mikaellq Postad 15 mars, 2012 Share Postad 15 mars, 2012 Min syn på den saken är att individens frihet ska stå i omvänd proportion till den skada individens handlingar orsakar andra. Ju mindre påverkan på andra, desto större frihet. Ju större påverkan på andra, desto mindre frihet. Några extrema exempel för att illustrera: Om nån vill starta en förening för vattendrickare, så lär knappast en enda människa bli negativt påverkad av det. Fritt fram alltså. Om nån vill bygga en atombomb hemma och detonera den i centrala Stockholm skulle det påverka miljontals människor. Inte fritt fram. Mellan dessa ytterligheter finns en otrolig massa situationer där påverkan på andra är större eller mindre och friheten därför justeras därefter. Japp, vi tycker ungefär lika, men jag var nyfiken på vad "motståndarlaget" tycker i frågan. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 15 mars, 2012 Share Postad 15 mars, 2012 Japp, vi tycker ungefär lika, men jag var nyfiken på vad "motståndarlaget" tycker i frågan. Om jag gillar att skjuta påsksmällare utanför ditt boende vartenda dag, bara för att jag gillar det..är det OK? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikaellq Postad 15 mars, 2012 Share Postad 15 mars, 2012 Ja om rökarna stänger in sig i en skrubb och röker där, och inte låter andra passivt röka Ja ungefär så tycker jag också, alternativt att omgivningen uttryckt tolerans för bolmandet. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 15 mars, 2012 Share Postad 15 mars, 2012 E85 är också billigare än bensin och ger ganska låga utsläpp. Samtidigt kostar inte bilarna mer än bensinarna. Det som främst behöver försvinna är förbränningsmotorer i bilarna. Oavsett bränsle blir det ganska mycket skit som drabbar folk lokalt. Flera tusen dör i förtid varje år av avgaser, enbart i Sverige, sägs det. Biogas är ännu bättre, och mindre skit. Finns alltså bra miljöval redan att välja om man vill och har råd med ny bil. Skylla på att man väntar på elbilar duger inte om man verkligen menar allvar med miljömedvetandet. De i norrland är dock ursäktade för där är väl pumparna fortfarande rätt glest med. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mikaellq Postad 15 mars, 2012 Share Postad 15 mars, 2012 Om jag gillar att skjuta påsksmällare utanför ditt boende vartenda dag, bara för att jag gillar det..är det OK? Nej det faller på samma principip som du beskrev. Vi tycks vara överens om att frihet aldrig får frikopplas från ansvar och hänsyn. Min frihet får inte leda till din skada och vice versa, såvida inte den andre gett sitt medgivande. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matrix Postad 15 mars, 2012 Share Postad 15 mars, 2012 Det dör 7000 i förtid av rökning i Sverige, men inte fan har de tagit bort tobaken... Har aldrig läst en beskrivning som visar hur man kommer fram till den siffran. Man kan ju t.ex inte räkna in alla KOL fall, eftersom de kan ha andra orsaker. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KelloG Postad 15 mars, 2012 Share Postad 15 mars, 2012 Antar att batterina har en livslängd på fem år. Sen har dom förlorat effekt antagligen går det snabbare i kalla norden med det oxå. Va kostar nya batterin... Och som alla vet att batterin e problem avfall oxå. Samt den där gröna elen? Varifrån kommer den? Kolkraften över viken? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 15 mars, 2012 Share Postad 15 mars, 2012 Har aldrig läst en beskrivning som visar hur man kommer fram till den siffran. Man kan ju t.ex inte räkna in alla KOL fall, eftersom de kan ha andra orsaker. Vet inte vem eller vilka som räknat fram siffrorna.. http://spa.118100.se/rökning/40703 http://web4health.info/sv/answers/add-smoking-statistics.htm Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 15 mars, 2012 Författare Share Postad 15 mars, 2012 Samt den där gröna elen? Varifrån kommer den? Kolkraften över viken? Elen till elbilarna tillverkas lämpligen med samma bränsle som annars skulle varit i bilarna. Ett elkraftverk drivet av bränslen som annars skulle varit bilbränsle har avsevärt högre verkningsgrad än en bilmotor, även när överföring och omvandling är inräknat. Dessutom har central förbränning i stora verk den fördelen att man får punktföroreningar som kan placeras långt från bebodda områden, och en skorsten är enklare att sätta högeffektiva filter på än 100 000 bilars avgasrör. Spillvärmen från en bil är just spillvärme och bara vintertid kommer en liten del av spillvärmen till nytta för att värma kupén. Spillvärmen från ett elkraftverk med förbränning kan användas som fjärrvärme. Kort sagt får man ut mycket större nytta av bränslet och minskar föroreningarna utan att behöva importera "smutsig" el. I förlängningen energieffektiviseras samhället och ny elproduktion tillkommer så att man kan gå över till mer uthålliga energislag. Om hela Sveriges bilpark skulle gå över till eldrift i dag, med oförändrad energianvändning, skulle det motsvara nånstans runt 12 % av den totala elproduktionen i Sverige. Räknar man om till att en modern elbil har högre verkningsgrad blir andelen lägre. Det handlar alltså inte om enorma mängder el som behövs. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matrix Postad 16 mars, 2012 Share Postad 16 mars, 2012 Vet inte vem eller vilka som räknat fram siffrorna.. http://spa.118100.se/rökning/40703 http://web4health.in...-statistics.htm Det här är inget försvar för rökning, men jag tror till en viss del att siffran är meningslös propaganda och siffror biter inte på rökare eller andra former av missbruk, ovanor etc. Ett autonomt system som det undermedvetna hos en rökare bryr sig inte om det är 7000 eller 7 000 000 som dör. Det enda som betyder något är om rökprogrammet ska köras eller inte. - Om du lärt dig att cykla, hur stänger du av det? Det går inte. Det enda som fungerar är att tala om för programmet att nu gör vi något annat - som att tugga tuggummi etc eller tar bort cykeln, men du kan fortfarande cykla. Samma princip gäller för snusare. Du kan inte sitta och småprata med något så komplext som ett rullande snusprogram i det undermedvetna om att det ska stoppa. Det måste ersättas av något annat. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KelloG Postad 16 mars, 2012 Share Postad 16 mars, 2012 Ser ut som detta handlar mera om rökning ändå än elbilar.... Men fortfarande får man Batterin som restavfall av dessa bilar och vad kostar nya Batterin. Och tycker att Sverige redan har dyr el och den lär ej bli billigare samt nog finner staten på nåt vis att ta ut det dom förlorar på att folk byter "bränsle" Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 16 mars, 2012 Share Postad 16 mars, 2012 Så är det ju att skatten måste in. Men vi har ju också miljömål och miljöåtaganden vilket visar sig i att ny miljöteknik premieras och gammal teknik straffas. Så kommer det med största sannolikhet att se ut även i framtiden. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Matrix Postad 16 mars, 2012 Share Postad 16 mars, 2012 Kan de nu bara få fram en kommersiell, prisvärd lösning på superkondensatorer med hög energitäthet som bygger på grafen och som laddar in ström på några sekunder både till datorer och för bilar så skulle det sänka oljeberoendet på kort tid. http://translate.goo...JZjsBLv5w6Lc6Cg Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 16 mars, 2012 Share Postad 16 mars, 2012 Ja.... då har man köpt Teknikens Värld och de sågar elbilar och hybrider därför att de inte lever upp ens till vad tillverkarna lovar och definitivt inte upp till en vanlig människas behov. Sen var det priserna...... hugaligen.... Jag ville ock önskade och hoppades att testet skulle visa ett bättre resultat men det ser mörkt ut just nu trots att det finns ett antal olika lösningar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 16 mars, 2012 Författare Share Postad 16 mars, 2012 Felet är flerdelat. Dels vägrar man bygga bilar med nya principer. I stället stångar man på med dessa enorma bjässar på motsvarande 1200-1500 kg för förbränningsbilar, och får prestanda därefter. När man vågar släppa idén att en elbil ska vara som en "bensinbil" i alla avseenden fast med eldrift i stället, då kan man göra framsteg. Dels har motorjournalister orealistiska krav på bilarna (de vill att alla bilar ska vara förklädda sportbilar med massa acceleration och "körglädje" och ser sällan det praktiska och ekonomiska i det hela). En förkrossande majoritet av alla bilresor är korta och vid bara ett par tillfällen per dag. För såna resor duger även dagens elbilar gott och väl. Med laddstationer hemma och på jobbet kan räckvidden vara bara några mil utan att det blir problem. För de få resor som är längre, eller har andra krav på utrymme, är det bättre att vara med i en bilpool eller hyra bil. Det blir billigare för de flesta. Rannsakar man sig själv upptäcker man att de där långa resorna är rätt få på ett år. Detta gäller naturligtvis inte för alla, men för de flesta som bor i och nära större städer är det så, och inom de zonerna bor en stor del av landets befolkning. Det är alltså relativt små områden geografiskt där det skulle funka bra, men det är ändå så många som bor där. Kort sagt så kan väldigt många redan nu gå över till elbil om de bara tänker om. Men viss infrastruktur saknas fortfarande för att det ska bli riktigt smidigt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 17 mars, 2012 Share Postad 17 mars, 2012 Problemet med bilpool är väl att "alla" vill hyra på helgen... Finns annars små bilar redan, mopedbilar, de är som du vill ha dem, små, trånga, lätta, ingen krocksäkerhet alls o s v men drar lite soppa, en elmotor på en sån blir ju perfekt stadsbil, dock inget man vill ut på motorvägen med och det vill man ju ibland. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 17 mars, 2012 Share Postad 17 mars, 2012 Dels har motorjournalister orealistiska krav på bilarna (de vill att alla bilar ska vara förklädda sportbilar med massa acceleration och "körglädje" och ser sällan det praktiska och ekonomiska i det hela). Du har alltså inte läst testet utan bara tycker. Det var just det som testet skulle utvisa - hur det fungerar i vardagen på riktigt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ClCdCm Postad 17 mars, 2012 Författare Share Postad 17 mars, 2012 Nej, jag har inte läst testet. Tidningar av det slaget (för övrigt nästan all motorjournalistik i landet) står för den vidrigaste sortens bilismpropaganda. Bilismens motsvarighet till organisationen NRA i USA, ungefär. "Bilen är alltid rätt, allt annat är fel, och gud nåde dig om du kommer i vår väg!" Journalisterna sätter upp parametrarna för testet och vad bilarna ska bedömas efter. Det är hur lätt som helst att ställa upp ganska långsökta situationer som skapas för att diskvalificera elbilarna. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
KelloG Postad 18 mars, 2012 Share Postad 18 mars, 2012 Den som vågar så kostar det! http://www.aftenbladet.no/energi/oljeservice/Investerar-37-millionar-i-batteri-til-skip-2943177.html#.T2XHDnhK6v6 Eidesvik med deras "gröna skepp" Enda i världen för tillfället... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.