Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

Ja, precis... men som det skrivits innan. Om man vet med sig att det är svårt kan man väl kannske föreberda sig någon/några dagar innan. Oftast brukar det ju lösa sig med att man är tröttare på kvällen den dagen och man somnar tidigare o kommer ikapp direkt.

 

Eg är det väl inte värre än de gånger man får ställa klockan tidigare, för man skall iväg på ngt, eller resa med familjen och man vill komma iväg tidigt... tex en fjällresa el ngt.

Du menar man ska gå och lägga sig innan man är trött?? Har du provat det nån gång, ligga och vrida sig och inte somna, det går inte. Försök får du se.

 

Ja du där ser du att man blir trött, visserligen dör du inte av det och det är glömt dan efter eller dan efter det men grejen är varför? Varför ska jag va trött om än så lite bara för att andra vill ha kul på kvällen, som de kunde haft precis lika bra ändå om de bara ställer fram sina väckarklockor, men varför måste jag ställa fram min klocka för, varför måste jag drabbas för deras och dinas vanor? Hur skulle du känna det om jag bestämmer att du måste gå upp två timmar tidigare för att jag vill va ute på kvällen? Eller för den delen för att jag vill utnyttja kvällssolen och flera med mig så ska du tvingas gå upp säg tre timmar tidigare, säg klockan 03.00 då solen precis går upp, ställ klockan på det imorgon för att jag nu tvingar dig till det och skriv sen om du uppskattade det. Förstår du nu hur det känns att bli tvingad till nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar man ska gå och lägga sig innan man är trött?? Har du provat det nån gång, ligga och vrida sig och inte somna, det går inte. Försök får du se.

Jo, men vet man med sig själv att man tycker omställningen är jobbig några dagar, kan man väl förbereda sig då så gott det går dagarna innan. Annars gör man väl det medvetet jobbigt för sig själv?

 

Det är definitivt inget kul att försöka sova när man inte är trött. Har jag provat många ggr - med blandad framgång. Men oftast, för mig i a f... så om man fick för lite sömn en natt så brukar det jämna ut sig nästa då man per automatik somnar tidigare. Och man brukar ju (ungf) sova samma X timmar per natt, så oftast vaknar man pigg o utvilad på "rätt" tid nästa morgon.

 

 

Ja du där ser du att man blir trött, visserligen dör du inte av det och det är glömt dan efter eller dan efter det men grejen är varför? Varför ska jag va trött om än så lite bara för att andra vill ha kul på kvällen, som de kunde haft precis lika bra ändå om de bara ställer fram sina väckarklockor, men varför måste jag ställa fram min klocka för, varför måste jag drabbas för deras och dinas vanor? Hur skulle du känna det om jag bestämmer att du måste gå upp två timmar tidigare för att jag vill va ute på kvällen? Eller för den delen för att jag vill utnyttja kvällssolen och flera med mig så ska du tvingas gå upp säg tre timmar tidigare, säg klockan 03.00 då solen precis går upp, ställ klockan på det imorgon för att jag nu tvingar dig till det och skriv sen om du uppskattade det. Förstår du nu hur det känns att bli tvingad till nåt?

Men nu handlar det ju inte om någon enstaka kväll, utan ett helt halvår. Oavsett om man vill vara ute/uppe på kvällen el inte så mår väl kroppen bättre av att det är så mkt ljust som möjligt på dagen, och de flesta mörkertimmar under natten. Som du skriver själv att solen går upp vid 3... Den går upp vid vid ~4 istället, tack vare sommartiden. Är många som inte kan sova när det är ljust ute (även med rullgardiner osv).

 

Jag vet precis hur det känns att bli tvingad till något. Men jag kan inte se att "sommartid" ligger under tvång. Vi har haft det över 30år. Känns som tvångsdebatten skulle ha hållts då (1980) det infördes istället. Finns mkt annat som är just tvång.

 

Däremot tror jag det mer är en inställningsfråga. Är man emot, så ser man precis vartenda fel, och upplever det som extra jobbigt, eftersom man stör sig på det, såklart. Och är man för, tycker man allt är tipp topp s a s. Men att det här skulle vara något tvångsbetonat... Då kan vi ju lika gärna diskutera varför det tog bort 50-öringen. Den saknar jag. Men den har de tvingat mig att leva utan. :) Går bra ändå. Eller kyrkan... som tvingar oss att stanna hemma från jobbet bara för att de skall ha sina röda dagar lite då o då. Sagt på lite på skoj såklart ^_^, men de dagarna (helgdagarna), är väl ett långt större problem när det gäller sömnen? Alla går mer el mindre in i ngt slag ofrivilligt "helgläge" ... kliver upp senare osv ... så är man där sen och är trött nästa dag.

