Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Superdrive tar inte in skiva


MacPatro

Rekommendera Poster

Hej.

Har problem med min Mac Mini för första gången.

Häromdagen så brände jag några musikskivor och ett par dagar senare var det dags igen men då gick inte skivan in mer än halvvägs, jag e säker på att den fungarade felfritt förra gången och nu e det precis som att nått sitter i vägen.

Har läst på en del forum och hittar ingen lösning, tänkte om det va någon som känner igen detta problem, verkar ju stendöd.

Provat å eject med knappen på tangent bord och skrivit drutils eject i Terminal Hade tänkt och köra Hardware test men det krävs ju att man får i skivan tydligen.

Läsaren är sparsamt använd sen jag köpte den, max brännt 20tal skivor och aldrig kört nått annat i den läsaren så den e ju inte utsliten heller direkt

Min dator är från mitten 2010

Processor 2,66 GHz Intel Core 2 Duo

 

Minne 4 GB 1067 MHz DDR3

 

Grafik NVIDIA GeForce 320M 256 MB

 

Programvara Mac OS X Lion 10.7.3 (11D50b)

 

 

 

 

Hoppas att nån har något bra tips.

 

 

 

 

Patrik

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håll nere muskanppen när du startar om. Det tvingar fram en "eject" (på ett annat sätt än vad "eject"-knappen gör, om jag minns rätt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat det nu och det händer fortfarande inget tyvärr, den verkar som den har gett upp, konstigt när den knappt är använd tycker man ju men inget håller väl för evigt.

Frågan är väl om det är värt att lämna in för lagning eller om man ska köpa en en lös usbläsare ist ?

Kommer du på nått mer så skriv gärna igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konstigt när den knappt är använd tycker man ju

Tvärtom, faktiskt. Smörjmedel beckar ihop och det kommer in damm som sätter sig på olämpliga ställen när prylen inte används.

 

När du sätter på Macen efter att den varit avstängd, låter det något från DVD-enheten då? (Det brukar det göra)

 

Du har väl inte stoppat in något olämpligt, som exempelvis en 8cm skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Samma här.

 

Jag har en Mac Mini, några år gammal. Vissa skivor går bra att mata in o läsa av, men vissa andra går inte alls, oberoende av cd, cd-r, dvd, dvd-r. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvärtom, faktiskt. Smörjmedel beckar ihop och det kommer in damm som sätter sig på olämpliga ställen när prylen inte används.

 

När du sätter på Macen efter att den varit avstängd, låter det något från DVD-enheten då? (Det brukar det göra)

 

Du har väl inte stoppat in något olämpligt, som exempelvis en 8cm skiva?

 

 

Ja så kan det ju vara, nej inga ljud som det va innan och nej inget annat än vanliga tdk cd-r är isatt i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här.

 

Jag har en Mac Mini, några år gammal. Vissa skivor går bra att mata in o läsa av, men vissa andra går inte alls, oberoende av cd, cd-r, dvd, dvd-r. :stjarnsmall:

 

Fast mitt problem är ju att jag inte får i nån skiva alls, man stoppar in skivan till 2/3 ungefär å sen e det stopp, precis som att en den låst sig i samma läge som när en skiva sitter i typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Fast mitt problem är ju att jag inte får i nån skiva alls, man stoppar in skivan till 2/3 ungefär å sen e det stopp, precis som att en den låst sig i samma läge som när en skiva sitter i typ.

Du har väl försökt att luta skivan lite uppåt eller neråt när du för in den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har väl försökt att luta skivan lite uppåt eller neråt när du för in den?

 

Yes det är testat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som får in en skiva kan det hjälpa med att rengöra, hade en superdrive i en Macbook Pro som inte ville med DVD men efter rengöring var den ok, det finns speciella rengöringsskivor med en liten borste på som borstar lite på läsögat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

För er som får in en skiva kan det hjälpa med att rengöra, hade en superdrive i en Macbook Pro som inte ville med DVD men efter rengöring var den ok, det finns speciella rengöringsskivor med en liten borste på som borstar lite på läsögat.

Ska testa detta. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att du får öppna den o felsöka.

 

Här är en sida med hjälp. :crossfingers:

 

http://www.ifixit.com/Device/Mac_Mini

 

Den va ju kanon, får se när man vågar dra igång med det bara.

Frågan är ju om det är värt det, man kan ju köpa en usb air superdrive för 749:- kan man köpa den interna billigare tro ?

Får kika och se om det är värt kosingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Apple tillvärkar fortfarande inte Drivar.HD.Ram mm.

Och drivarna är det standard mått på du bara flyttar över fäste o kontakt.

En intern drive kan du få för 300-400.Beg ca.200

Ska du sätta i en Bluray drive så kan jag rekommendera Sony BC-5600

 

Jag har en rent ny Hitachi som satt i en av mina Mini 2011.

Om du är intresserad.

 

B.D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Frågan är ju om det är värt det, man kan ju köpa en usb air superdrive för 749:- kan man köpa den interna billigare tro ?

Får kika och se om det är värt kosingen.

Det kan löna sig i längden, och den är snygg också. Dock måste det till ett "hack" för att få det att fungera på icke avsedda macar, plus ett program för att se dvd. Läs mer här (länk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inga Hack var har du fått det i från.

