MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Semmelman

Avskaffa sommartiden NU!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
32 minuter sedan, modEric säger:

Ja, vårarna och höstarna blir mkt ljusare - oavsett om man spelar golf, cyklar, vandrar i skogen, eller är ute och fotar.

Nej, du får stiga upp tidigare på morgnarna. Det är exakt samma mängd ljus du möter oavsett vad klockvisaren står på. Morgnarna blir svårare att ta sig igenom när det är mörkt som i en kolsäck fram tills halva förmiddagen har lidit.

Och nej, på vintern är det ingen skillnad. Det är mörkt oavsett om det är sommartid eller normaltid. Att det på något magiskt sätt skulle bli "mer ljus" är rent nys. Solen är över horisonten en viss tidsrymd som inte påverkas av klockan över huvud taget.

Redigerad av Svolder
  • Rösta upp 1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Svolder säger:

Nej, du får stiga upp tidigare på morgnarna. Det är exakt samma mängd ljus du möter oavsett vad klockvisaren står på. Morgnarna blir svårare att ta sig igenom när det är mörkt som i en kolsäck fram tills halva förmiddagen har lidit.

Och nej, på vintern är det ingen skillnad. Det är mörkt oavsett om det är sommartid eller normaltid. Att det på något magiskt sätt skulle bli "mer ljus" är rent nys. Solen är över horisonten en viss tidsrymd som inte påverkas av klockan över huvud taget.

Du glömmer det subjektiva, mänskliga och att Eric har en "annorlunda" dygnsrytm. ;)

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Svolder säger:

Det är exakt samma mängd ljus du möter oavsett vad klockvisaren står på.

Exakt... Fördelat lite bättre på dygnet. :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
6 minuter sedan, modEric säger:

Exakt... Fördelat lite bättre på dygnet. :yeahbaby:

Är inte ljuset alltid likadant fördelat på dygnet? :fundersam:

Redigerad av Alix
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kommer att tänka på Asterix. I ett av seriealbumen tänker romarna röja undan skog för att anlägga en naturlig park. Det här med sommartid är samma andas barn. 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Alix säger:

För vilka? Korna? :lol:

Lever de i en egen tidrymd? eller samma som vår?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, modEric säger:

Lever de i en egen tidrymd? eller samma som vår?

Jag ändrade mitt inlägg eftersom jag kom på att sommartiden efterfrågades av bönderna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

Jag ändrade mitt inlägg eftersom jag kom på att sommartiden efterfrågades av bönderna. 

*inte* efterfrågades av bönderna. Det skulle bli för tidigt för korna att mjölkas.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Svolder säger:

*inte* efterfrågades av bönderna. Det skulle bli för tidigt för korna att mjölkas.

Det var något med bönderna i alla fall... :D 

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 minuter sedan, Alix säger:

Jag kommer att tänka på Asterix. I ett av seriealbumen tänker romarna röja undan skog för att anlägga en naturlig park. Det här med sommartid är samma andas barn. 

Gudarnas hemvist var det väl, ett lyxhotell åt Romarna som inte blev långlivade där. :hihihi:

279880460_32df71ba-25db-43e4-af7c-2f9dba

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 minuter sedan, mikaellq säger:

Gudarnas hemvist var det väl, ett lyxhotell åt Romarna som inte blev långlivade där. :hihihi:

279880460_32df71ba-25db-43e4-af7c-2f9dba

Exakt! Fatta vilken suverän tecknare! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Alix säger:

Sono

Pazzi

Questi

Romani

10 timmar sedan, Svolder säger:

Det där hade kunnat lösas om bönderna hade mjölkat kossorna som vanligt istället för att bry sig om att väckarklockan ringer när den pekar åt nordost.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EU vill slopa tidsomställning 2019. Citat:

”Redan nästa år kan bli sista gången EU-länderna går över mellan normaltid och sommartid, om EU-kommissionen får igenom sitt nya förslag om slopad tidsomställning.

– Tiden är kommen för att sluta trixa med tiden. Att ställa om klockan är inte längre meningsfullt, sa Maroš Šefčovič, som ansvarar för energifrågor inom kommissionen.”

:yeahbaby:

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Alix säger:

EU vill slopa tidsomställning 2019. Citat:

”Redan nästa år kan bli sista gången EU-länderna går över mellan normaltid och sommartid, om EU-kommissionen får igenom sitt nya förslag om slopad tidsomställning.

– Tiden är kommen för att sluta trixa med tiden. Att ställa om klockan är inte längre meningsfullt, sa Maroš Šefčovič, som ansvarar för energifrågor inom kommissionen.”

:yeahbaby:

Med andra ord blir det mest troligt inte konstant sommartid redan i år som det tidigare var sagt. Och med andra ord kommer vissa länder troligen välja normaltid istället för sommartid. Jag hoppas verkligen att Sverige väljer normaltid. :crossfingers:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, e-snobben säger:

Med andra ord blir det mest troligt inte konstant sommartid redan i år som det tidigare var sagt. Och med andra ord kommer vissa länder troligen välja normaltid istället för sommartid. Jag hoppas verkligen att Sverige väljer normaltid. :crossfingers:

Samma här. Men viktigare är att det alls blir av över hela EU. Att ha sommartid hela året är konstigt, men bättre än att byta två gånger per år, vilket är helt stört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Alix säger:

Samma här. Men viktigare är att det alls blir av över hela EU. Att ha sommartid hela året är konstigt, men bättre än att byta två gånger per år, vilket är helt stört.

