Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det rimliga är då att ställa klockan så att solen i den valda tidszonen står som högst klockan 12 på dagen.

Det beror på hur stor tidszonen är. Innan vi fick järnväg i Sverige hade varje socken sin egen tidszon. Det skiljde då 21 minuter mellan Stockholm och Göteborg. Sedan vi fick järnvägen så var det ett helvete att försöka göra en tidtabell som stämde med alla stationer, så därför fick hela Sverige samma tidszon, 1879 om jag minns rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Det beror på hur stor tidszonen är. Innan vi fick järnväg i Sverige hade varje socken sin egen tidszon. Det skiljde då 21 minuter mellan Stockholm och Göteborg. Sedan vi fick järnvägen så var det ett helvete att försöka göra en tidtabell som stämde med alla stationer, så därför fick hela Sverige samma tidszon, 1879 om jag minns rätt.

Med dagens teknik vore det lätt som en plätt! Så där reser vi med flyg! B)  (Fast jag förespråkar det inte).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, e-snobben säger:

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att "beslutet" att gå över till vintertid i själva verket är frånvaron av beslut pga frånvaron av en ny regering, som därmed inte kan ta upp frågan till omröstning? Allt annat rullar ju på som tidigare i Sverige pga det. Kanske har vi sån tur att när man pga valresultatet inte kunnat ta upp frågan så får den ligga till våren kommer, och då har de flesta i Sverige ledsnat på att få en timme mindre sömn den välkända helgen. :crossfingers:

Fel.

Nuvarande regering får göra nästan allt som en vanlig regering får göra. Men den förväntas inte hitta på konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Telly82 säger:

Det beror på hur stor tidszonen är. Innan vi fick järnväg i Sverige hade varje socken sin egen tidszon. Det skiljde då 21 minuter mellan Stockholm och Göteborg. Sedan vi fick järnvägen så var det ett helvete att försöka göra en tidtabell som stämde med alla stationer, så därför fick hela Sverige samma tidszon, 1879 om jag minns rätt.

Jag tänkte på länder som nöjer sig med en tidszon. Ett exempel är Indien, som använder tidszonen UTC + 5.30. Det innebär att solen står som högst klockan 12 i den östra delen av själva udden. Solen som högst  ca 12.20 i huvudstaden, ca klockan 13 längst i väster och ca klockan 11 längst i öster (men där bor inte så många och det är ganska fattigt).

De lokala tågtidtabellerna är imponerande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kina har ju en tidszon också, trots landets storlek. Undras hur det är att äta frukost i västra Kina och veta att klockan är tolv eller så

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, snowreeler säger:

Kina har ju en tidszon också, trots landets storlek. Undras hur det är att äta frukost i västra Kina och veta att klockan är tolv eller så

Med tanke på att stora delar av befolkningen där sitter i diverse omskolningsläger är lokalbefolkningens åsikt nog ganska ointressant.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, e-snobben säger:

Hittar inte undersökningen. Har du en länk eller har den tagits bort?

Den finns just nu på förstasidan svt.se, men du måste skrolla långt ned och klicka på + Fler artiklar, och sedan skrolla en del till:

 

dump.png.33b8517bfcc70452a286a6f6081211b0.png

 

dump.png.1bbf2952ff72784bc662c39b2975bf30.png

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmavbild 2018-10-29 kl. 19.50.05.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Pocahontas säger:

Skärmavbild 2018-10-29 kl. 19.50.05.jpg

Nej, givetvis inte. Byråkraterna och lobbyorganisationerna måste få sin del av kakan. Det krävs en massa möten och utredningar och annat som kostar pengar. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Pocahontas säger:

Skärmavbild 2018-10-29 kl. 19.50.05.jpg

Så de där halvtyskarna tycker att vi ska köra normaltid fram till 2021, sedan ställa om klockan till sommartid och slutligen slopa omställningen till hösten 2021?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Så de där halvtyskarna tycker att vi ska köra normaltid fram till 2021, sedan ställa om klockan till sommartid och slutligen slopa omställningen till hösten 2021?

Tyckte först att du skrev "halvportionerna". :D Behöver mina glasögon... ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
15 minuter sedan, e-snobben säger:

Jag vägrar tro på det!  :pinch:

Tja, det är ju EU, skulle de enkelt komma överens om något? :fundersam: Får trilskande medlemsländer bara något köttben (läs bidrag / gynnsamt avtal / eller dylikt) så ska det nog lossna till slut! ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

EU-parlamentet* ger nu klartecken för att avskaffa sommartiden. Eller låta den vara kvar permanent. Jag ger mig FAN på att våra sketna politiker väljer det senare... Just because they CAN... :evilgrin:

 

*Men: ”Nu ligger frågan hos regeringarna till EU:s medlemsländer som måste enas med EU-parlamentet om och hur förslaget ska implementeras i lagtexten till varje land.”

