Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Men jag fattar inte hur ni kan gnälla över denna timme, man lägger ju sig samma timme tidigare så på måndagen så är ju alt "normaltid" igen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har absolut inga problem med sommartid.

Måste vara värre för alla som resor tvärs över jorden och är borta i några veckor..

Folk resor ju dagligdags in i andra tidzoner, de flesta anpassar sig efter några dygn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skiljer 45 minuter mellan Haparanda och Strömstad. Vår normaltid löper längs med 15-gradersmeridianen, vilken går i närheten av exempelvis Östersund, orterna kring Siljan, Örebro, Växjö, och Karlshamn. Haparanda ligger vid 24-gradersmeridianen. Större delen av Norrland har alltså mycket mer sommartid i verkligheten än majoriteten av folket i Götaland; Skåne och Västkusten. Och inte bara enligt klockan, utan i verkligt ljus också...

Fast stör sig folk på att soltiden skiljer sig från klocktiden eller är det bara jobbigt att förskjuta dygnet en timme? Borde vara mycket gnäll på diverse resfora om att andra länder har fel tidzoner.

Har absolut inga problem med sommartid.

Måste vara värre för alla som resor tvärs över jorden och är borta i några veckor..

Folk resor ju dagligdags in i andra tidzoner, de flesta anpassar sig efter några dygn

Att flytta klocka ett kvarts dygn känns väl lite jobbigt de två första dagarna ungefär sedan är det väl inte värre an vanlig svensk grå höst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som kvällsmänniska är det inte riktigt så enkelt. Jag får genomlida ett par, kanske till och med tre-fyra veckor av en timme mindre sömn på natten. Om jag går och lägger mig en timme tidigare spelar ingen roll. Jag somnar när min kropp tycker det är lämpligt, inte när klockans timvisare pekar i en viss riktning. Vilket innebär att om jag låg vaken till ett med normaltid ligger jag vaken till två nu med sommartid, men klockhelvetet ringer likt förbannat en timme tidigare. Jag drar mig runt på fem timmars sömn normalt (somnar strax efter ett, klockan ringer sex), och att gå ner till under fyra timmars sömn i flera veckor sliter.

 

Skumt, nej att kroppen och naturen inte bestäms av en klocka och dess visare är nu inte så konstigt, men för mig är det så att den trötthet jag har bygger upp av tidsförändringen gör att jag automatiskt vill lägga mig tidigare på kvällen om jag förlorar sömn under natten av någon anledning.

 

Förr kunde jag vara både en kvälls och/eller morgonmänniska, nu tycker jag som trött förälder att jag inte är något av det, alltid trött men jag har svårt att sova dagtid om det inte är med lilltösen på axeln eller möjligtvis med vinterstudion på TV whistling.gif För mig är allt efter 22.00 sent och innan 07.00 på tok för tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag fattar inte hur ni kan gnälla över denna timme, man lägger ju sig samma timme tidigare så på måndagen så är ju alt "normaltid" igen.

Men... alltså jag gnäller inte över om England ligger i en annan tidzon om jag skulle åka dit så är det ju, vi ligger antal mil skilda sedan miljontals år tillbaka det har jag förlikat mig med, grejen är att regeringen bestämt att vi skall flytta vår tidzon av nån dubiös anledning till England el Ryssland (vet ej vilket håll) men sen har bara de hittat på samma sak så det blev ju inte samma tid ändå... men alltså varför krångla till det? Jag skiter väl i en timme men varför ska jag behöva gå upp en sekund tidigare för att nån jävel högst upp tycker det är en bra idé att hålla på och jävlas med oss, vi har minst sju klockor i hemmet att ändra två ggr per år och antagligen lika många till som jag måste kolla ifall den automatiska omställningsfunktionen funkar, jag fattar inte varför man ska hålla på med detta larv då det inte tjänar till någonting, vill jag gå upp en timme tidigare kan jag väl göra det själv utan påbud från regeringen eller EU eller hur, och utan att dra in tio miljoner andra oskyldiga i mina sovvanor??? Om jag vill äta ärtsoppa på onsdag istf torsdag så fine för mig men jag tvingar inte nån annan till det, skulle aldrig komma på fråga, men varför ska jag tvingas till dessa dumheter då?

Det är bara så dumt. Och varför försvåra för folk utan anledning. Om det var nån vinst att vi tvingades arbeta en timma extra för att rädda svensk ekonomi eller nånting men det är ju för ingenting, de bara flyttar tiden lite bara för att jävlas med oss så vi ska bli extra irriterade.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Avskaffa eländet varför ska vi hålla på med detta trams två ggr per år när vi har mycket viktigare saker att tänka på?

