MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Semmelman

Avskaffa sommartiden NU!

Rekommendera Poster

11 minuter sedan, Semmelman säger:

Om de bara tittar lite grann på fakta, t ex 25% ökad hjärtinfarkt eller vad tyskan sa istället för att lalla om att det är skönt få en timme sovmorgon en gång om året eller att det är trevligt med ännu längre sommarkvällar så man hinner berusa sig på en extra flaska rödvin till ja då borde det va avgjort.

Idioter finns överallt. Ligg inte sömnlös och oroa dig bara. :yeahbaby: 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan, Alix säger:

Så de av då nödvändighet upprepade besvikelserna bekommer dig icke?

Jo det gör de, besvikelser är aldrig roligt. Men att frånta folk deras förhoppningar är inte alltid av godo.

Redigerad av e-snobben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, e-snobben säger:

Jo det gör de, besvikelser är aldrig roligt. Men att frånta folk sina förhoppningar är inte alltid av godo.

Att vara realist är alltså att vara pessimist?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Just nu, Alix säger:

Att vara realist är alltså att vara pessimist?

Det sa jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 minuter sedan, e-snobben säger:

Det sa jag inte.

Nej, men det blir en logisk konsekvens av att inte ”frånta folk sina förhoppningar” eftersom det inte alltid är av godo. Realisten måste alltså avstå från att påpeka varför något är osannolikt/omöjligt, eftersom optimisten skulle bli ledsen. Realisten gör inte något av godo, utan måste hålla tand för tunga. Om folk blir glada av orealistiska förväntningar ska man hålla tyst. Exempelvis ska jag inte posta inlägg om vad EU-parlamentet egentligen röstade om, och heller inte hur många steg som krävs för en faktisk förändring, och heller inte något om det ovidkommande politiska rävspelet som ändå kan förhindra en förändring. Som realist är man alltså pessimist. Begreppen är ekvivalenta.

5 minuter sedan, Semmelman säger:

Att va pessimist är nog att va realist. 

Jaha, så illa till och med. Då ska jag hålla min realistiska klaff hädanefter. Jag ska till och med ljuga. Jag börjar nu: EU-parlamentet röstade häromdagen för att avskaffa sommartiden! Nu slipper vi alla tidsomställningar! Hurra! :galetglad: 

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade bara att det är realistiskt att va pessimist, särskilt med allt om EU. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Semmelman säger:

Jag menade bara att det är realistiskt att va pessimist, särskilt med allt om EU. :)

pessimism (en bildning till pessimus), i filosofin en uppfattning som bestrider att världen är inrättad på ett sätt som överensstämmer med mänskliga önskningar och värderingar eller som står i samklang med ett gott eller förnuftigt ändamål.” /NE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, Semmelman säger:

Fast det är nog lite från person till person. Jag är nog mer optimistisk/positivt inställd till saker, spec det med EU. Snart får vi Euro. € :yeahbaby:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Euron var det jag tyckte var bra med EU och det fick vi inte, men det blev ju vår smala lycka visade det sig. Dock kanske det var vår olycka för sen ville alla komma hit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, euro, jättebra, då kan vi hjälpa fattiga länder i EU ännu mer (deras budgetunderskott) än alla nettobidrag vi redan skickar, och därutöver alla ”flyktingar” de vägrar ta emot, eller de egna medborgare (så kallade EU-migranter) de inte vill ha i sina egna länder. Ännu mer pengar ska pyntas ut än idag över hela linjen. Superbra.

• Rösta upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1 vecka kvar, sen är det dags för sommartid. :yeahbaby::galetglad:chairspin.gif.3465ebd15c59d45d5dc1baf6120e7a69.gif:storkram::skondans: post-64246-0-61195900-1508700900.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, modEric säger:

1 vecka kvar, sen är det dags för sommartid. :yeahbaby::galetglad:chairspin.gif.3465ebd15c59d45d5dc1baf6120e7a69.gif:storkram::skondans: post-64246-0-61195900-1508700900.gif

För egen del har jag gått och hoppats på att EU ska hinna besluta om att helt enkelt strunta i att byta tid. :sleeping:

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, e-snobben säger:

För egen del har jag gått och hoppats på att EU ska hinna besluta om att helt enkelt strunta i att byta tid. :sleeping:

Jag har skrivit det förut och gör det igen: De upphäver aldrig något de har kunnat enas om.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
26 minuter sedan, Alix säger:

Jag har skrivit det förut och gör det igen: De upphäver aldrig något de har kunnat enas om.

Men om de kan enas om att upphäva något då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, e-snobben säger:

Men om de kan enas om att upphäva något då?

Nej, eftersom medlemsländerna ligger i luven på varandra om andra saker så obstruerar de varandra; lägger in veto och sådant. De som är EU-vänliga vill heller inte exponerar EU:s inneboende svagheter i onödan. Då är sommartidsfrågan inte viktig nog, helt enkelt. Oavsett att den är dålig för hälsan och trafiksäkerheten och avskys av de flesta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är synd då ifall de försökte anstränga sig att göra livet bättre för EU:s invånare så skulle stödet öka för EU, men de vill hellre obstruera, kanske dags vi ska se det för vad det är för nåt. (hmm... eller hur man säger?) 

