Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

14 minuter sedan, Semmelman säger:

Vad synd då att alla länderna sa ja när detta skulle bestämmas. :deppig:

Det var innan verkligheten hann i kapp allting. När EU fortfarande målade framtiden i rosenrött. Inget PIIGS, inget Brexit, inga antidemokratiska, nationalistiska strömningar, ingen migrantkris. Innan allt elände. EU var inte och är inte rustat för all den skiten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, e-snobben säger:

Kan det ha att göra med att Gud skapade jorden på sex dagar och sen vilade han den sjunde? (Utan att det för den skull blir religion av den här tråden)

Det kom senare om man ser till all mänsklig kultur. Utan att göra detta till en religionstråd kan man undra varför en omnipotent gud behöver vila.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, e-snobben säger:

:D Med texten "Utan att göra detta till en religionstråd..." kan man de facto skriva många inlägg om religion i vilken tråd som helst. :hihihi:

Exactemente! :D

Romarna, som har designat det mesta av vår kalender, körde med åttadagarsvecka. Om de tog helgledigt vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade de sjudagarsvecka då när de skrev bibeln eller mansplejna de ihop att gud gjorde allt på sex dar + vila och det sen blev sjudagarsvecka pga det?

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Semmelman säger:

Idag gäller det! Tydligen är tyskarna med på tåget, då kanske man kan hoppas. :)

I bästa fal kandet nog beslutas om att det skall undersökas mer. Det är nog inte bara att avskaffa, “bara sådär”, utan man vill nog kolla vad det ev får för påföljder, och vilka saker/områden som kan påverkas om man ev skulle gå över till 1 tid.

 

Sen skall väl alla kommer överrens om vilken tid vi skall ha. Är tydligen gansa tudelat i unionen. Sommartid eller s k normaltid.

 

Själv tycker jag... Låt det vara som det är. :yeahbaby: Om man nödvändigtvis måste krångla med det - låt det bli sommartid då hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Semmelman säger:

Idag gäller det! Tydligen är tyskarna med på tåget, då kanske man kan hoppas. :)

Hold your horses! Detta gäller:

 

”... det som parlamentet ska rösta om är att be EU-kommissionen att utreda frågan vidare och sedan återkomma med ett förslag till parlamentet.” /Källa: SVT

 

Vägen är lång och krokig till ett faktiskt beslut. Alla hinder.

 

Sorry, men vänta dig ingenting. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl lägga till att jag självklart vill ha samma dygnsrytm hela året. Jag är dock mindre engagerad i frågan om det blir normaltid eller sommartid. Fast det klart, det vore väl bra att veta att solen står som högst på himlen runt kl 12 på dagen. Det känns, ähum, naturligt. Å andra sidan, vad är naturligt nuförtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, e-snobben säger:

Precis! Positivismen lever man längre på. :) 

Så de av då nödvändighet upprepade besvikelserna bekommer dig icke?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, e-snobben säger:

Man slipper krångla ännu mer om man låter bli att byta tillbaks till sommartid, om man lämnar det som det är nu alltså. :) 

Hellre sommartid än “normaltid” - allra helst att låta det vara som nu. :yeahbaby: (ie sommar- och vin†ertid)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp hurra det blev en utredning! Så kanske. Men den dumme danskan kunde dom skicka med huvet ut genom fönstret, långa härliga sommarkvällar det är ju för fan redan långa sommarkvällar på sommaren i norden jävla pölsepajas. Tänk på alla som måste gå upp okristligt tidigt om mornarna istället, och djuren, och armbandsklockorna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Semmelman säger:

Japp hurra det blev en utredning! Så kanske. Men den dumme danskan kunde dom skicka med huvet ut genom fönstret, långa härliga sommarkvällar det är ju för fan redan långa sommarkvällar på sommaren i norden jävla pölsepajas. Tänk på alla som måste gå upp okristligt tidigt om mornarna istället, och djuren, och armbandsklockorna!