 

Och du tycker inte att själva diskussionen om sommartid eller inte är att hålla på med "trams /…/ när vi har mycket viktigare saker att tänka på" ? :fundersam:

 

:D

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade varför ska vi svenska folket utsättas för detta trams två ggr varje år, det har jag som inte har något viktigare att tänka på tagit på mig att tramsa om så svenska folket kan fortsätta arbeta ihop till skatten. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag fattar inte hur ni kan gnälla över denna timme, man lägger ju sig samma timme tidigare så på måndagen så är ju alt "normaltid" igen.

 

Säg det till min kropp!!stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har absolut inga problem med sommartid.

Måste vara värre för alla som resor tvärs över jorden och är borta i några veckor..

Folk resor ju dagligdags in i andra tidzoner, de flesta anpassar sig efter några dygn

 

Jag vet inte hur andra fungerar men jag har problem med sommartiden. När jag var i Florida för ett par år sedan så ställde jag in mig på att det skulle bli drygt med tidsomställningen och det blev det men först när vi kom hem. Men det var ju en kort period som man spände sig för att klara av och göra nåt riktigt kul. Omställningen till sommartid är ju hela tiden och inte alls kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som inte tycker det är nåt att yvas över utan tycker vi gnäller kan ju själva gå upp halv fem i morgon bitti och se hur det känns. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som inte tycker det är nåt att yvas över utan tycker vi gnäller kan ju själva gå upp halv fem i morgon bitti och se hur det känns. :hihihi:

 

Precis! Gå upp halv fem som egentligen är halv fyra men som känns som halv tre!!!!!cry.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som inte tycker det är nåt att yvas över utan tycker vi gnäller kan ju själva gå upp halv fem i morgon bitti och se hur det känns. :hihihi:

 

Ska faktiskt upp vid den tiden imorn... men det tycker jag lika illa om oavsett tid för jag lägger mig som sagt lika tidigt/sent oavsett "timme" på klockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har väl alltid tyckt intensivt illa om de tidiga morgnarna, men den nyligen tillkomna sommartiden har då definitivt inte gjort saken bättre. :gaspar::superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anpassar mig direkt till den nya tiden (sover som en stock)

:lol::ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags att lägga sig nu, ska upp om fyra timmar igen... stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Nu är det dags igen för detta vansinne. När ska de "styrande" fatta att vi är många, många som inte vill ha detta flyttande av klockan hit och dit?

 

http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=719530

http://www.youtube.com/watch?v=84aWtseb2-4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags igen för detta vansinne. När ska de "styrande" fatta att vi är många, många som inte vill ha detta flyttande av klockan hit och dit?

 

http://www.postvagne...x.php?id=719530

http://www.youtube.com/watch?v=84aWtseb2-4

 

Jag förstår inte vad som är så konstigt. När har de "styrande" tagit hänsyn till vad folket vill?

Trängselskatten i Göteborg är ju ett strålande exempel på det. stjarnsmall.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt fler länder avskaffar sommartiden, dessutom. Se kartan nedan från Wikipedia (redigerad). Vi borde också avskaffa det. Fast vi är nog i praktiken låsta till EU i frågan. Som så mycket annat.

 

post-28798-014114100 1364659068_thumb.png

 

Kuriosa: Intressant att Ecuador har haft sommartid, fast de ligger på ekvatorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt fler länder avskaffar sommartiden, dessutom. Se kartan nedan från Wikipedia (redigerad). Vi borde också avskaffa det. Fast vi är nog i praktiken låsta till EU i frågan. Som så mycket annat.

 

post-28798-014114100 1364659068_thumb.png

 

Kuriosa: Intressant att Ecuador har haft sommartid, fast de ligger på ekvatorn...

Det blåa EU bältet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Nu är det dags igen för detta vansinne. När ska de "styrande" fatta att vi är många, många som inte vill ha detta flyttande av klockan hit och dit?

Jag fattar ingenting, vad är det för fel med sommartid?

Har aldrig haft nå't besvär med den, tycker snarare att det är lite av ett vårtecken när den kommer.

- Är det nå't att bli upprörd över?... :blink:

 

För mig låter det bara som en släng av det vanliga "dom-där-uppe/vi-här-nere"-gnället... :fundersam::hihihi:

Redigerad av Mr. Mxyzptlk
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del har jag sömnproblem, och blir inte hjälpt av att klockan ändras direkt. Just nu vaknar jag för tidigt, så på så vis är ju sommartiden denna gång en fördel för min del. I alla fall på papperet. Men överlag märker jag av tidsskiftet rent fysiskt på ett obehagligt och obekvämt sätt. Och har alltid gjort. Jag ser ingen direkt poäng med det heller. Hur klarade vi oss utan den före 1980? Det gick bra, vad jag minns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Mr M börja jobba 5.00 nån gång då ska du få känna på hur det känns att plötsligt gå upp 4.00 eller snarare 3.30 gamla tiden! :irriteradtjej:

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...