Det är ju ingen ansträngning direkt att ta bort sommartiden, bara bestämma det så slipper sen alla ställa om klockor och gå upp en timma tidigare på natten for ever, det är ju en mindre ansträngning. :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, e-snobben säger:

Ja, det ju bara 1 timme kortare, 1 natt. Inte värre än att sitta uppe och se klart det där programmet som startade lite väl sent. Och det har vi alla gjort någon gång. :ThumbsUp:  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Alix säger:

Nej, eftersom medlemsländerna ligger i luven på varandra om andra saker så obstruerar de varandra; lägger in veto och sådant. De som är EU-vänliga vill heller inte exponerar EU:s inneboende svagheter i onödan. Då är sommartidsfrågan inte viktig nog, helt enkelt. Oavsett att den är dålig för hälsan och trafiksäkerheten och avskys av de flesta.

Vi kanske borde förbjuda bilkörning för folk som ställer om klockan till sommartid.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avskaffa sommartiden NU!!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ska jobba i morgon (söndag) och det är kallt på nätterna fortfarande så tänkte ställa bilvärmaren så bilen är varm i morron bitti, jaha men hur smart är bilen då, vet den om att det är annan tid i morgon, hur uppkopplad är den egentligen? Ställer jag timern fel så blir det antingen att den går igång för sent - kall bil, eller att den går i gång en timme för tidigt - kall bil i bästa fall något ljummen. Okej kanske ska ta den elektriska kupevärmaren då som går på elstolpen, jaha hur smart är elstolpen vet den om att det är sommartid imorgon, hur faen ska jag ta reda på det? Ska jag ringa ABB som tillverkat den?? Jaja, tur i oturen att jag inte ska upp i ottan utan bara vid sjutiden, alltså sex. Kunde vart värre.

Så ser man på teve om sommartidsomställningen och där går journalisten ut på stan en eftermiddag och fråga folk vad dom tycker om sommartiden, vilka frågar de då, jo några tjejer och några pensionärer - det är ju endast såna grupper som hänger på stan en fredagseftermiddag inga arbetare direkt, småtjejer har ju inga jobb eller bilar eller klockor eller nåt som ska hållas tid på en söndagsmorgon och detsamma med pensionärer såklart att det inte spelar nån roll för dem med sommartiden en timme hit eller dit de kan ju sova hela dan ändå och har hela dan på sig sen att ställa om alla klockor, om de bryr sig för de behöver inte. Men tack vare detta "slumpvisa" utval av den enfaldiga journalisten så framgår det att svenska folket inte har några problem med sommartid utan tycker det är bra att få en timme mer sol på dan på sommaren, jamen för h-lv-t- gå upp en timme tidigare då om ni vill utnyttja solljuset belasta inte alla andra för det!!! Förresten får ni ju en timme mindre på vintern då så borde det inte va ännu viktigare ha sommartid också då när det är extra mindre sol? Och inte kommer ni vara ute för ni sitter inomhus framför datorn/paddan/mobilen/teven 23 timmar om dygnet. Och skulle ni ändå mot förmodan sitta ute en timme extra så drar ni i er en eller två extra flaskor vin så ur folkhälsoaspekten blir det dubbelfel... Så... :irriteradtjej:

Redigerad av Semmelman
  • Ledsen 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett halvårligen återkommande elände. Tidsomställningen är jobbig för mig också, som har psykisk ohälsa att brottas med (sömnbesvär och annat). Jag bryr mig egentligen inte om vilken tid vi har, inom rimliga gränser, bara vi inte byter två gånger om året... :pinch: 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag stör mig mest på att det är så himla onödigt, jag överlever nog att ställa om klockor och inte ha full värme i bilen men jag hörde en intelligent person på radion häromdan som var emot av ett bra skäl: han tyckte det var så grundläggande fel att ändra på en konstant... Alltså tiden går ju efter solens bana, klockan tolv ska ju solen stå högst upp på himlavalvet, det är ju efter det tiden är skapt, varför gå in å ändra på det?!? Det är ju att ändra på en konstant, då kan vi ju lika gärna gå in och ändra på andra konstanter, vi kan väl flytta nyår, jul och midsommar några veckor slumpmässigt. Kalla dag för natt. Flytta sommar till vinter. Nu kommer jag inte ihåg men han sa det så bra, han hade nån annan galen konstant-exempel jag inte kommer ihåg. Men det är ju så dumt. Om man nu vill va ute en timme senare eller tidigare så kan man väl va det utan att börja ändra tiden?? Det är som att krypa in i kylskåpet med ett sugrör och dricka mjölken ur förpackningen inne i kylskåpet när man vill dricka mjölk istället för att ta ut mjölkpaketet och hälla upp det i ett glas utanför kylskåpet. Ungefär så himla dumt är det. Jag förstår inte.

Redigerad av Semmelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Fast tiden är som nämnts tidigare bara en konstant på en ytterst smal sträcka genom Sverige. Tur att vi främst är ett avlångt land, dock.

Redigerad av Alix

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, jo, men det är tokigt att folk måste gå ut och vrida på sina solur två ggr per år så de stämmer med den påhittade sommartiden. Eller om det var vintertiden som inte stämmer. Det ska man hålla reda på oxå...

...Såg på teve en urmakare som sa att det är ett visst slitage på gamla klockor att vrida dem 23 timmar åt ett håll, en del klockor går inte att vrida åt det andra hållet man kanske vill så då måste man snurra den där knoppen mycket... Och så finns det klockor som Big Ben, kan bli ett himla jox med såna tornur.

Mina Casioklockor vet jag inte jag måste nog leta upp manualerna till dem.

Tur jag inte jobbar natt i natt, när kunden är framme innan han åkt då går systemet ner, varje år. :hihihi:

Redigerad av Semmelman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu