Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, e-snobben säger:

För egen del har jag gått och hoppats på att EU ska hinna besluta om att helt enkelt strunta i att byta tid. :sleeping:

Jag har skrivit det förut och gör det igen: De upphäver aldrig något de har kunnat enas om.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, e-snobben säger:

Men om de kan enas om att upphäva något då?

Nej, eftersom medlemsländerna ligger i luven på varandra om andra saker så obstruerar de varandra; lägger in veto och sådant. De som är EU-vänliga vill heller inte exponerar EU:s inneboende svagheter i onödan. Då är sommartidsfrågan inte viktig nog, helt enkelt. Oavsett att den är dålig för hälsan och trafiksäkerheten och avskys av de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är synd då ifall de försökte anstränga sig att göra livet bättre för EU:s invånare så skulle stödet öka för EU, men de vill hellre obstruera, kanske dags vi ska se det för vad det är för nåt. (hmm... eller hur man säger?) 

Det är ju ingen ansträngning direkt att ta bort sommartiden, bara bestämma det så slipper sen alla ställa om klockor och gå upp en timma tidigare på natten for ever, det är ju en mindre ansträngning. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, e-snobben säger:

För egen del har jag gått och hoppats på att EU ska hinna besluta om att helt enkelt strunta i att byta tid. :sleeping:

Ja, det ju bara 1 timme kortare, 1 natt. Inte värre än att sitta uppe och se klart det där programmet som startade lite väl sent. Och det har vi alla gjort någon gång. :ThumbsUp:  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

Nej, eftersom medlemsländerna ligger i luven på varandra om andra saker så obstruerar de varandra; lägger in veto och sådant. De som är EU-vänliga vill heller inte exponerar EU:s inneboende svagheter i onödan. Då är sommartidsfrågan inte viktig nog, helt enkelt. Oavsett att den är dålig för hälsan och trafiksäkerheten och avskys av de flesta.

Vi kanske borde förbjuda bilkörning för folk som ställer om klockan till sommartid.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ska jobba i morgon (söndag) och det är kallt på nätterna fortfarande så tänkte ställa bilvärmaren så bilen är varm i morron bitti, jaha men hur smart är bilen då, vet den om att det är annan tid i morgon, hur uppkopplad är den egentligen? Ställer jag timern fel så blir det antingen att den går igång för sent - kall bil, eller att den går i gång en timme för tidigt - kall bil i bästa fall något ljummen. Okej kanske ska ta den elektriska kupevärmaren då som går på elstolpen, jaha hur smart är elstolpen vet den om att det är sommartid imorgon, hur faen ska jag ta reda på det? Ska jag ringa ABB som tillverkat den?? Jaja, tur i oturen att jag inte ska upp i ottan utan bara vid sjutiden, alltså sex. Kunde vart värre.

 

Så ser man på teve om sommartidsomställningen och där går journalisten ut på stan en eftermiddag och fråga folk vad dom tycker om sommartiden, vilka frågar de då, jo några tjejer och några pensionärer - det är ju endast såna grupper som hänger på stan en fredagseftermiddag inga arbetare direkt, småtjejer har ju inga jobb eller bilar eller klockor eller nåt som ska hållas tid på en söndagsmorgon och detsamma med pensionärer såklart att det inte spelar nån roll för dem med sommartiden en timme hit eller dit de kan ju sova hela dan ändå och har hela dan på sig sen att ställa om alla klockor, om de bryr sig för de behöver inte. Men tack vare detta "slumpvisa" utval av den enfaldiga journalisten så framgår det att svenska folket inte har några problem med sommartid utan tycker det är bra att få en timme mer sol på dan på sommaren, jamen för h-lv-t- gå upp en timme tidigare då om ni vill utnyttja solljuset belasta inte alla andra för det!!! Förresten får ni ju en timme mindre på vintern då så borde det inte va ännu viktigare ha sommartid också då när det är extra mindre sol? Och inte kommer ni vara ute för ni sitter inomhus framför datorn/paddan/mobilen/teven 23 timmar om dygnet. Och skulle ni ändå mot förmodan sitta ute en timme extra så drar ni i er en eller två extra flaskor vin så ur folkhälsoaspekten blir det dubbelfel... Så... :irriteradtjej:

Redigerad av Semmelman
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett halvårligen återkommande elände. Tidsomställningen är jobbig för mig också, som har psykisk ohälsa att brottas med (sömnbesvär och annat). Jag bryr mig egentligen inte om vilken tid vi har, inom rimliga gränser, bara vi inte byter två gånger om året... :pinch: 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag stör mig mest på att det är så himla onödigt, jag överlever nog att ställa om klockor och inte ha full värme i bilen men jag hörde en intelligent person på radion häromdan som var emot av ett bra skäl: han tyckte det var så grundläggande fel att ändra på en konstant... Alltså tiden går ju efter solens bana, klockan tolv ska ju solen stå högst upp på himlavalvet, det är ju efter det tiden är skapt, varför gå in å ändra på det?!? Det är ju att ändra på en konstant, då kan vi ju lika gärna gå in och ändra på andra konstanter, vi kan väl flytta nyår, jul och midsommar några veckor slumpmässigt. Kalla dag för natt. Flytta sommar till vinter. Nu kommer jag inte ihåg men han sa det så bra, han hade nån annan galen konstant-exempel jag inte kommer ihåg. Men det är ju så dumt. Om man nu vill va ute en timme senare eller tidigare så kan man väl va det utan att börja ändra tiden?? Det är som att krypa in i kylskåpet med ett sugrör och dricka mjölken ur förpackningen inne i kylskåpet när man vill dricka mjölk istället för att ta ut mjölkpaketet och hälla upp det i ett glas utanför kylskåpet. Ungefär så himla dumt är det. Jag förstår inte.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast tiden är som nämnts tidigare bara en konstant på en ytterst smal sträcka genom Sverige. Tur att vi främst är ett avlångt land, dock.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja, jo, men det är tokigt att folk måste gå ut och vrida på sina solur två ggr per år så de stämmer med den påhittade sommartiden. Eller om det var vintertiden som inte stämmer. Det ska man hålla reda på oxå...