 

Tycker det är synd att du ser det som att du tvingas gå upp tidigare, när du inte gör det. Visst man blir av med 1 timme - 1 natt ...och får tillbaka den timmen sen en annan natt. Där emellan stiger både jag och du och alla andra upp vid samma tid som vi brukar.

 

Sen när vi får tillbaka timmen i höst då ...och får en sovmorgon på köpet. Är ju inte fel med lite sovmorgon? :ThumbsUp:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag gå upp 6.00 på lördag och 5.00 på söndan för att sen gå upp 04.00 på måndan?

 

Att femtiöringen togs bort fanns ju skäl för, att va ledig på söndagar för de flesta är ju oxå bra men jag jobbar söndagar ibland och kyrkan har inte lagt sig i det ännu, skulle de det skulle jag protestera.

 

Men går upp en timme tidigare gör jag ju, klockslaget må va samma bara för vi vridit på urvisarna men en timme tidigare än dan innan är det ju hur du än försöker få till annorlunda. ^_^ Normalvis är det 24 timmar mellan sänguppstigning men detta dygn blir det bara 23 timmar - d v s en timme tidigare, bara att du under tiden vridit urvisarna.

 

Men sak samma, vi behåller väl sommartiden då, men varför inte på vintern då, då skulle vi ju verkligen behöva en timme sol till? Och varför bara en timme varför inte tre? Eller sex?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag förstår hur du menar. Och tankemässigt kan det väl bli en timma tidigare. Man vet ju om att just det dygnet är 23 timmar. Men tidsmässigt är det ju samma tid. Att gå upp kl 7 ena dagen och sen gå upp kl 7 nästa dag. Klockan ju kan ju aldrig bli en timme tidigare än klockan 7 s a s. Men det dygnet är ju kortare. För mig är i a f inte tidsslag och tidslängd samma sak.

 

Visst - har gärna fler timmar om det är så. Bara det passar merparten av alla, och mot övriga länder osv. Fast under vintertiden ligger ju de ljusa timmarna redan under den "vakna delen" av dygnet. Solen gål väl upp vid ~ 9-10 och försvinner vid ~ 15-16. Men som Sharkbait var inne på så kan man ju ta bort vintertiden helt, och bara köra sommartid då. Då skulle man få 1 tid, som passade över hela året.

 

Just nu på somrarna som brukar väl solen gå upp ~4 och ibland lysa ända till ~ 22 på kvällarna innan sista solstrålarna hamnar bakom träden. Så gärna ett par timmar till , så det blir fr 6 -24. Men 3 timmar? Nja.. då skulle vi få Moskvatid. Njet! ;)

 

Men lite av charmen med hela omställningen är ju att man verkligen känner att man bryter upp från gamla trista vintern och går mot sommaren. Är som en mental energidryck. :)

 

Jag tycker nog det är bra som det är.

Men allt, kan ju alltid bli bättre ...såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ni ville ju ha sommartid på sommaren för att få ut mer soltid efterjobbet/kvällen, då borde ju i konsekvensens namn ni vilja ha vintertiden framskjuten så ni får se lite sol efter arbetets slut även på vintern, d v s jobba kanske fr 3 på natten till 12 på dan, då får ni fyra timmar i sol och kan bli glada och friska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det finns det två val:

1. Gilla läget.

2. Skriv till din riksdagsman och kräv en ändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kan du inte tänkt igenom så noga telly, då kan vi ju lägga ner nästan alla trådar som inte har med datoranvändning eller gulliga katter att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker bara att det är mycket snack och litet verkstad i den här tråden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för en påminnelse igen: Sommartidsreformen är en energispararreform - det sparas enorma mängder elström i Europa med denna reform. Det har inget med att vi ska få mera ljus efter jobbet som biologiska varelser. Det är en alltså energireform - en fantastisk sådan då den är så extremt smärtfri och på inga sätt belastande på samhället i övrigt. En viss temporär obekvämlighet för en delpromille av europas invånare kan noteras, men om man inte ens är beredd till denna minimala uppoffring för att lätta på planetens miljötryck - och för att spara enorma mängder elström - så finns det absolut inget som helst hopp för kommande generationer.

Dom som inte ens ställer upp på en sådan här smärtfri insats för miljön kan lätt uppfattas som en fara för samhället, en slags extremister - samhällsfiender/rättshaverister - som kanske bör övervakas av myndigheterna. Jag skulle aldrig sträcka mig så långt, men det finns nog dom som ser saken så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men spar den elström, killen jag länka till i allra första inlägget visa på ett par undersökningar där så inte verkar va fallet..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

På att jobb jag hade hade vi sommararbetstid frivilligt, tror vi sluta en timme tidigare på sommaren mot att vi arbeta en kvart längre vintertid, det är ju mycket bättre att ordna det på frivillig väg så kan ju alla sluta jobbet en timme tidigare men vi besparar alla som börjar sina jobb jättetidigt denna onödiga belastning.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM det verkligen är så att man inte sparar energi med denna reform så bör den givetvis avskaffas bums - då är den ju helt rubbad och totalt irationell - någon knäppare reform går nog inte att hitta i världshistorien då :-D.

