Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Seg MacBook, byta ram?


Alfiie

Rekommendera Poster

Hallå där!

 

Jag köpte den första MacBook alu som kom i november 2008, om jag minns rätt.

Den börjar bli otroligt seg. Har precis formaterat om den och det blev knappt anmärkningsvärt bättre.

 

Nu tänkte jag fråga er erfarna om lite hjälp. Det är nämligen så att jag är sugen på en ny Mac men det blir inte förrän om tidigast ett år.

Så tips för hur jag kan maximera den här tas gärna emot. Jag har börjat med att efter ominstallationen hållt det väldigt simpelt. I princip bara installerat VLC och word.

Det är nämligen det jag mest använder datorn till och det viktigaste är att den är snabb när jag surfar. Spel, film osv är extremt sekundärt.

 

Vad mer borde jag göra? Jag är lite inne på att uppgradera ramen från mina 2x1 till 2x2. Skulle det göra stor skillnad? Det är just när man surfar med många flikar och kanske har uppe ett program till som den verkligen strejkar. Har blivit så under tid, i början var det såklart aldrig så.

I så fall undrar jag hur svårt det egentligen är, visst kan jag söka på forumet osv, har även tittat här, http://support.apple.com/kb/HT1651?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE#link2, men hur svårt är det i praktiken? Klarar den gemene mannen det?

Sen undrar jag också om ni har några idéer på bra minnen? Tycker det är jättesvårt att hitta och hålla koll på vilka som fungerar. Har hittat Apples egna men finns det inte billigare och lika bra? Eller är det viktigt?

 

Ursäkta wall of text men uppskattar verkligen era råd. Slutligen tar jag, som sagt, gärna emot tips på andra sätt att få lite fart i min i övrigt välbevarade lover.

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Macbook vit den senaste från 2010 innan den slutade tillverkas och jag uppgraderade min med 4 GB ram hade 2 GB innan. Jag har haft 4 GB ram i ca ett år och den är snabbare än med 2, vet inte dock hur mycket snabbare den är men det märktes då när jag bytte i alla fall.

 

Hoppas mitt inlägg blev till någon hjälp i alla fall :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BTW jag köpte mitt ram från dustinhome

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAM är absolut viktigt, kör du dessutom Lion så är två på tok för lite.

 

Antar att du passade på att formatera (radera) disken när du installerade om?

 

Men köp inte 4 GB, köp 8 GB när du ändå ska uppgradera, det är liten skillnad i pris med desto större nytta i praktiken.

post-34005-001223700 1331189392_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack så jättemycket för era svar.

Jo, jag raderade disken.

 

Jaha! Jag trodde bara att det gick till 4gb, men i bilden du bifogade stod det ju ''actual''. Det hade jag verkligen inte en aning om! Superbra ju. Vad borde det kosta på ett ungefär? Och är det bara att byta och köra, fast det står 4gb enligt Apple? Eller måste man då fixa oxh trixa på något vis?

 

Jag kör inte Lion utan OS X 10.5.8. Har alltid tänkt att datorn skulle bli långsammare med ett uppdaterat och mer avancerat system. Men det kanske är fel? Kanske borde jag uppdatera?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ämnet är redan avhandlat i andra trådar, men en sammanfattning:

 

Sätt i 8Gb minne. Samsung är ett säkert kort, det är det Kullander, som är certifierad servicepartner, kör. http://www.prisjakt....kt.php?p=687524

Minnet är klassat som "user serviceable" av Apple, alltså anser de att gemene man kan byta det. Det finns många video och textguider på hur man gör. Om du känner dig osäker, så kostar det inte mycket att få det isatt.

 

Om du har budget för SSD, så gör det enorm skillnad för prestandan:

 

http://www.youtube.com/watch?v=VovJNzov1sA

 

 

Leopard utvecklas inte längre (endast säkerhetsfixar), så uppdatera till Lion. Det har ungefär samma prestanda som tidigare versioner. http://www.anandtech...-lion-review/23

 

 

Edit: För att 8gb minne skall fungera så måste du ha Boot ROM Version:MB51.007D.B03 På Lion vet jag att den uppdateras med Software update, men kolla innan, i och med att du kör Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, bra sammanfattning. Tror nog att jag skall fixa det.

