Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför hamnar mina ljudböcker under musik i iTunes?


Silverfox

Rekommendera Poster

När jag lägger in en ljudbok från skiva till iTunes för att lyssna på den i min iPhone så hamnar den under Musik och inte under Böcker i iTunes? Men när jag köper en bok i iTunes Store då hamnade den just i mappen Böcker. Det är lite jobbigt när jag lyssnar på musik och lyssnar via iTunes DJ. Då kommer även ljudboken upp ibland mellan låtarna. Lite knasigt är det även om det bara är att klicka till nästa spår.

Men kan jag, som sagt, inte få mina ljudböcker att hamna under Böcker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla på de olika och se vad de har för filändelse. De kanske är olika typer av böcker även om båda "låter". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bumsehasse

Högerklicka på filen i itunesvälg visa info sedan alternativ medietyp väjv där ljudbok kryssa i uppspelningspossition klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på filen i itunesvälg visa info sedan alternativ medietyp väjv där ljudbok kryssa i uppspelningspossition klart.

 

Så enkelt. Toppen! Bockar och bugar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på filen i itunesvälg visa info sedan alternativ medietyp väjv där ljudbok kryssa i uppspelningspossition klart.

 

Tyvärr. Det funkade inte. Det gick inte att flytta filerna till Böcker. De ligger kvar under Musik men "heter" nu i stället Ljudbok. Ingen annan ändring tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bumsehasse

Viken itunes verson har du detta har bara funkat med dom senare geneationerna man bara höger klickar på filen i itunes välg visa info /alternativ medietyp/ljudbok så hamnar den under ljudböcker i iyunes ochalla andra iprylar funkar för mig i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viken itunes verson har du detta har bara funkat med dom senare geneationerna man bara höger klickar på filen i itunes välg visa info /alternativ medietyp/ljudbok så hamnar den under ljudböcker i iyunes ochalla andra iprylar funkar för mig i alla fall.

 

Jag har iTunes 10.6. Det slår om till ljudbok under genre, men den flyttar sig inte till Böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har iTunes 10.6. Det slår om till ljudbok under genre, men den flyttar sig inte till Böcker.

 

Det är inte under genre du skall ändra.

 

 

post-61450-042853000 1331327061_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om jag ändrar Medietyp så går den över till ljudbok, och då får den genre ljudbok i spellistan. Men som sagt den flyttar sig inte till Böcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om jag ändrar Medietyp så går den över till ljudbok, och då får den genre ljudbok i spellistan. Men som sagt den flyttar sig inte till Böcker.

 

Medietypen påverkar inte genren. Om medietypen är Ljudbok hamnar den under böcker. Genren kan vara vad tusan som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt fel. Jag ändrade då jag var inne i biblioteket med fil för fil. När jag i stället gick till album och ändrade alla filer direkt så blev det som jag ville och som ni sa att det skulle bli. Nu hamnar boken rätt.

Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det här en liten manual hur man fixar och gör med Ljudböcker.

 

När man har en ljudbok på cd eller dvd i mp3 format och vill lägga in den i Itunes så hamnar det automatisk som musik efter som Itunes kan inte

skilja på vad musik filen innehåller, den tror att det är musik eftersom filen är en mp3.

 

När man importera ljudbok i itunes så får man en massa små filer som boken består och det kan vara rörigt och komma ihåg var man sluta så det bäst är att man skaffar ett program som du kan göra ljudböcker samt att itunes automatisk känner av som ljudbok och lägger på rätta stället samt ställer.

Även när du lyssnar på den och sedan avbryter för lyssna på något annat och sedan vill lyssna vidare så kommer itunes ihåg var du sluta.

Det bästa är att programmet gör 1-2 filer av hela ljudboken.

 

Det programmet heter Audiobook builder länken har du HÄR den kostar 45 kr i Appstore

 

Jag använder det här programmet alltid när jag ska göra ljudböcker.

 

Är det någon som är intresserad av en manual hur man använder programmet, säg till så kan jag göra en i PDF format, för jag ska ändå göra några ljudböcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...