Redigerad av Zimmerman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja det var du som skrev att det spara massa ström, kanske du hade nåt att stötta uttalandet med tänkte man. ;)

Men jag håller med om att det är ett viktigt argument, hur det nu står till med saken. Det borde ju va nån som undersökt tycker man. Vad har vi högskolor till för om inte just sånt här. ^_^

 

 

Citerar in ännu en gång vad han skrev om det för de late:

"USA:s infrastrukturdepartement kom 1975 fram till att sommartiden mätt under en tvåmånadersperiod innebar en marginell energibesparing på en procent, medan det amerikanska handelsdepartementet ett år senare fann att energianvändningen inte minskat alls. Mer nutida forskning från Japan och Australien har visat ungefär samma sak. I varmare länder kan energiförbrukningen rentav öka till följd av tidsomställningen eftersom fler soltimmar på eftermiddagen innebär ett större behov av luftkonditionering."

 

- Han ger dock inga länkar. Heller.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Enl denna artikel ökar hjärtattackerna istället, ca 30 st svenskar kommer dö till följd av sommartidsomställningen, enl denna då jag tvår mina händer, energibesparingen ifrågasätt även här, men förklaringen varför vi har skiten kommer senare, golfarna är glada, jodå så att.

 

 

 

 

Enl denna länk om det är en energibesparing så skulle det kanske röra sig om typ 0,02 - 0,03% i besparing, ställ det mot 30 döda och allt besvär för de med tidiga mornar och klockvridningar.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Nu så verkar Finland vilja slopa sommartiden, och flera länder då kan rösta med i EU, håller tumme för finländarna ska nåt ske så måste det till finländare för det, ett handlingskraftigt folk som inte sitter på händerna, hurra för dem, hoppas det går vägen nu, allt fler inser det knasiga med detta onödiga trams. Då kanske man kan bli lite vänligare inställd till EU, för hittills så är det såna här stolligheter som står i vägen för det som kanske är bra med EU.

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/26/finland-ska-pressa-eu-for-att-fa-bort-sommartiden-kommissionen-det-ar-komplicerat

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/01/sverige-redo-att-stoda-finlandska-sommartidsforslaget

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu så verkar Finland vilja slopa sommartiden, och flera länder då kan rösta med i EU, håller tumme för finländarna ska nåt ske så måste det till finländare för det, ett handlingskraftigt folk som inte sitter på händerna, hurra för dem, hoppas det går vägen nu, allt fler inser det knasiga med detta onödiga trams. Då kanske man kan bli lite vänligare inställd till EU, för hittills så är det såna här stolligheter som står i vägen för det som kanske är bra med EU.

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/01/26/finland-ska-pressa-eu-for-att-fa-bort-sommartiden-kommissionen-det-ar-komplicerat

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/02/01/sverige-redo-att-stoda-finlandska-sommartidsforslaget

Hoppas inte för mycket. Eftersom EU har så svårt att enas om saker och ting så försvarar de benhårt sådant de faktiskt har enats om. Det spelar mindre roll om det är vettiga saker eller ej.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig som är morgontrött får de gärna vrida klockan en timma till så det är ljust när man går upp, även vintertid. Hatar att gå upp när det är kolsvart ute. Usch och fy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den här veckan har jag börjat jobbet 06.00 (förutom en natt när jag började 03.30), när detta sker på sommaren blir det va (?) så börjar jag alltså 05.00, får gå upp 4.30 på morronen. Det är inte kul alltså det är nästan att gå upp innan man lagt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å då finns det många som har ännu tidigare arbetstider, ganska många bilar och bussar på gatan utanför när jag gick upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heja Semmelman. Du har vind i seglen! Det var en forskare i nyheterna som hade konstaterat att omställningen har mycket större inverkan på vår hälsa än vi tidigare trott. Jag vill verkligen få bort bytet mellan sommar och vintertid! År efter år konstaterar jag att jag verkligen tappar ork. Jag har inte råd med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här. Trots att jag är sjukpensionär med uttalade sömnstörningar i vilket fall som helst, så märker jag tydligt ökande sömnproblem vid varje tidsskifte.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag avskaffar gärna även sommartid i plural.

 

post-66896-0-98572600-1517576641_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, han menade att man skulle ha sommartid året runt. Jag vill mycket hellre ha vintertid året runt som man vill i Finland, så att det är ljusast mitt på dan när klockan är tolv. Det måste vara det mest naturliga.

Jag har helst sommartid året runt - om man nu bara skall ha en tid.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...