Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

1h är en 1h,varken mer eller mindre. 

Klarar man inte av att komma ihåg att ändra timern ska man nog fundera över sina kunskaper ???

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 minuter sedan, lappen71 säger:

1h är en 1h,varken mer eller mindre. 

Klarar man inte av att komma ihåg att ändra timern ska man nog fundera över sina kunskaper ???

 

Jag beskrev ju det förut, hur ska man veta hur mycket uppkopplad bilen är om den är ny? Ingen jäkla aning, men det verkar som min bil inte ändrade till sommartid, medans jobb-bilen gjorde, den var mera intelligent. Fast även där vet man ju inte om bilen uppdaterar tiden kl 02.00 eller när värmaren ska gå igång eller när man startar bilen sen på morgonen...

Redigerad av Semmelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om det så bara är en timme men svara på då varför hundratusentals busschaufför, taxichaufförer, tågpersonal, etc etc ska gå upp i natten och varför miljoner människor måste ställa om sina klockor, varför? Varför detta påhitt att ändra tiden, vad ska det va bra för? När folk dör pga det, det är så sinnessjukt. Varför?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker klart och tydligt att jag påverkas av tidsomställningen. Jag blir märkbart tröttare i ett par veckor och så har det varit i några år. Kan bero på utbrändheten att man märker sådant.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, lappen71 säger:

1h är en 1h,varken mer eller mindre. 

Klarar man inte av att komma ihåg att ändra timern ska man nog fundera över sina kunskaper ???

 

Jag är fortfarande lite nojig när jag ska jobba tidigt på vårdagsjämningssöndagar efter någon tidig iphonemiss med tidsomställningen.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, lappen71 säger:

1h är en 1h,varken mer eller mindre. 

En fullt mätbar tid. :)
1tim = 60min = 3600sek.
Nej, det kan aldrig* bli något annat.

 

* Med reservation för att nåt institut med någon atomklocka går in och korrigerar tiden med någon microdel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är bara en timme. Fast effekten av att ha gått miste om den håller i sig dygnet runt, eller längre, beroende på individ. Negativa effekter nämns här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju en timme i ett halvårs tid! Alltså bortåt 180 dar. Sen är frågan förstås hur lång tid det tar innan man vänjer sig. Men man måste fortfarande gå upp en timme tidigare då det är kallare och gå och lägga sig en timme tidigare, då är det ljusare ute på sommaren när man vill somna, alltså svårare att somna. Nu får mobilerna skulden för sömnproblem men fråga är om inte sommartiden har lite i det också.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha sömnproblem i 180 dagar för 1h. Du har verkligen noll koll ???

3...2...1 ”Wall of crap”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha vad var det jag sa ?

 

Jag har jobbat skift i mer än 25år  så snacket om att 1h skulle påverka någon i 180 dagar är i princip skitsnack. Finns säkert någon individ som är extra känslig typ svammelman ?

Spekulationer från någon som tydligt inte har någon praktisk erfarenhet är irrelevant. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast så skrev jag inte, du ljuger som en travhäst galopperar, men det är ingen idé att försöka förklara för nån som är på en treårings nivå.

Jag kan återkomma med mer faktabaserat, kanske, det är nog ingen idé för du förstår aldrig någonting. Så vi får se. Kanske efter två stora kaffe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fakta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, Semmelman säger:

Men det är ju en timme i ett halvårs tid! Alltså bortåt 180 dar.

Case closed. 

3....2...1.  Bortförklaring ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Precis, skrev ju att det tar olika lång tid innan man vänjer sig. Men den där timmen är varje dag i 180 dar oavsett om den påverkar eller ej.

 

Men för folk i medeltal så är det väl ett problem att gå å lägga sig en timme tidigare i ett halvår, varav flera månader så är det ljust ute, tror du inte det alls påverkar insomningen att det är ljust ute när man ska gå å lägga sig?

Redigerad av Semmelman
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Semmelman säger:

Men för folk i medeltal så är det väl ett problem att gå å lägga sig en timme tidigare i ett halvår,

 

Absolut inte. Andra faktorer som spelar större roll. Kost,alkohol och annan aktivitet. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De facto så är den inre klockan 24,5h och inte 24h som ett dygn. I teorin så skulle man kunna skjuta klockan 30min varje dag utan att kroppen  tar skada. Så att prata om att en timme skulle spela någon roll för vårat välbefinnande är med mitt ordval....nonsens. ?

Naturligtvis så kommer det alltid finnas individer som avviker från den stora massan men det är inte dom som vi pratar om. 

Här är intressant läsning: https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/02/var-fantastiska-inre-klocka

 

Jag har suttit i flera arbetsgrupper på jobbet där vi försökt komma fram till skift scheman som är skonsammare mot kroppen. Har läst otaliga forskarrapporter och vet att skiftarbete inte är bra för kroppen. Men här pratar vi om 8,16 timmars förskjutningar per dygn och vecka. 

Så pratet om att 1h skulle påverka fnyser jag åt. 

 

Sen om du tror på det eller inte kvittar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, e-snobben säger:

. Så att tala om att den biologiska klockan har 24,5 timmar är ju bara trams*.

 

Det får man tycka men när kunnigare personer säger det så lyssnar jag på den kunnigare personen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kroppen är oerhört anpassningsbar något dessa experiment tydligt visar.

Så att en timme skulle påverka kroppen under 180 dagar på något sätt är nonsens. 

Att det skapar irritation,en kort tids obehag,är på sin höjd något jag kan hålla med om. Obehag under dagen och sen är kroppen anpassad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, lappen71 säger:

 

Absolut inte. Andra faktorer som spelar större roll. Kost,alkohol och annan aktivitet. 

 

Vad har du för belägg för detta? Har du frågat några miljoner nordbor? Du utgår ju bara från dig själv, det kan finnas miljoner människor där ute som har problem men det skiter du i för det är bara du som existerar i ditt universum.

 

T ex var jag i Lofoten några veckor för några år sen, där uppgav de jag frågade att de kanske sov neråt fem timmar på sommaren när det var ljust dygnet runt. Naturligtvis reagerar vi på samma sätt fast i mindre grad efter var vi bor och unga friska människor klarar av det utan några större problem än lite trötthet men det är ju högst individuellt, kan finnas många äldre som får problem. Det finns fler än bara du.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Semmelman säger:

Vad har du för belägg för detta? Har du frågat några miljoner nordbor? Du utgår ju bara från dig själv, det kan finnas miljoner människor där ute som har problem men det skiter du i för det är bara du som existerar i ditt universum.

 

Du har redan fått svar på den frågan. 

Att du drar upp extremexempel som Lofoten är bara desperat och har ingenting med dina påståenden som handlar om 1h. 

En timmes förskjutning är INGET du känner av i 180 dagar. Totalt befängt påstående. 

Men fortsätt att tro det om du vill. Inte första och troligtvis inte sista gången du spekulerar och tror mer på dig själv än forskningen. 

Du tror säkert jorden är rund också ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag behöva låsa och rensa i denna tråden med för att lappar och semlor inte kan samsas?

 

/Moderator :policeman: 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lugnt. Jag har sagt mitt ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mattem säger:

Ska jag behöva låsa och rensa i denna tråden med för att lappar och semlor inte kan samsas?

 

/Moderator :policeman: 

En god idé. Deras pajkastning är tröttsam. :yeahbaby: 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...