ska gå långsammare före midsommar och snabbare efter? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Svolder säger:

Ställa tillbaka klockan mellan midvintersolståndet och midsommar, ställa fram den efter midsommar. Tror jag. Man vänjer sig säkert snabbt när man skall justera visaren minst var fjortonde dag. Det blir lite som förr i världen när man hade mekaniska klockor.

Men om var fjortonde dag, varför inte varje vecka eller varje dag? Klockan går alltså i praktiken långsammare före midsommar, solen går upp allt tidigare då tills det vänder vid midsommar, snabbare efter midsommar för att följa den allt senare soluppgången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kennethLundgren

Jag tycker vi ska ställa fram klockan en timma på em och sen ställa tillbaka den på natten. Undrar om man skulle kunna driva igenom det politiskt, kanske bilda ett parti. Tror faktiskt på majoritet i riksdagen, blir nog statsminister. Det skulle resas statyer över mig, kvinnorna skulle avguda mig, slita av mig kläd... SNARK!! somna jag igen??

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-03-28 på 17:09, e-snobben säger:

Jo men det tror jag visst. Mjölken ska ju transporteras till butik en timme tidigare jämfört med normaltid. Jag är i alla fall helt säker på att böndernas arbetstider rimmar illa med sommartid, det har man debatterat om i media.

Det är alltså bönderna, inte korna, som har problem med att klockan ställs om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte ställa om jorden istället så man får långa sköna sommardagar året runt?

:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Svolder säger:

Det där med att stiga upp klockan två på natten för att ställa om klockan, det är ju det som är riktigt arbetsamt. Annars spelar det inte så stor roll med en timme hit eller dig. De hade ju kunnat lagt visarförändringen klockan två på eftermiddagen i stället...

Fast hur kul är det att en mulen höstfredag när klockan äntligen blir tre på eftermiddagen och man börjat smaka lite på innehållet i nedersta skrivbordslådan inse att klockfan bara är två?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gått upp halvsex hela veckan, i verkligheten normaltid blir det halvfem, det är fortfarande mörkt när jag sömndrucken går ut till bilen, veckorna innan var det solsken och fåglarna kvittrade. Tack EU.

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Om det blir permanent sommartid:

 

”– Vi kommer förmodligen se mer sömnproblem, mer symptom på depression, säger Arne Lowden som är sömnforskare vid Stressforskningsinstiutet.”

 

Det blir nog permanent sommartid ändå. Trots att forskarna protesterar. För att det känns gött och nyttigt. Enbart namnet är tilltalande. Som att det blir lite ljusare. Vem vill inte ha det och lite varmare dessutom? Politikerna lär slicka på fingrarna och inse vartåt det blåser.

 

Håhåjaja. :rolleyes:

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7331716

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Om det blir permanent sommartid:

 

”– Vi kommer förmodligen se mer sömnproblem, mer symptom på depression, säger Arne Lowden som är sömnforskare vid Stressforskningsinstiutet.”

 

Det blir nog permanent sommartid ändå. Trots att forskarna protesterar. För att det känns gött och nyttigt. Enbart namnet är tilltalande. Som att det blir lite ljusare. Vem vill inte ha det och lite varmare dessutom? Politikerna lär slicka på fingrarna och inse vartåt det blåser.

 

Håhåjaja. :rolleyes:

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7331716

Jag förstår inte hur det skulle kunna bli så. Vi går ju inte upp klockan 04:00 och lägger oss 20:00, alltså lika många vakna timmar före och efter 12:00.

Snarare går vi ju upp senare när det blivit ljusare och får därmed den viktiga morgonsolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vårtid är bättre

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag förstår inte hur det skulle kunna bli så. Vi går ju inte upp klockan 04:00 och lägger oss 20:00, alltså lika många vakna timmar före och efter 12:00.

Snarare går vi ju upp senare när det blivit ljusare och får därmed den viktiga morgonsolen.

Hör efter med forskaren, han lär ha koll. Tveksamt att han har missuppfattat saken ur sin sömnsynpunkt.

 

8 minuter sedan, Pocahontas säger:

Vårtid är bättre

Vår tid är nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Alix säger:

Hör efter med forskaren, han lär ha koll. Tveksamt att han har missuppfattat saken ur sin sömnsynpunkt.

Tveksam till om har koll. Innan industrialismen torde massor med människor ha haft "mer sömnproblem, mer symptom på depression", eftersom de gick upp i gryningen då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Tveksam till om har koll. Innan industrialismen torde massor med människor ha haft "mer sömnproblem, mer symptom på depression", eftersom de gick upp i gryningen då.

Ja, om du tänker killgissa både nuvarande forskning och hur det var förr ska jag inte hindra dig. :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Ja, om du tänker killgissa både nuvarande forskning och hur det var förr ska jag inte hindra dig. :D 

Tack. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Telly82 säger:

Tveksam till om har koll. Innan industrialismen torde massor med människor ha haft "mer sömnproblem, mer symptom på depression", eftersom de gick upp i gryningen då.

Jag tror utan att vara forskare att det regelbundna upplevs som mindre jobbigt och förändringar som mera jobbigt. Jag glömmer aldrig en Göteborgsk kommentar om förändringen till sommartid, "nu blir man änna koma-trött". :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har vi det faktum att normaltid inte ens är särskilt normal, även den är en relativ nymodighet; från 1879. Sverige var först i världen, och orsaken var förstås snabbare transporter (järnväg). Ovanpå, som lök på laxen, börjar man sedan leka med sommartid. En del länder lägger till och med på två timmar. Nu verkar dock politikerna besinna sig. Jag hoppas att den onormala normaltiden återinförs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Alix säger:

Jag ställde också om klockorna nu innan jag gick och lade mig. Sista gången kanske blir i vår.

Bara en klocka att ställa om för mig, klockradion. Mac och iPhone ställer ju om automatiskt. 

Även jag upplever det som meningslöst. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-04-06 på 23:29, e-snobben säger:

Ja nog måste väl det vara enklare än att ställa om jorden? :)

 

Jag provade nyss med en spade i trädgården och kära nån va drygt det var! :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skiter fullständigt i vilken tid det blir bara de slutar att ändra fram och tillbaka! image.png.a6eb73f4a69c6aa960e543548ebd1314.pngimage.png.4c395f566b582a5df0f7bae645f02f71.pngimage.png.ee0178550f391aef3c437f931f1cae39.png

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...