Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

14 timmar sedan, Alix säger:

För egen del såg jag nedanstående artikel på SVT: 

 

752D21E2-6C7A-4108-BB63-5E287CB5DF6E.jpeg.48d38ce2cc3b197f6945274e2b17fe07.jpeg

Ja, den är bra, och jag såg en annan hjälpartikel med. Men betraktelsen var med att de som skriker mest på vinter/sommartidsomställningen, tar omställningen från semester->jobb med en gäspning, som om det inte vore nåt alls - vilket det förmodigen handlar om mer/fler timmar att justera om än 1, och på kortare tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, modEric säger:

Ja, den är bra, och jag såg en annan hjälpartikel med. Men betraktelsen var med att de som skriker mest på vinter/sommartidsomställningen, tar omställningen från semester->jobb med en gäspning, som om det inte vore nåt alls - vilket det förmodigen handlar om mer/fler timmar att justera om än 1, och på kortare tid.

Skillnaden är att man kan avskaffa sommartiden men knappast semestern. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Skillnaden är att man kan avskaffa sommartiden men knappast semestern. 

Bingo! Vilket gör det hela ännu märkligare. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, modEric säger:

Bingo! Vilket gör det hela ännu märkligare. :ThumbsUp:

Jag förstår inte hur du tänker. Artikeln jag länkar till visar att många har stora problem att ställa om från semester till arbetstid. Men de lär ändå vilja göra det även i framtiden, eftersom folk både vill ha och behöver semester. Ingen behöver sommartid, den har införts som något samhället i stort (påstått) skulle ha nytta av. Alltså är den bara irriterande för folk (som känner sig drabbade av den). Det är lättare att gnälla över något som gäller alla, och som går att ändra, än något som inte berör alla och som för övrigt de som berörs vill behålla. Så tänker jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Alix säger:

Jag förstår inte hur du tänker. Artikeln jag länkar till visar att många har stora problem att ställa om från semester till arbetstid.

Jo, men det var inte det som föranledde in betrakelse. Visst är det så, att många har problem även med det - men det handlade om den högljudda skaran.

 

Och även... Kring sommamr/vint†ertidsomställningarna skrivs det också liknande artiklar. Det är ändå inte lika högljutt då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

Jo, men det var inte det som föranledde in betrakelse. Visst är det så, att många har problem även med det - men det handlade om den högljudda skaran.

 

Och även... Kring sommamr/vint†ertidsomställningarna skrivs det också liknande artiklar. Det är ändå inte lika högljutt då.

Jag har inte gjort samma observation. Jag kan inte se att det är så som du påstår. Jag misstänker att här handlar det om konfirmeringsbias och anekdotisk bevisföring.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Svolder säger:

Jag har inget emot värmen. Jag har inget emot ljuset. Jag ser hemskt gärna att vi har Normaltid året runt. Men, om två år går jag i pension, och sedan struntar jag högaktningsfullt i allt vad väckarklockor heter. Då får jag fullt upp med att skilja onsdag från söndag. Eländigt nog. Det hade varit mer praktiskt om vi bara hade haft måndagar.

Jag har heller inget mot värme i rimliga temperaturer som mellan 22-26. Själv är jag redan i pension ( modell sjuk ) och kan tack vare fusk hålla ordning på veckans dagar. ( Fusket är Axelkvinnan som fortfarande jobbar må-fre... :hihihi: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Den rådgivande omröstningen som skett på internet, där miljontals tyck till, och ≈ 80% har tyckt att man skall avskaffa det...

Det blir sommartid året runt. Junker meddelade det idag.

EU-kommissionen vill ha sommartid året om | SVT Nyheter

 

eu_dst.png.38049180ed42deb08a2f313002762887.png

 

Jaja, alltid nåt... -_- Bättre än vin†ertid i a f.

 

 

Det innebär att den tiden vi har nu (sommartid), är den som kommer att fortsätta framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, modEric säger:

Titeln på tråden kanske behöver uppdateras? (-> Avskaffa vin†ertiden NU!)

Vintertid är när det är snö ute. Har inget (direkt) med almanackan eller tidsomställningen att göra.

 

Du menar kanske "normaltid". ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Telly82 säger:

Vintertid är när det är snö ute. Har inget (direkt) med almanackan eller tidsomställningen att göra.

 

Du menar kanske "normaltid". ;) 

Yep... Men jag  har förklarat mig tidigare varför jag säger vin†ertid istf normaltid. Korta versionen: Det finns inget normalt med vin†ern. Därav mitt ordval. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återgå till " normaltid" dvs vintertid.  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Pocahontas säger:

Återgå till " normaltid" dvs vintertid.

Det bli sommartid, och en majoritet av svenskarna vill även ha det, och forskarna tycker att det är bra med, så man kan nyttja ljuset bäst.

“Enligt en opinionsmätning bland svenskar som Ipsos gjorde för Dagens Nyheter i våras ville 37 procent ha sommartid hela året, medan 29 procent hellre ville ha normaltid året runt och 26 procent ville fortsätta som vi har det i dag.”

 

Jag tillhör de 26%. Det blir med lite blandade känslor som det skall upphöra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, modEric säger:

Det bli sommartid, och en majoritet av svenskarna vill även ha det, och forskarna tycker att det är bra med, så man kan nyttja ljuset bäst.

“Enligt en opinionsmätning bland svenskar som Ipsos gjorde för Dagens Nyheter i våras ville 37 procent ha sommartid hela året, medan 29 procent hellre ville ha normaltid året runt och 26 procent ville fortsätta som vi har det i dag.”

 

Jag tillhör de 26%. Det blir med lite blandade känslor som det skall upphöra.

Blir mörka mornar under nov-feb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Blir mörka mornar under nov-feb...

Men det är ljusare när man kommer hem från jobbet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normaltiden har inget med vintern att göra, utan med när solen står som högst på dagen, klockan 12; i vårt land utmed 15-gradersmeridianen, östlig longitud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Pocahontas säger:

Blir mörka mornar under nov-feb...

Jo, det blir det. Är bara att fråga alla Norrlännngar (Uppsala och norrut). 0 sol i 6mån. :D

Men det är väl mer ok med en timma extra mörker på vin†ern (årtid för överlevnad), och sen ljusa fina somrar (årstiden för att kunna leva)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var en artikel från Reuters om det.

“We will decide that today,” Juncker said. “Millions ... believe that summertime should be all the time.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, e-snobben säger:
4 timmar sedan, Telly82 säger:
4 timmar sedan, Pocahontas säger:

Blir mörka mornar under nov-feb...

Men det är ljusare när man kommer hem från jobbet. :) 

Och kroppen ska börja ställa om sig för att sova... :armskeptisk:

Nåja, så ljust är det väl inte på vintern. I södra/mellersta Sverige brukar det vara mörkt efter 15-16 på em - och det lär väl vara ännu tidigare uppe hos er. :)

 

Fast å andra sidan - vi kan ju inte era sovrutiner uppe i Norrland. Lunchekot i P1, och pang i säng? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, e-snobben säger:

Förslaget är inte klubbat ännu. :crossfingers:

Det skulle tas idag. Och majoriteten vill ha sommartid året runt, överlag, i hela EU.

 

sommartid.jpg.196529c41790944d28e6568619d618dd.jpg

 

Junker_DI.png.51d0a34cb2cfa563506a4d526f738e55.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, modEric säger:

Det skulle tas idag. Och majoriteten vill ha sommartid året runt, överlag, i hela EU.

 

sommartid.jpg.196529c41790944d28e6568619d618dd.jpg

 

Junker_DI.png.51d0a34cb2cfa563506a4d526f738e55.png

Motsvarande ca 1 % av befolkningen har svarat. 2/3 av de svarande är tyskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst normaltid året runt. Men hellre sommartid året runt än detta ständiga tidsskiftande. Jag har dock inget förtroende för Juncker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...