EU verkar tycka att enskilda länder ska få bestämma själva om de vill köra sommartid eller normaltid hela året, vilket är bra. Jag tycker att Sverige ska ha normaltid men eftersom tyskarna, enligt EUs lilla internetomröstning, vill ha sommartid kommer vi då att ha olika tid. Vilket jag inte har några större problem med.

En kompromisslösning är att införa permanent sommartid och samtidigt ändra Förordning(1979:988) om svensk normaltid till Regeringen föreskriver att den för tidsangivning inom landet gällande tiden (svensk normaltid) skall vara den av Bureau International de l'Heure fastställda normaltiden Temps Universel Coordonnue (UTC). Alltså ta bort slutet (ökad med en timme).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

EU verkar tycka att enskilda länder ska få bestämma själva om de vill köra sommartid eller normaltid hela året, vilket är bra. Jag tycker att Sverige ska ha normaltid men eftersom tyskarna, enligt EUs lilla internetomröstning, vill ha sommartid kommer vi då att ha olika tid. Vilket jag inte har några större problem med.

En kompromisslösning är att införa permanent sommartid och samtidigt ändra Förordning(1979:988) om svensk normaltid till Regeringen föreskriver att den för tidsangivning inom landet gällande tiden (svensk normaltid) skall vara den av Bureau International de l'Heure fastställda normaltiden Temps Universel Coordonnue (UTC). Alltså ta bort slutet (ökad med en timme).

Det funkar, antar jag.

Jag antar att varje land kan välja sin egen tidszon så att den antingen motsvarar nuvarande normaltid eller sommartid?

Huvudsaken för EU och näringsliv är väl att länder inte skiftar tid i tid och otid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, här står det som jag skrev ”att man i praktiken byter tidszon”. Sommartid som formellt begrepp försvinner helt. Bra.

I samma artikel får folk också rösta. Ändå rätt många röster (fast givetvis inte representativt, man kanske kan anta att Aftonbladetläsare hellre vill ha kvar det nuvarande):

dump.png.6abeb15ae8986898ed7ea7a792f88f1e.png

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 timmar sedan, Alix säger:

Att ha sommartid hela året är konstigt

Ja, det är bättre att ha normaltid både sommartid och vintertid. :D 

Redigerad av e-snobben
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 timmar sedan, Alix säger:

Ja, här står det som jag skrev ”att man i praktiken byter tidszon”. Sommartid som formellt begrepp försvinner helt. Bra.

I samma artikel får folk också rösta. Ändå rätt många röster (fast givetvis inte representativt, man kanske kan anta att Aftonbladetläsare hellre vill ha kvar det nuvarande):

dump.png.6abeb15ae8986898ed7ea7a792f88f1e.png

55k+ är ett bra underlag. Har sett andra från andra tidningnar - och även en på SVT om jag inte minns fel. Alla sa samma sak. Sommartid! :yeahbaby:

Om nu länderna skall välja själva, tror jag det blir som det sas lite innan - att alla väljer sommartid, och sen att Finland och Estland(?) är det väl som uttryckligen önskat vin†ertid. Det skulle göra att alla hamnar i samma tidzon - vilket är bra för handeln. Hela Europa är ju i princip +1, och Finland +2. På så sätt skulle vi alla få samma. :yeahbaby:

5 timmar sedan, e-snobben säger:

Ja, det är bättre att ha normaltid både sommartid och vintertid. :D 

Yep, då gör vi sommartiden till ny normaltid. :ThumbsUp:

Redigerad av modEric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 timmar sedan, e-snobben säger:

Med andra ord blir det mest troligt inte konstant sommartid redan i år som det tidigare var sagt. 

Det har jag aldrig sett. Det har väl alltid varit 2020 eller senare?

21 timmar sedan, Alix säger:

Samma här. Men viktigare är att det alls blir av över hela EU. 

Viktigast är att det blir samma över hela EU, så att inte vissa länder fortsätter att växla tid. Och dessutom kanske inte väljer samma tidsperiod som andra länder som fortsätter att växla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan, Telly82 säger:

Det har jag aldrig sett. Det har väl alltid varit 2020 eller senare?

Viktigast är att det blir samma över hela EU, så att inte vissa länder fortsätter att växla tid. Och dessutom kanske inte väljer samma tidsperiod som andra länder som fortsätter att växla.

Nej, växling av tid ska inte längre vara tillåtet. Tanken är att varje land ska välja tidszon, som jag har förstått det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Alix säger:

Nej, växling av tid ska inte längre vara tillåtet. Tanken är att varje land ska välja tidszon, som jag har förstått det.

OK, då läste jag väl litet slarvigt. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Alix säger:

Det är väl rätt märkligt om EU i samma andetag som de tar bort en onödig förodning samtidigt *förbjuder* länder att ha växling. Det borde väl, rimligen, vara upp till länderna själva att besluta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu