Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Färglaser som klarar tjocka papper


Dodenberg

Rekommendera Poster

Hej!

Ska köpa skrivare och håller på att få hjärnblödning.

 

Krav:

* Färg

* Laser eller vaxskrivare

* Klarar tjocka papper

* Lämplig för text, foton och grafik (affischer, broschyrer, grafisk formgivning)

 

Önskemål:

* Multifunktion med scanner och kopiering

* Hyfsat utskriftsekonomi

* Inte enorm i storleken

* Tyst

 

Har fastnat lite för Xerox enklare modeller. Funderar lite över Oki.

 

Tacksam för alla tips och råd jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla skrivare klarar av tjocka papper. Lite med specifik med tjocklek skulle hjälpa oss att ge förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla vet jag inte. Min kompis har en laser som inte klarar av 200 gr papper utan att papprena fastnar.

 

Jag skulle gärna skriva ut på kartong men inser att det är för mycket begärt. Men en 300-350gr papper hade varit toppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror dessvärre dina krav/önskemål är lite för mycket........ har själv haft ungefär samma "krav/önskemål" (plus duplex och nätverk) då jag köpte en ny laser nyligen, den skulle ersätta min "enorma" Konica Minolta 2430DL och den blev större.

 

Jag kom fram till ungefär följande:

Multifunktion fungerar inte ihop med tjockt papper och hyfsad utskriftsekonomi.

Hyfsad ekonomi och tjockt papper kräver enorm storlek.

Tyst är relativt men inte för en färglaser enligt mitt tycke, den låter oavsett men bara en stund då man skriver.

300g det är TJOCKT! (min klarar 220g enligt spec) och går garanterat inte ihop med en liten maskin.

 

Mitt val föll på Samsung 620nd som jag fick billigt vid utförsäljning: http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/printers/laser-printer-color-laser/CLP-620ND/SEE

 

Oki har jag inte ägt på senare tid men om man läser på nätet verkar de inte fungera så bra med mac (lustigt om det nu är sant då de gjorde utmärkta macanpassade lasrar en gång i tiden och min första laser var en Oki som fungerade utmärkt och länge.)

 

Tycker dy även skall kika lite på Canons skrivare då jag tror de uppfyller många av dina önskemål/krav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zaz: Tack för ditt svar!

 

Börjar nu fundera på om jag ska skippa multifunktionen och köpa separat scanner och skrivare istället. Blir det lättare då att hitta en färglaser som klarar tjockare papper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att kravet på tjockt papper är ditt "främsta" önskemål. Tycker du skall fokusera på detta och se vad du kan hitta. Tyvärr så tror jag inte att det finns något lätt sätt att söka på då t ex prisjakt inte har pappersvikt bland sina sök kriterier.

 

Om nu 300 grams papper är ditt minimum sök och se vad du får för alternativ. Blir priset för stort eller storleken osv gå ner i pappersvikt och se alternativen. Är det någon enstaka utskrift du vill göra på tjockt papper så är oftast bläckstråleskrivarna mycket bättre på att hantera tjock media, detta beror nog främst på att det är lätt att konstruera en rak pappersbana på en bläckstråle och om nu behovet hade funnits hade de flesta klarat centimetertjocka papper. Skall man ha en rak bana på en laserskrivare ökar storleken enormt och eventuellt krävs flera trummor eller "transferbelt" (hittar inte rätt ord på svenska).

 

Sen skall man inte glömma tryckerierna! Mycket som skrivs ut i hemmen kan man få med både bättre kvalitet och pris hos ett tryckeri. Med dagens digitala värld och bra postgång kan det även gå relativt fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret och mycket bra tips!

 

Jag jobbar som grafiker och jag behöver göra dummys till kunder. Det handlar främst om visitkort, etiketter, broschyrer och förpackningar där jag behöver skriva ut på tjockare papper. Ju tjockare desto bättre.

 

Finns det laserskrivare med rak pappersbana som klarar tjocka utskrifter? Bläckstråle är inte aktuellt (hade en Epson förut).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte på något sätt en expert på området men här är vad jag tror:

Finns säkert printrar som klarar tjockare papper men knappast vanliga konsumentmaskiner samt de är troligtvis enorma.

220 grams papper verkar vara en "övre gräns" (har kollat lite på Canon, Xerox och Samsung).

 

Prova med att skicka mail till de olika "märkena" eller någon stor återförsäljare och fråga om de har någon för tjockare papper.

Fråga på en "printshop" vad de använder så kanske du får några tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte på något sätt en expert på området men här är vad jag tror:

Finns säkert printrar som klarar tjockare papper men knappast vanliga konsumentmaskiner samt de är troligtvis enorma.

220 grams papper verkar vara en "övre gräns" (har kollat lite på Canon, Xerox och Samsung).

 

Prova med att skicka mail till de olika "märkena" eller någon stor återförsäljare och fråga om de har någon för tjockare papper.

Fråga på en "printshop" vad de använder så kanske du får några tips.

220 g är också Max för min HP -skrivare. (cp1525nw)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...