För några år sen behövdes det men inte nu längre har kört alla fabrikat i mina Maccar.

Både Bluray drivar o Dvd drivar.

 

 

BD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Apple tillvärkar fortfarande inte Drivar.HD.Ram mm.

Och drivarna är det standard mått på du bara flyttar över fäste o kontakt.

En intern drive kan du få för 300-400.Beg ca.200

Ska du sätta i en Bluray drive så kan jag rekommendera Sony BC-5600

 

Jag har en rent ny Hitachi som satt i en av mina Mini 2011.

Om du är intresserad.

 

B.D

 

Tackar, men har en tid nu lånat en extern brännare, men helt plötsligt idag så va den igång igen, fattar inte nått men gott med saker som lagar sig själv ;-)

Den har ju varit stendöd fram tills idag då jag startade om datorn så lät den som vanligt och funkar nu perfekt, frågan är bara hur länge då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, men har en tid nu lånat en extern brännare, men helt plötsligt idag så va den igång igen, fattar inte nått men gott med saker som lagar sig själv ;-)

Den har ju varit stendöd fram tills idag då jag startade om datorn så lät den som vanligt och funkar nu perfekt, frågan är bara hur länge då ?

 

Jag har också en Mini mid 10 och har råkat ut för exakt samma sak för ca 4 månader sedan.

Helt plötsligt ville enheten vara med igen och jag har inte upplevt problemet igen (peppar peppar).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en Mini mid 10 och har råkat ut för exakt samma sak för ca 4 månader sedan.

Helt plötsligt ville enheten vara med igen och jag har inte upplevt problemet igen (peppar peppar).

 

 

 

Ja nu får vi hoppas ett tag ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lånar tråden. Haft samma problem, kunde inte mata in skiva, kändes precis som att 2/3 in tog det stopp. Efter att ha vinklat lite gick den till slut in utan motstånd. Macen spottade dock skivan direkt, försökte säkert tio ggr och till slut ville den va kvar. Brände då ner Lion på skivan och när det var klart matades den ut. Nu hände då samma sak, försökte mata in skivan men macen bara spotta ut den! Till slut togs den emot men då läser macen inte skivan!försökt att få ut den nu men det går inte.Försökt hålla musknapp nere vid omstart. Kan inte mata ut den från diskverktyg, eller genom tangent på tangentbordet. Också försökt med att skriva drutil eject tray i terminalen. Tror jag hör ett svagt svagt surr när jag skriver det men ej säker. Även försökt pilla med kreditkort när jag skriver detta. Även startat om och dragit ut Strömstladd nån minut för nån skrev om det. Som ni ser, googlat och testat en del. Vad återstår?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs inga Hack var har du fått det i från.

För några år sen behövdes det men inte nu längre har kört alla fabrikat i mina Maccar.

Både Bluray drivar o Dvd drivar.

 

 

BD

Läs länken. Där fick jag det ifrån. Om det inte stämmer är det väl bra, bara att plugga in enheten och köra. Om du har fel, ja, då finns lösningen förhoppningsvis tillhanda. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Skruva sönder den .verkar som det är utmatningen som hänger sig när det är så många som haft felet nu sitter det Hitaci driver i dom.

 

Dom kanske är sämre Apple fick väl ett bra pris på dom.

 

Har nästan alltid suttit Matshita , Panasonic o Technics är dotter bolag.

 

Problemet är ju att när man ska byta driven i mac minin så får skrner den helt för driven sitter i toppen.

 

Jag har en rent ny Hitachi som bara ligger blev över när jag satte i Sony BC-5600 Bluray drive.

 

Är du intresserad av att köpa den så hör av dig annars så finns det nya för en 400-500:- och det är standarmått på alla drivar bara flytta över fäste o kontakt.

 

Om det behövs.

 

 

 

 

BD

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs länken. Där fick jag det ifrån. Om det inte stämmer är det väl bra, bara att plugga in enheten och köra. Om du har fel, ja, då finns lösningen förhoppningsvis tillhanda. :)

 

Varför ska jag läsa den har haft Bluray drive i alla mina Maccar även i G5.

 

 

Kan tänka mig att du överhuvudtaget aldrig provat själv för du är väl en vanlig tangent tryckare.

 

 

 

 

BD

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska jag läsa den har haft Bluray drive i alla mina Maccar även i G5.

 

 

Kan tänka mig att du överhuvudtaget aldrig provat själv för du är väl en vanlig tangent tryckare.

 

 

 

 

BD

 

 

Nej, jag har aldrig provat att sätta i någon "Bluray drive" i någon av mina macar. Om det är den enda förutsättningen, ja, då är jag en vanlig tangenttryckare (jag tillåter mig dock att med ett sådant erkännande utelämna det felaktiga mellanslaget). :)

 

Faktum är att jag inte ens har sett någon film via Bluray, varken mac eller annorstädes ... :D

 

 

Det bör dock tilläggas för övriga läsare att jag enbart har postat inlägg inklusive länk rörande den externa enhet som Apple säljer för Mac mini och Macbook Air. Det torde ha undgått Bo Dahl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE SÄLJER BARA ANDRA TILLVERKARES DRIVAR OFTAST MED SIN EGEN BEHÄNDIGT SNED KLISTRADE LOGO.

BD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...