Synd att Karl X Gustav gick och dog i Göteborg 1660. Annars kanske vi hade sluppit Danmark. Dessa pølseätande xenofober. :D

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Alix säger:

Jag ska väl lägga till att jag självklart vill ha samma dygnsrytm hela året. Jag är dock mindre engagerad i frågan om det blir normaltid eller sommartid. Fast det klart, det vore väl bra att veta att solen står som högst på himlen runt kl 12 på dagen. Det känns, ähum, naturligt. Å andra sidan, vad är naturligt nuförtiden?

Det intressanta är inte hur mycket klockan är utan hur mycket hen anser sig vara.

 

Själv tycker jag också att det känns naturligt att låta klockan vara ungefär 12 när solen står som högst, men jag har inga problem med att justera den en timme åt något håll om det hade underlättat förbindelserna med våra grannar. Sedan får väl verksamheter anpassa sig så att man startar dagens arbete ca X timmar efter att det är som mörkast på dygnet. Vilken tid som klockan visar just då är ganska ointressant. En konsekvens av det blir ungefär att grannen österut uppfattas som morgonpigg och att grannen västerut uppfattas som morgontrött. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om de bara tittar lite grann på fakta, t ex 25% ökad hjärtinfarkt eller vad tyskan sa istället för att lalla om att det är skönt få en timme sovmorgon en gång om året eller att det är trevligt med ännu längre sommarkvällar så man hinner berusa sig på en extra flaska rödvin till ja då borde det va avgjort. Men risken finns att några tramsar bort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, e-snobben säger:

Jo det gör de, besvikelser är aldrig roligt. Men att frånta folk sina förhoppningar är inte alltid av godo.

Att vara realist är alltså att vara pessimist?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, e-snobben säger:

Det sa jag inte.

Nej, men det blir en logisk konsekvens av att inte ”frånta folk sina förhoppningar” eftersom det inte alltid är av godo. Realisten måste alltså avstå från att påpeka varför något är osannolikt/omöjligt, eftersom optimisten skulle bli ledsen. Realisten gör inte något av godo, utan måste hålla tand för tunga. Om folk blir glada av orealistiska förväntningar ska man hålla tyst. Exempelvis ska jag inte posta inlägg om vad EU-parlamentet egentligen röstade om, och heller inte hur många steg som krävs för en faktisk förändring, och heller inte något om det ovidkommande politiska rävspelet som ändå kan förhindra en förändring. Som realist är man alltså pessimist. Begreppen är ekvivalenta.

 

5 minuter sedan, Semmelman säger:

Att va pessimist är nog att va realist. 

Jaha, så illa till och med. Då ska jag hålla min realistiska klaff hädanefter. Jag ska till och med ljuga. Jag börjar nu: EU-parlamentet röstade häromdagen för att avskaffa sommartiden! Nu slipper vi alla tidsomställningar! Hurra! :galetglad: 

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Semmelman säger:

Jag menade bara att det är realistiskt att va pessimist, särskilt med allt om EU. :)

pessimism (en bildning till pessimus), i filosofin en uppfattning som bestrider att världen är inrättad på ett sätt som överensstämmer med mänskliga önskningar och värderingar eller som står i samklang med ett gott eller förnuftigt ändamål.” /NE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Semmelman säger:

Jag menade bara att det är realistiskt att va pessimist, särskilt med allt om EU. :)

Fast det är nog lite från person till person. Jag är nog mer optimistisk/positivt inställd till saker, spec det med EU. Snart får vi Euro. € :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Euron var det jag tyckte var bra med EU och det fick vi inte, men det blev ju vår smala lycka visade det sig. Dock kanske det var vår olycka för sen ville alla komma hit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, euro, jättebra, då kan vi hjälpa fattiga länder i EU ännu mer (deras budgetunderskott) än alla nettobidrag vi redan skickar, och därutöver alla ”flyktingar” de vägrar ta emot, eller de egna medborgare (så kallade EU-migranter) de inte vill ha i sina egna länder. Ännu mer pengar ska pyntas ut än idag över hela linjen. Superbra.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...