Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avskaffa sommartiden NU!


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/dags-att-avskaffa-sommartiden_6953335.svd

 

Avskaffa eländet varför ska vi hålla på med detta trams två ggr per år när vi har mycket viktigare saker att tänka på? Och det tjänar ju ingenting till, finns inga fördelar bara nackdelar så varför hålla på med skit, jag blir så trött, varför skapa bekymmer i onödan, man ska väl jobba för förbättringar INTE att försämra samhället och livet för medborgarna eller hur? Lägg ner bums, vi kan väl ha en folkomröstning nu på melodifestivalen där vi kan ringa in så bestämmer vi det, äntligen direktdemokrati.

  • Rösta upp 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ 1. Ja, det är rena idiotin. Om det är så stora fördelar med sommartid kan den väl inte vara dålig halva året... :rolleyes:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill avskaffa bytet och normaltiden. Sommartid året runt vore mycket trevligare. På vinter när det ändå är kolsvart för det mesta spelar det ingen roll alls när klockan är vad, i alla fall inte en timme hit eller dit. Eftersom vi gör förändringen för sommaren (avsteget från normaltiden), så är det den vi vill åt, och då kan vi lika gärna ha den året runt.

  • Rösta upp 4
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe!! Jag tänkte starta en tråd om detta när jag kom hem från jobbet. Jag är sååå trött idag. Stenstoderna på Påskön har mer spring i benen än jag...stjarnsmall.gif

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aj fan, så kan det ju vara. :totaltgalen:

 

Själva sömndelen lider jag själv inte av, för jag har inte så fasta sömnrutiner. Det brukar diffa nån timme hit eller dit ändå flera gånger i veckan. Det jag stör mig mest på är att behöva ställa om alla klockor och att jag tycker att det bara är sommartiden som är vettig. Jag vill ha så ljusa kvällar som möjligt så mycket som möjligt året runt.

Redigerad av ClCdCm
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om vi inte har tidsbytena glömmer vi väl att ställa fram och tillbaka sommarmöblerna??? w00t.gif

 

Nämen tjena mittbena......detvarintejag.gif

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså ingen vill ju ha skiten, varför ska vi då ha den???

 

Och för de få som ändå skulle vilja ha sommartid står det ju fritt fram för dem att gå en timme tidigare till jobbet, eller senare eller vad de nu vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, även jag är dödligt trött idag. :gaspar::sleeping:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med avskaffa detta bytena av tid, det tar ca en vecka att vänja sig.

 

En vecka!?chockadskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Varför inte avskaffa vintertiden då?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte avskaffa vintertiden då?

 

Jo, det är ju det jag förespråkar. Eller normaltiden, som det egentligen heter. Ryssland gjorde just så förra året! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte avskaffa vintertiden då?

Vintertid är när det är snö ute. Har inget med klockan att göra. På vintern har vi normaltid, vad gäller klockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag tvingas välja mellan sommartid och vintertid så skulle jag välja sommartid. Men jag ser inga problem med att ändra klockan en timme ibland.

 

Ska man bara ha en tid så vore det väl mest logiskt att använda vintertid men istället börja jobba en timme senare?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker vi självklart ska ha det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill avskaffa bytet och normaltiden. Sommartid året runt vore mycket trevligare.

Ja, skall man bara ha ena så är sommartid mkt trevligare. t2711.gif

Hatar allt med vinter!

 

 

Alltså ingen vill ju ha skiten, varför ska vi då ha den???

Om man ser till det Engelska namnet: "Daylight Saving Time". Är en bättre beskrivning av vad det är, än det svenska "sommartid". Och vi bor ju trots allt uppe i det mörka norr. Är väl bra om vi kan utnyttja så mkt ljus som möjligt. Det mår kroppen bättre av även om det kanske är jobbigt att snurra på en visare 1 varv, 2ggr/år.

 

 

Tycker vi självklart ska ha det!

Ja, det tycker jag med. Däremot kan man ju ha samma bytar dagar överallt. Det skiljer sig lite mellan olika länder.

 

Blir en fråga för FN.

Nån som kan ringa Jan Eliasson och be att han fixar det. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är trött som ett helt koppel gnuar.... ( gnuar!? heter det så? ) Hela dagen idag är ur rytm....stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skiljer 45 minuter mellan Haparanda och Strömstad. Vår normaltid löper längs med 15-gradersmeridianen, vilken går i närheten av exempelvis Östersund, orterna kring Siljan, Örebro, Växjö, och Karlshamn. Haparanda ligger vid 24-gradersmeridianen. Större delen av Norrland har alltså mycket mer sommartid i verkligheten än majoriteten av folket i Götaland; Skåne och Västkusten. Och inte bara enligt klockan, utan i verkligt ljus också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är trött som ett helt koppel gnuar.... ( gnuar!? heter det så? ) Hela dagen idag är ur rytm....stjarnsmall.gif

Gnuer... Dock verkar de väldigt pigga när jag ser dem på tv, de vandrar alltid, eller så försöker de springa från lejon... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gnuer... Dock verkar de väldigt pigga när jag ser dem på tv, de vandrar alltid, eller så försöker de springa från lejon... ;)

 

Precis..... hur tror du det känns att kuta hela dagen?stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att vi borde slopa sommartiden. Tror ni det är lätt att lägga en 2 åring och en 4 åring nu när det är så ljust?

Själv så har jag försovit mig två dagar i sträck. Känns som man ligger steget efter hela dagen.

 

Helt slut när man väl sätter sig i soffan och ska se lite på tv och börjar snegla på klockan och ser att den bara är lite över 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis..... hur tror du det känns att kuta hela dagen?stjarnsmall.gif

Ach, du meinar sooo...

 

Tycker också att vi borde slopa sommartiden. Tror ni det är lätt att lägga en 2 åring och en 4 åring nu när det är så ljust?

Själv så har jag försovit mig två dagar i sträck. Känns som man ligger steget efter hela dagen.

 

Helt slut när man väl sätter sig i soffan och ska se lite på tv och börjar snegla på klockan och ser att den bara är lite över 7.

Väl talat. Normaltid ska vi så klart ha. Vi kan ju inte ha en förordning som säger att vi har sommartid året runt... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klockan var satt på 5.40 imorse, alltså var det som att gå upp 4.40, jätteroligt!!! :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...