Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tanka elbilen!


ClCdCm

Rekommendera Poster

Ja, det låter intressant om man nu kommer till skott. Det är förmodligen enda sättet att få elbilar riktigt populära (just nu är det väl bara fullhybrider som känns aktuella, men då kör man ju på bensin mesta delen av tiden). Dels måste räckvidden upp (även om *de flesta* resor är korta är jag nog inte ensam om att ta bilen på en tur som är längre än 100 km ibland), dels måste det finnas teknik för att snabbladda längs vägen. Om det är denna eller någon annan teknik är oväsentligt, men det måste vara möjligt att på några enstaka minuter få full kapacitet på batterierna. Att köra till Falun eller till sommarstugan är ingen unik händelse i människors liv. Jag får hålla mig till E85 så länge, men jag står först i kön till en vettig elbil när den tiden kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså... jag är inte hemma på sånt här, men i ett batteri det är väl positiva och negativa joner som man flyttat på, varför kan man inte göra vatten typ laddat? Så tankar man plusvatten och negvatten i varsin tank och sen så när de möts får man ström...? Vad för Himalaya har jag förbisett? :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså... jag är inte hemma på sånt här, men i ett batteri det är väl positiva och negativa joner som man flyttat på, varför kan man inte göra vatten typ laddat? Så tankar man plusvatten och negvatten i varsin tank och sen så när de möts får man ström...? Vad för Himalaya har jag förbisett? :totaltgalen:

 

Jag vet inte hur det där funkar, men i min ungdom jobbade jag under ett år på ett lager till en bilverkstad, där vi hade torra bilbatterier. En av mina arbetsuppgifter var att fylla på dem med batterisyra. Ingen annan laddning skedde innan de lämnades ut i verkstaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att ha elbil med antisladdsystem? :)

Du har väl hört om elbilen som fick sladd? Den hade för dålig kontakt med vägen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl hört om elbilen som fick sladd? Den hade för dålig kontakt med vägen!

 

Volta han på vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Teknikens Värld nyaste nummer som kommer ut idag innehåller ett test av elbilar och hybridbilar. De menar att de inte håller måttet och är dessutom alldeles för dyra. Ska kvista iväg och inhandla ett ex...

 

http://www.teknikensvarld.se/2012/03/14/29450/elbilar-underkanns-i-test/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast bränslekostnaden hos en elbil är ju ganska låg.

 

Det hjälper inte ens att tanka gratis hos grannen. Det blir för dyrt än så länge. Opel Ampera är väl det närmaste en fungerande elbil man kan komma fast den är hybrid... men priset ...439 000:- ......stjarnsmall.gif...värdeminskningen under tre år är större än en vad en ny FordFocus/VW Golf med snåldiesel kostar..... men jag vill ha en elbil!! Men jag vill inte dö ekonomiskt.

post-363-070521300 1331809169_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gasbil är ännu bättre för miljön. Och inte så dyra, och billigare soppa än bensin.

Och väldigt hög driftsäkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad man kan ställa till med ord.... "miljöbil".... det är ungefär det samma som "hälsogift".... helt ologiskt. Det får konsumenten att tro att det ligger ett plusvärde i en miljöbil när det handlar om det mindre dåliga....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de gröna kretsarna brukar ord som "miljöbättre" användas, t ex om bilar som är lite snålare och smartare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gasbil är ännu bättre för miljön. Och inte så dyra, och billigare soppa än bensin.

 

E85 är också billigare än bensin och ger ganska låga utsläpp. Samtidigt kostar inte bilarna mer än bensinarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som främst behöver försvinna är förbränningsmotorer i bilarna. Oavsett bränsle blir det ganska mycket skit som drabbar folk lokalt. Flera tusen dör i förtid varje år av avgaser, enbart i Sverige, sägs det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som främst behöver försvinna är förbränningsmotorer i bilarna. Oavsett bränsle blir det ganska mycket skit som drabbar folk lokalt. Flera tusen dör i förtid varje år av avgaser, enbart i Sverige, sägs det.

 

Det dör 7000 i förtid av rökning i Sverige, men inte fan har de tagit bort tobaken...

 

post-113-043031100 1331840443_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dör 7000 i förtid av rökning i Sverige, men inte fan har de tagit bort tobaken...

 

post-113-043031100 1331840443_thumb.jpg

Den är på väg bort. Tar lite tid bara, annars blir det bara en massa organiserad brottslighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det dör 7000 i förtid av rökning i Sverige, men inte fan har de tagit bort tobaken...

Vad tycker du om den fria viljan då, rätten att göra vad man själv vill med sitt liv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du om den fria viljan då, rätten att göra vad man själv vill med sitt liv?

 

Ja om rökarna stänger in sig i en skrubb och röker där, och inte låter andra passivt röka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tycker du om den fria viljan då, rätten att göra vad man själv vill med sitt liv?

 

Min syn på den saken är att individens frihet ska stå i omvänd proportion till den skada individens handlingar orsakar andra. Ju mindre påverkan på andra, desto större frihet. Ju större påverkan på andra, desto mindre frihet.

 

Några extrema exempel för att illustrera:

 

Om nån vill starta en förening för vattendrickare, så lär knappast en enda människa bli negativt påverkad av det. Fritt fram alltså.

Om nån vill bygga en atombomb hemma och detonera den i centrala Stockholm skulle det påverka miljontals människor. Inte fritt fram.

Mellan dessa ytterligheter finns en otrolig massa situationer där påverkan på andra är större eller mindre och friheten därför justeras därefter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...