 

 

...Såg på teve en urmakare som sa att det är ett visst slitage på gamla klockor att vrida dem 23 timmar åt ett håll, en del klockor går inte att vrida åt det andra hållet man kanske vill så då måste man snurra den där knoppen mycket... Och så finns det klockor som Big Ben, kan bli ett himla jox med såna tornur.

 

Mina Casioklockor vet jag inte jag måste nog leta upp manualerna till dem.

 

Tur jag inte jobbar natt i natt, när kunden är framme innan han åkt då går systemet ner, varje år. :hihihi:

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För en annan som jobbar skift och vänder på dygnet varje vecka är en timme i halvåret en piss i Mississippi ???

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
24 minuter sedan, lappen71 säger:

För en annan som jobbar skift och vänder på dygnet varje vecka är en timme i halvåret en piss i Mississippi ???

Vad jobbar du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, sevensleeper säger:

Vad jobbar du med?

 

Hemligt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Just nu, lappen71 säger:

 

Hemligt ?

Okej. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, lappen71 säger:

För en annan som jobbar skift och vänder på dygnet varje vecka är en timme i halvåret en piss i Mississippi ???

Men så lever skiftarbetare kortare än andra. Så pissa medan du kan.

 

"Under senare år har en lång  rad vetenskapliga studier visat att våra arbetstider kan öka risken för flera kroniska sjukdomar som diabetes, kranskärlsjukdom och bröstcancer. För skiftarbetare ökar till exempel risken att få diabetes med i snitt 70 procent . För nattarbetande kvinnor är riskökningen för bröstcancer i snitt 50 procent."

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skiftarbete-ar-daligt-for-halsan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Men så lever skiftarbetare kortare än andra. Så pissa medan du kan.

 

"Under senare år har en lång  rad vetenskapliga studier visat att våra arbetstider kan öka risken för flera kroniska sjukdomar som diabetes, kranskärlsjukdom och bröstcancer. För skiftarbetare ökar till exempel risken att få diabetes med i snitt 70 procent . För nattarbetande kvinnor är riskökningen för bröstcancer i snitt 50 procent."

 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skiftarbete-ar-daligt-for-halsan

Berätta något mer som jag redan vet ?

Ibland så har man inget val och det finns andra saker som kan förkorta ens liv så det är inget jag bryr mig om. 

Har vänner,bekanta som levt renlevnads liv och inte jobbat skift men ramlat av pinn innan pension. Så jag är övertygad att ens livsklocka är förutbestämd på förhand och det man gör i livet påverkar inte mycket. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, lappen71 säger:

För en annan som jobbar skift och vänder på dygnet varje vecka är en timme i halvåret en piss i Mississippi ???

Nä, jag tycker inte heller att 1 tim hit/dit spelar spec stor roll. :yeahbaby: Är ju inte värre än att man ser klart på den där filmen man eg inte borde se klart på eftersom man skall upp tidigt.

Men jag kan förstå om det stör, på ett sätt, och kanske f f a ändringen på hösten - då sömnen blir kortare. Nu fick man ju en xtra bunustimma att sova. Och det är ju alltid mellan Lörd/Sönd - så lite lagom sovmorgon då.

 

Generellt sett finns det inget allt gnälla på... och man har ju faktiskt ett halvår på sig att förbereda sig - om man nu har ett behov av en längre omställning för att det skall funka.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, modEric säger:

... f f a ändringen på hösten - då sömnen blir kortare. Nu fick man ju en xtra bunustimma att sova. ...

Nä, det är tvärtom.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, modEric säger:

Ja, såklart. :yeahbaby:  Men det blir ju samma utkomst.

Jag vet inte om jag missförstod det du skrev, men min poäng var bara att man går miste om en timmas sömn på våren och får tillbaka den på hösten. Tja, förutsatt att man sover då, förstås. Om man arbetar natt är det ju omvänd fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, modEric säger:

Nä, jag tycker inte heller att 1 tim hit/dit spelar spec stor roll. :yeahbaby: Är ju inte värre än att man ser klart på den där filmen man eg inte borde se klart på eftersom man skall upp tidigt.

Men jag kan förstå om det stör, på ett sätt, och kanske f f a ändringen på hösten - då sömnen blir kortare. Nu fick man ju en xtra bunustimma att sova. Och det är ju alltid mellan Lörd/Sönd - så lite lagom sovmorgon då.

 

Generellt sett finns det inget allt gnälla på... och man har ju faktiskt ett halvår på sig att förbereda sig - om man nu har ett behov av en längre omställning för att det skall funka.

 

Exakt och att gnälla om någon timer är så patetiskt att det liknar ingenting ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En timma kan va ganska mycket, gå upp kl 04.00 istället för 05.00 på natten är inte så himla kul, å dessutom om det snöar gäller att bilvärmaren sätter igång rätt tid. Och så vet man att det är inte solen som bestämt detta utan några idioter i Bryssel som kanske börjar sina jobb kl 09.00, i mellaneuropa, utan snö, mörker å kyla.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, lappen71 säger:

Exakt och att gnälla om någon timer är så patetiskt att det liknar ingenting ?

Så typiskt av dig att bara utgå från dig själv å totalt skita i alla andra som kanske inte har dina arbetstider, men nåt annat var inte väntat av dig.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...