Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Guide för att byta från iWeb & Gallery


manlan

Rekommendera Poster

Hej,

 

måste ta tag i att migrera min iWeb-site och Gallery från MobileMe, som ju går i graven till sommaren. Finns det någon guide kring vilka alternativ som finns, dels verktyg för att för att göra/underhålla själva sajten och dels för vilka som är bra alternativ till att hosta den? Sen förstås hur man går till väga för att göra de så enkelt som möjligt.

 

/Måns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Freeway Express om du vill ha flest möjligheter, Rapid Weawer om du vill ha ett program som liknar iWeb.

Du kan använda Transmit för att ladda hem din sida till datorn, men det är betydligt lättare att börja om från början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sandvox tycker jag är det enklaste verktyget för den som är van vid iWeb. Dock finns de flera skillnader ändå.

Observera att Sandvox (och ingen annan heller) kan öppna iWeb-dokument så man får början om från början, börja om på nytt.

Eller så fortsätter man använda iWeb och laddar upp sidan till ett nytt ställe. Då skriver man bara in uppgifterna för användarnamn, lösenord och sökväg under jordgloben i iWeb.

 

Bra alternativ för webbhotell - finns hur många som helst.

One.com är det som jag använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liksom trådskaparen undrar jag också över detta. Jag vill gärna fortsätta använda iWeb och det låter ju som det är möjligt då, men funkar det oavsett webhotell?

 

Sen angående "Gallery", hur gör man för att fortsätta organisera och publicera sina bilder via iPhoto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...i mitt fall blir det nog bäst att börja om från början med Sandvox/One.com eller liknande. Med ett undantag; jag har gjort en rätt omfattande blogg om ett projekt jag gjorde, som innehåller både text och bilder, och den var dessutom ganska "layoutad" och med text både på svenska och engelska. Att göra om den från början är rätt mycket jobb. Finns det något sätt att förenkla det?

 

/Måns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem: en hemsida i iWeb som jag lagt ner mycket arbete på. Jag frågade igår Apple Chat Support om jag kan fortsätta att använda iWeb också efter 30 juni. Svaret var att det går bra, eftersom iWeb är en fristående app, men att jag behöver boka in mig på ett webbhotell. Jag fick ett svenskt mobilnummer till en supporttelefon.

 

 

Kollade lite på One.com, men har inte gjort något ännu. Hemsideverktygen såg lite oinspirerande ut...

 

Jag märkte också när jag googlade hit och dit att iWeb är utvecklat av Apple, men utvecklingsarbetet avbröts 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill slippa betala för ett webhotell behöver du bara skaffa ett dropbox-konto och använda public mappen som server. Jag gör det själv och det fungerar utmärkt.

 

Jag använder alltså fortfarande iWeb och publicerar helt enkelt websidan till dropbox mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag hamnade i denna tråd efter googling på "byta från iWeb". Har frågat Apple Support, men de kan inte rekommendera något.

 

 

Jag skapat vår företagshemsida i iWeb men haft den på webhotell (Active24).

Mitt problem är att det inte funkar att använda iWeb i nya systemet (kör just nu 10.7.4).

Jag MÅSTE alltså byta program, vilket känns oerhört surt. Nu måste hemsidan uppdateras, så nu är det dags att ta beslut!

 

Här nämns Sandvox, Freeway Express, Rapid Weaver. Kan någon säga mer om dessa gällande inlärningströskel, intuitivitet i programmet, användarvänlighet och prisbild?

 

Jag är grafiker och trädgårdsdesigner, dvs jobbar i CS-programmen främst, dvs främst van "designprogram". Är det Sandvox som ligger närmast?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...