Yes, det är den versionen jag har. Men funderar ändå på att uppdatera OS om du inte tror att datorn blir långsammare än det. Som sagt, använder jag datorn till extremt fundamentala saker, som surf och skriva.

 

Perfekt! Det blir de minnena. Även om jag är supersugen på SSD-hårddisk blir det nog till att vänta och lägga mer krut på en ny dator om ett år eller så. Även om jag kanske inte kan hålla mig. Får se efter uppdateringen av ramen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, bra sammanfattning. Tror nog att jag skall fixa det.

Yes, det är den versionen jag har. Men funderar ändå på att uppdatera OS om du inte tror att datorn blir långsammare än det. Som sagt, använder jag datorn till extremt fundamentala saker, som surf och skriva.

 

Perfekt! Det blir de minnena. Även om jag är supersugen på SSD-hårddisk blir det nog till att vänta och lägga mer krut på en ny dator om ett år eller så. Även om jag kanske inte kan hålla mig. Får se efter uppdateringen av ramen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå där!

 

Jag köpte den första MacBook alu som kom i november 2008, om jag minns rätt.

Den börjar bli otroligt seg. Har precis formaterat om den och det blev knappt anmärkningsvärt bättre.

 

 

 

Om batteriet inte sitter i så går processorn på halvfart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hade jag ingen aning om. Dock har jag aldrig tagit ur det, så låt oss hoppas på att den går på helfart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömsparläge när inte strömadaptern är inkopplad drar ner farten.

...

Jag skulle rekommendera dig att gå från 10.5 till 10.6 som är bättre på alla sätt och väldigt stabilt. Jag skulle inte rekommendera 10.7 för det är för mycket strultrådar för att det ska kännas OK + att det kräver mer av din dator. Men installera inte 10.6 på 10.5 fast "det går". Gör alltid en ren installation.

...

2 GB RAM är på gränsen till att det fungerar idag så det är inte konstigt att det segar och laggar. Tänk på att grafikkortet använder en del av RAM-minnet så allt är inte tillgängligt.

...

Du ska ha minst 20 GB ledigt på hårddisken för att OS X ska ha svängrum. Mindre än 20 och du börjar komma i riskzonen. Under 10 och du ber om problem....totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömsparläge när inte strömadaptern är inkopplad drar ner farten.

...

Jag skulle rekommendera dig att gå från 10.5 till 10.6 som är bättre på alla sätt och väldigt stabilt. Jag skulle inte rekommendera 10.7 för det är för mycket strultrådar för att det ska kännas OK + att det kräver mer av din dator. Men installera inte 10.6 på 10.5 fast "det går". Gör alltid en ren installation.

...

2 GB RAM är på gränsen till att det fungerar idag så det är inte konstigt att det segar och laggar. Tänk på att grafikkortet använder en del av RAM-minnet så allt är inte tillgängligt.

...

Du ska ha minst 20 GB ledigt på hårddisken för att OS X ska ha svängrum. Mindre än 20 och du börjar komma i riskzonen. Under 10 och du ber om problem....totaltgalen.gif

 

Jag kör själv Lion på en Macbook Aluminum och upplever inga problem. Vad är det för småstrul du har haft problem med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, toppen. Börjar med att uppdatera ramen och till 10.6. Visst funkar samsungminnena som är länkade högre upp?

Antar att du menar att man bara kan uppdatera systemet. Men absolut, gör jag en ren installation.

 

Problemen är att den är seg. Står och tänker för minsta lilla. Spotify+word+ett par flikar på internet skulle få datorn att tänka en hel del. Bara att switcha mellan tabbar kan skapa problem. Problem och problem, det är bara lite jobbigt att tänkarsymbolen dyker upp och det laggar lite. Har varit så mycket snabbare förut. Men som sagt, 2ram är väl ingen höjdare och kanske inte heller en processor på 2.0. Men ändå, vill kunna få den att fungera betydligt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör själv Lion på en Macbook Aluminum och upplever inga problem. Vad är det för småstrul du har haft problem med?

