MacWorld forum Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Anette6303

Varning för Unicell AB i Båstad!

Rekommendera Poster

Varning för Unicell AB i Båstad - Otrevliga, ohjälpsamma och vilseleder i marknadsföring!

I korta drag är min berättelse till Er att jag i augusti 2010 startade en enskild firma och köpte samtidigt ett bokföringsprogram, via nätet av Unicell AB i Båstad. I samband med det ingick jag även 1 års supportavtal eftersom jag tänkte att det kunde vara bra att ha support under första året för att lära mig programvaran.

 

I augusti 2011, 1 år senare får jag faktura på förlängning av supportavtalet och eftersom jag nu anser mig kunna programvaran bra, förlänger jag inte avtalet med dem och betalar alltså inte denna faktura. Till saken hör att jag inte någonstans har uppfattat att man måste säga upp supportavtalet manuellt, tvärtom står det på deras hemsida, www.unicell.se att det är en engångsavgift. Tiden går och i februari 2012 (ett halvår senare) får jag en påminnelse med krav om att "beloppet ingår i inkassorutin". Jag ringer upp företaget omgående och undrar varför jag har mottagit detta krav. Personen på Unicells kundtjänst, som är mycket snorkig och ointresserad påstår då att de har skickat mig ett flertal faktura-påminnelser under hösten. Jag har inte mottagit en enda påminnelse, varken per mail, post eller telefon. Jag meddelar dem efter samtalet om att jag kommer att bestrida kravet skriftligt, vilket jag också gör.

 

Jag har lämnat flertal meddelande om att jag skulle vilja bli uppringd av ansvarig person på företaget och de har inte återkommit till mig. Slutligen får jag namnet på ansvarig person på Unicell, Sten, (fick ej efternamnet) och ringer upp honom och begär att få underlag på licensvillkoret, där jag har godkänt supportavtalets villkor, samtliga kopior på de påminnelser som de säger att de skickat till mig samt en skriftlig bekräftelse på min uppsägning av avtalet. Sten svarar mig att de har ingen anledning att skicka mig de underlag jag begär, utan uppmanar mig bara till att betala fakturan. Jag ber då honom att guida mig på deras hemsida var någonstans jag kan hitta information om supportavtalets villkor. Sten svarar mig bara – det har jag inte tid med, du får själv läsa dig till det och lägger sedan på luren i örat på mig.

 

Fakturabeloppet är endast på 750:- och det är inte priset som är huvudpunkten, utan jag upplever att jag blivit vilseledd av deras information om supportavtalets villkor och de är inte villiga att möta mig på vägen någonstans i att skicka mig underlag på var deras avtalsvillkor framgår.

 

Nu hotar de mig med att dra mig inför Tingsrätt och jag skickar därför min information till Er gällande detta företag som bemöter sina kunder med en ohjälpsam, otrevlig attityd och som vilseleder i sin marknadsföring vad avtalsvillkoren innebär.

Tll saken hör nu att idag, 20/3 2012 har de ändrat sin information på sin hemsida om vad supportvillkoren innebär, men jag vill ändå varna andra för att ingå avtal med detta företag!

  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har väl utskrifter på hur villkoren såg ut innan ändringen?

Du har väl skriftligen bestridit fakturan?

Du har väl skriftligen begärt underlag (dvs de brev de påstår sig skickat)?

Och du har väl skickat alla brev rekommenderat så de inte kan hävda att de inget fått?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig historia, men oavsett hur de nu ändrar sina villkor på hemsidan så är det inte dessa som gäller då du "ingick" avtal på hemsidan.

 

Är det som du säger så stå på dig, vill de inte presentera sitt underlag för "vilkor" samt för att de påmint dig ett flertal gånger så har de inte rent mjöl i påsen, ligger ju i deras intresse att lägga korten på bordet för att "överbevisa" dig kan jag tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en kontakt med din kommuns konsumentombudsman eller med ARN. De kanske kan ge/komma med bra råd med. Oftast brukar det räcka med att nämna de 2 för "motparten" för att de skall ge efter. :ThumbsUp:

 

Men som Telly skrev - Skriftligt och papper på allt är bra så kan de aldrig glida undan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta en kontakt med din kommuns konsumentombudsman eller med ARN.

De kan tyvärr inte hjälpa en företagare, bara enskilda konsumenter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå... Man tycker ju konsumentlagen borde ju täcka oavsett om man är privatperson eller företag. Man skall ju aldrigkunna bli lurad bara sådär? Finns det inget motsvarande då, man kan vända sig - eller är det kanske bara via jurister i sånt fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ajdå... Man tycker ju konsumentlagen borde ju täcka oavsett om man är privatperson eller företag. Man skall ju aldrigkunna bli lurad bara sådär? Finns det inget motsvarande då, man kan vända sig - eller är det kanske bara via jurister i sånt fall?

