Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Airplay + Apple TV eller Airport Express?

Melodysheep

Recommended Posts

Melodysheep

Är i startgroparna för att köpa antingen en Apple TV eller en Airport Express för att kunna streama musiken från mitt iTunesbibliotek till min musikanläggning. Använder idag en optisk kabel från datorn vilket är smidigt då jag har datorn stående på skrivbordet men vill kunna ha den på andra platser och ändå kunna lyssna på musik i lägenheten utan att en kabel ska vara inkopplad.

Har ju förstått att det inte är några som helst problem att streama musik till stereon med hjälp av en Apple TV eller Airport Express men det jag är ute efter är att jag egentligen bara ska behöva starta igång förstärkaren och sedan trycka på play på datorn och sedan börjar musiken spelas. Jag vill med andra ord inte vara beroende av att först behöva dra igång Apple TV'n, starta TV för att välja rätt "funktion" där och först där efter kunna börja spela musik. Trycker jag på play på datorn så ska musiken således börja direkt :)

Med Airport Express funkar väl detta finfint då den inte ens har någon koppling till tv och diverse inställningar men hur funkar det med Apple TV? Ser ju så klart att jag helst kan köpa en Apple TV då jag även är ute efter att kunna installera en plex-klient på den men om det krävs lite "pill" innan man kan börja spela musik så kanske det ändå får bli en Airport Express.

Så hur ser det ut med musikstremandet genom en apple tv? Är det bara att trycka på play och starta igång förstärkaren eller är det mer som måste fixas vid varje tillfälle? (Hur fungerar det till exempel med en apple tv's viloläge? Stänger man av den som en dator eller är det alltid "igång"?)

Tacksam för svar!

/Martin

ATV2 kan vara i viloläge och den vaknar när du skickar musik till den. Inga problem alltså.

Och som du beskriver det så har du en optisk ingång på din stereo, den kan du koppla direkt till ATV2 så du inte behöver ha igång någon tv om du bara vill lyssna på musik.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...