 

Alla trådar på forumet som rör Lion.....totaltgalen.gif Det är ju klart att de allra flesta har ett fungerande system. Men Lion har lite för många strultrådar för att det ska kännas bra... Det verkar inte riktigt färdigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, toppen. Börjar med att uppdatera ramen och till 10.6. Visst funkar samsungminnena som är länkade högre upp?

Antar att du menar att man bara kan uppdatera systemet. Men absolut, gör jag en ren installation.

 

Problemen är att den är seg. Står och tänker för minsta lilla. Spotify+word+ett par flikar på internet skulle få datorn att tänka en hel del. Bara att switcha mellan tabbar kan skapa problem. Problem och problem, det är bara lite jobbigt att tänkarsymbolen dyker upp och det laggar lite. Har varit så mycket snabbare förut. Men som sagt, 2ram är väl ingen höjdare och kanske inte heller en processor på 2.0. Men ändå, vill kunna få den att fungera betydligt bättre.

 

10.6 måste köpas, du kan inte bara ladda hem den.

...

Prova att välja Säkerhetsalternativ Radera genom överskrivning av nollor när du raderar hårddisken innan du ominstallerar. Då raderas verkligen allt på hårddisken OCH alla sektorer som är defekta undantas vilket ger den bästa förutsättningen för problemfri drift. Det tar kanske en timme men det blir riktigt gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lite slarvigt uttryck av mig. Självklart ämnar jag att köpa det!

Yes, det ska jag också göra. Bra tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om RAM-minnet tar slut måste hårddisken användas för temporära filer. På en bärbar blir denna process mer påtagligt seg än en stationär eftersom man har en långsammare hårddisk. Är den väldigt full tar det än längre tid att hitta plats för temporära filer. Så rejält med RAM löser många problem. Men datorn blir inte snabbare. Det tar bara längre tid innan den knäar....Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla trådar på forumet som rör Lion.....totaltgalen.gif Det är ju klart att de allra flesta har ett fungerande system. Men Lion har lite för många strultrådar för att det ska kännas bra... Det verkar inte riktigt färdigt.

 

Det är fler problemtrådar med Lion, eftersom det är många fler som kör det. Dessutom tycker jag de flesta klagomålen är användar eller hårdvarufel och inte buggar i OS:et. Tycker det känns bakvänt att betala mer(319kr mot 229kr) för ett gammalt operativsystem, men övertyga mig gärna :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är fler problemtrådar med Lion, eftersom det är många fler som kör det. Dessutom tycker jag de flesta klagomålen är användar eller hårdvarufel och inte buggar i OS:et. Tycker det känns bakvänt att betala mer(319kr mot 229kr) för ett gammalt operativsystem, men övertyga mig gärna :-)

 

Jag kan inte övertyga dig. Men min uppfattning är att det inte är riktigt färdigt vilket understryks av att 10.8 annonseras rekordtidigt. När vi gick från 10.4 till 10.5 var det en katastrofövergång. Det var än värre än övergången till 10.7, men även där hade man för bråttom mycket pga att man ville hinna före Microsoft. 10.6 kom ganska fort och var mycket en slimmad 10.5 som fungerade. Det var väldigt lite problem i den övergången. Med 10.7 sköt det fart igen. Med ditt resonemang var det väldigt många användare som provade 10.5 och minskade helt oförklarligt när 10.6 lanserades för att återigen skjuta fart till 10.7........borstatanderna.gif

...

Sen är ju frågan hur "gammalt" 10.6 är jämfört med 10.7 Min uppfattning är att 10.7 är mer en iOS-polerad variant som är molnanpassad. Ett steg framåt javisst men inte så stort att jag vill offra mitt kassaskåpssäkra 10.6 Ligger dessutom 10.8 redan i pipen finns ingen anledning att skaffa 10.7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...