Konsumentköplagen är till för att skydda den svaga parten (konsumenten) mot den starka parten (företaget). Två företag räknas som jämbördiga parter (även ett enmansförtag mot ett multinationellt jätteföretag), så därför finns det ingen lag som står på den ena partens sida.

 

Det skulle vara om företagaren är med i någon branschorganisation som kan hjälpa till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack alla Ni som hittills har svarat på mitt inlägg Tummeupp.gif

 

 

 

Jag har skriftligen bestridit kravet till dem, både per mail och post. Tyvärr har jag inte tagit screenshots av deras tidigare hemsida innan de idag har uppdaterat informationen om villkoren.

Jag har samtidigt varit i kontakt med mitt företags branschorganisation, Svensk Handel och skickat dem det material jag har dvs. bestridan och mailkorrespondens med företaget som jag hittills har haft.

Jag kommer också att ta kontakt med Tingsrätten i min kommun och rådgöra även med dem hur jag vidare kan gå tillväga.

 

Tack åter igen Ni som kommer med tips!

 

Hälsning Anette

Redigerad av Anette6303

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stå på dig! :yeahbaby: Jag har en långvarig konflikt med likaledes usla NetatOnce och de har ännu inte gjort sak av sina tomma hot. Det hjälper att bråka! Om inte en själv så andra. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack Anette6303 för din varning! Hoppas verkligen att det reder upp sig till din fördel.

Redigerad av Saippuakauppias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla Ni som hittills har svarat på mitt inlägg Tummeupp.gif

 

 

 

Jag har skriftligen bestridit kravet till dem, både per mail och post. Tyvärr har jag inte tagit screenshots av deras tidigare hemsida innan de idag har uppdaterat informationen om villkoren.

Jag har samtidigt varit i kontakt med mitt företags branschorganisation, Svensk Handel och skickat dem det material jag har dvs. bestridan och mailkorrespondens med företaget som jag hittills har haft.

Jag kommer också att ta kontakt med Tingsrätten i min kommun och rådgöra även med dem hur jag vidare kan gå tillväga.

 

Tack åter igen Ni som kommer med tips!

 

Hälsning Anette

 

Wayback Machine

 

unicell.se 20100818

  • Rösta upp 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varning för Unicell AB i Båstad - Otrevliga, ohjälpsamma och vilseleder i marknadsföring!

Wayback Machine

unicell.se 20100818

Frivilligt underhållsavtal 600:- kr/år ger fri telefonservice och fria uppdateringar under året. Underhållsavtal kan tecknas när som helst under året och gäller då ett år framåt. Har man varit utan underhållsavtal mer än 6 månader, tillkommer en ansluningsavgift på 400:- innan nytt avtal kan tecknas. Underhållsavtal är ett löpande avtal som förnyas automatiskt om inte uppsägning skett före den nya avtalsperiodens början.

 

 

Du kanske inte läste avtalet så noga ändå...?

 

 

 

Redigerad av Tok_Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är tråkigt att höra om dina erfarenheter.

 

Men jag reagerar när jag läser...

I augusti 2011, 1 år senare får jag faktura på förlängning av supportavtalet och eftersom jag nu anser mig kunna programvaran bra, förlänger jag inte avtalet med dem och betalar alltså inte denna faktura. Till saken hör att jag inte någonstans har uppfattat att man måste säga upp supportavtalet manuellt]

 

Eftersom du fick en faktura på förlängning av underhållsavtalet, så är jag förvånad över att du inte tog kontakt med företaget då. Det känns märkligt att du bestrider fakturan först när du får en påminnelse.

Att du inte har mottagit påminnelserna är inte samma sak som att de inte har skickat dem. Varken vanlig post eller e-post är 100 procent tillförlitliga. Både brev och mejl kan komma bort. Jag såg en statistik en gång som menade att ungefär 2 av 10 mejl kommer bort. Vanligt är att de fastnar i skräppostfilter, kanske du har en inställning på din mejlserver som sorterar ut mejl och att påminnelserna har fastnat där.

 

Det är vanligt att avtal är löpande tills de sägs upp specifikt, det är inget unikt för just Unicell.

Ta tidningsprenumerationer exempelvis eller andra former av prenumerationer. De förnyas automatiskt tills man säger upp dem. Att avstå från att betala en faktura är inte automatiskt en uppsägning av avtalet.

 

Det kan vara så att du har missförstått underhållsavtalet och missade att det förnyas automatiskt om man inte säger upp det.

 

Om det står i underhållsavtalet att det ska sägas upp specifikt, annars förnyas det automatiskt, så har du inte mycket till case här därför att det är ditt ansvar som köpare att läsa avtalet.

Redigerad av Raphael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stänger denna tråd och hänvisar till länken ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.



×