 

FYI: Det blir INTE mer sommar bara för att man behåller sommartiden... :rolleyes:

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

EU ger nu klartecken för att avskaffa sommartiden. Eller låta den vara kvar permanent. Jag ger mig FAN på att våra sketna politiker väljer det senare... Just because they CAN... :evilgrin:

Det är väl bra att det är ljusare på kvällen, dvs sommartid året runt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Nej.

Jag såg den intervjun. Han menar att omställningen två gånger om året inte är bra. (Och det håller jag med om).

 

Jag vill hellre att det ska vara sommartid året runt än normaltid året runt, just för att kvällarna/eftermiddagarna blir ljusare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara de slutar att krångla med att byta fram och tillbaka får det vara vilken tid det vill för mig. Fast frun vill ha sommartid året runt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag såg den intervjun. Han menar att omställningen två gånger om året inte är bra. (Och det håller jag med om).

 

Jag vill hellre att det ska vara sommartid året runt än normaltid året runt, just för att kvällarna/eftermiddagarna blir ljusare.

De omställningarna har politikerna tyckt varit fint som snus i alla år. Snart kommer de att tycka att permanent sommartid är ännu bättre. Speciellt som att det låter som att vi får mer sommar. Det ligger i politikernas natur att välja den förment sköna och breda vägen. Så du får som du vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Bara de slutar att krångla med att byta fram och tillbaka får det vara vilken tid det vill för mig. Fast frun vill ha sommartid året runt.

Politikerna fungerar som så att om de upptäcker att folket framför allt inte vill att vi byter två gånger om året då kommer de att bestämma att vi måste fortsätta att göra det. Bättre då att kämpa för enbart sommartid eller normaltid. Politiker går igång på dikotomier respektive att veta bättre än populasen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Politikerna fungerar som så att om de upptäcker att folket framför allt inte vill att vi byter två gånger om året då kommer de att bestämma att vi måste fortsätta att göra det. Bättre då att kämpa för enbart sommartid eller normaltid. Politiker går igång på dikotomier respektive att veta bättre än populasen. 

Detta skriver jag i stort förtroende så sprid det inte vidare!:fulfejs:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Telly82 säger:

Det är väl bra att det är ljusare på kvällen, dvs sommartid året runt?

Nej varför skulle det va bra, bara svårare att somna om det är ljust, sen bör man tänka på alla som måste börja jobba tidigt på morgonen, de får ju gå upp onaturligt tidigt, ofta i mörker, bara för att sydeuropeerna vill ha ljust längre på kvällarna så de kan sitta ute å pimpla rödvin, vilket ju inte heller är bra för dem. Nej låt klockan va vad den är och de som vill utnyttja solen längre på kvällen är fria att göra det, de kan gå till jobbet en timme tidigare om de vill, det står dem helt fritt att göra, men jag kan slå vad om att ingen skulle vilja göra det då, nej det går bara bra om man tvingar alla att göra det.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Semmelman säger:

Nej varför skulle det va bra, bara svårare att somna om det är ljust, sen bör man tänka på alla som måste börja jobba tidigt på morgonen, de får ju gå upp onaturligt tidigt, ofta i mörker, bara för att sydeuropeerna vill ha ljust längre på kvällarna så de kan sitta ute å pimpla rödvin, vilket ju inte heller är bra för dem. Nej låt klockan va vad den är och de som vill utnyttja solen längre på kvällen är fria att göra det, de kan gå till jobbet en timme tidigare om de vill, det står dem helt fritt att göra, men jag kan slå vad om att ingen skulle vilja göra det då, nej det går bara bra om man tvingar alla att göra det.

Hear, hear! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, e-snobben säger:

Återigen, korna kan inte ändra den tid på dygnet de vill bli mjölkade. De har den biologiska klockan att gå efter. Jag säger att man kommer att måna om böndernas väl och ve för att de ska kunna förse oss med mat, och därför permanent gå tillbaks till normaltid.

Kornas mjölkning behöver inte ändras bara för att vi ställer om klockan. För övrigt mjölkas väl kor ofta automatiskt av maskiner nu?

Jag läste en gång om någon sådan lösning som kombinerats med en ryggkliarmaskin. Så korna lärde sig att det var skönt att klias på ryggen, samtidigt kollade mjölkmaskinen vilken kodet var som kliades så att det intemjölkpdes för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...