Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nybörjare på Aperture, behöver lite råd!


Byggarebob

Rekommendera Poster

Byggarebob

Jag har kört Aperture ett tag men inte riktigt tagit tag i strukturen av mitt bildbibliotek.

 

Känner mig lite förvirrad av skillnaden mellan Project, Folder och Album?

 

Exempelvis om jag vill ha en struktur som :

 

Resor -> 2012 -> Thailand

 

Skall då "Resor" vara Folder och "2012" samt "Thailand" Project?

 

Tacksam om någon vill ta sig tid att förklara samt ge tips på hur bästa strukturen görs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Projects: The basic containers used in Aperture to organize images by shoot. Projects can hold versions, folders, and albums.
  • Albums: Containers that hold versions. You can create albums to organize images within projects or outside of them.
  • Folders: Containers used to organize projects and albums.

Project: Natur

Album: Ormar

Folder: Skåne, Norrland osv

 

Aperture användarmanual

 

http://documentation...1292STP-1013398

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm tycks upprepa alla andras misstag.

 

Har jag fattat fel eller är det så att de bilder som jag lägger i ett Album blir versions kopior? För jag blir inte av med dem i Projektet.

Dvs är Album ett sätt att samla ihop olika bilder i ett projekt för att jag ska kunna redigera dem men ändå ha originalet kvar i projektet eller ändras "originalet" i projektet samtidigt?

 

 

  • Projects: The basic containers used in Aperture to organize images by shoot. Projects can hold versions, folders, and albums.
  • Albums: Containers that hold versions. You can create albums to organize images within projects or outside of them.
  • Folders: Containers used to organize projects and albums.

Project: Natur

Album: Ormar

Folder: Skåne, Norrland osv

 

Aperture användarmanual

 

http://documentation...1292STP-1013398

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förstå Aperture kan man tänka iTunes-termer. Aperture har ett mediebibliotek i grunden, precis som iTunes.

Itunes har spellistor, album, genrer och ja olika former av soteringsmöjligheter. Aperture har projekt, album, mappar som sorteringsmöjligheter.

 

När du har en spellista i iTunes, så ligger låten i spellistan samtidigt som låten också ligger i mediabiblioteket och kan vara en del av ett album. Detta innebär inte att du har tre kopior av låten...

 

När det gäller versionshantering så finns det alltid ett original som inte förändras. Har du en bild och förändrar den så ser du en ny version av bilden, men originalet finns fortfarande kvar. Detta därför att du alltid ska kunna återgå till ett original.

 

När du ändrar bilden i en mapp, så ändras bilden också i det projekt där den ligger.

Mapp är enbart en sortering, som spellistor i iTunes, bilden ligger inte där egentligen. Det är i projekten bilden ligger.

Så det är inte en kopia av bilden som ligger i mappar, utan det som ligger i mappar är en genväg till bilden som ligger i projekt.

Precis som iTunes, du ser en låt i spellistor, och du har samma låt i mediabiblioteket. Låten i spellistan är inte en kopia av låten i biblioteket, utan en hänvisning till låten i biblioteket. Låten finns fortfarande en gång, inte två gånger. Och om du gör tre spellistor där samma låt förekommer, så finns låten fortfarande bara på ett ställe i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ett utomordentligt, fullödigt svar!

 

Misstänkte nått liknande och fick det äntligen bekräftat :galetglad:

 

För övrigt är Aperatur ett väääldigt bra program med tanke på den ringa kostnaden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, Apple är bra på att göra program som liknar varandra. Iphoto och Aperture är för bilder vad iTunes är för låtar och annat mediainnehåll. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...