Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Autosave fungerar inte vid tvångsavslutning


fred6633

Rekommendera Poster

När jag skulle avsluta Numbers hängde sig programmet. Efter att ha väntat i fem minuter återstod inte någonting annat än att tvångsavsluta.

När jag startade programmet på nytt laddades de dokument som var öppna vid förra stäningsförsöket. Det visade sig då att en del ändringar inte var sparade.

 

Slutsatsen av detta skulle vara att om man ville vara på den säkra sidan skall man även i Lion hålla på med Cmd + S med jämna mellanrummet, vilket väl inte var tanken med denna nya funktion.

 

Jag läste någonstans att autosave skulle fungera även om ett program kraschade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Något okunnig, men autosave sparar ju inte varje sekund allt du gör på dator utan med vissa tidsintervaller - typ 1-2-5 -10 min whatever inställt på ex.vis ditt ordbehandlingsprogg.

 

Lär dig själv att spara längre arbeten som textfiler - i förbyggande syfte.

 

Åtminstone- för din egen skull ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något okunnig, men autosave sparar ju inte varje sekund allt du gör på dator utan med vissa tidsintervaller - typ 1-2-5 -10 min whatever inställt på ex.vis ditt ordbehandlingsprogg.

 

Lär dig själv att spara längre arbeten som textfiler - i förbyggande syfte.

 

Åtminstone- för din egen skull ;)

 

Men vid en normal stängning sparas alla ändringar, även om den gjordes precis före stängingen. Testa själv med exempelvis ett textdokument.

 

Även vid en krasch har det sagts att ändringar sparas.

 

Skall man behöva hålla på som tidigare faller ju hela meningen med Autosave, resume och allt vad det heter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att autosave sparar ändringar när man stänger ett dokument, vilket inte hände automatiskt innan autosave så jag förstår inte vad du menar med att meningen med autosave försvinner. Istället för att manuellt spara i intervaller, så sparar autosave löpande - dock inte varje sekund. Autosave sparar när du gör en paus i arbetet, exempelvis när du gör ett kort uppehåll i Pages (lyfter fingrarna från tangentbordet) så sparar autosave direkt. Men om du arbetar kontinuerligt, alltså utan ett uppehåll för en stund, så sparar autosave var 5:e minut. Detta innebär att autosave som längst är 5 minuter efter din senaste ändring.

 

Jag har inte upplevt att iWork-programmen inte sparar automatiskt i Lion. Tycker autosave och versionshanteringen är en underbar funktion och jag har redan vid ett flertal tillfällen använt mig av den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1331384643[/url]' post='1526344']

Det stämmer att autosave sparar ändringar när man stänger ett dokument, vilket inte hände automatiskt innan autosave så jag förstår inte vad du menar med att meningen med autosave försvinner. Istället för att manuellt spara i intervaller, så sparar autosave löpande - dock inte varje sekund. Autosave sparar när du gör en paus i arbetet, exempelvis när du gör ett kort uppehåll i Pages (lyfter fingrarna från tangentbordet) så sparar autosave direkt. Men om du arbetar kontinuerligt, alltså utan ett uppehåll för en stund, så sparar autosave var 5:e minut. Detta innebär att autosave som längst är 5 minuter efter din senaste ändring.

an bara

Jag har inte upplevt att iWork-programmen inte sparar automatiskt i Lion. Tycker autosave och versionshanteringen är en underbar funktion och jag har redan vid ett flertal tillfällen använt mig av den!

 

Jag tycker också att autosave och versions är underbara funktioner. Jag har inte heller upplevt att iWork-programmen inte sparar automatiskt, förrän senast när Numbers hängde sig när jag försökte stänga progammet och jag blev tvungen att tvångsavsluta.

Vad jag menade var att man kan ju inte veta innan man har försökt avsluta Numbers om det kommer att hänga sig när man stänger det. För att vara på den säkra sidan får man då göra som tidigare: När man har skrivit ett tag i ett dokument sparar man det och sedan trycker man på Cmd + S med jämna mellanrum liksom innan man avslutar programmet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även vid en krasch har det sagts att ändringar sparas.

Javisst, MEN om det sparas med 10 minuters mellanrum och programmet kraschar efter 9 minuter och 59 sekunder så har du förlorat (nästan) 10 minuters arbete.

 

Om programmet hänger sig så att inget funkar, så funkar inte autospara heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...