Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Fat32 via TG789 och time machine

Sirmerlin

Recommended Posts

Hej,

Håller på gör en transfer av filer som jag ska spara på min externa som ska bli en Fat32, då Thomson TG789 inte verkar kompatibel med HFS+ systemet.

Dock undrar jag, om det går att läsa och skriva från Snow leopard på en Fat32 partition som är kopplad i via trådlöst nätverk?

till stor glädje för resten av familjen med sina windows 7 operativ system.

Vad jag har förstått från sökningar på nätet så går det inte göra en Time Machine partition på den externa om den är inkopplad på TG789 som nätverksdisk.

Men då kommer jag till frågan, Hur stor bör partitionen vara om jag vill ha den på min interna tillfälligt under en månads tid tills jag inhandlat en extern?

Då min interna är på 160gb. Varar ungefär 25-30gb är använt av OSX.

Jag gör en backup ungefär 2 ggr i veckan med time machine. En har inte tänkt att förändra så mycket, då det mesta av materialet kommer ligga på den externa nätverksdisken.

Förövrigt som inte passar in i avdelningen försökte jag koppla in min telia dong i TG789, vilket inte verkade fungera då jag såg att gatewayen inte monterade den. Detta då bredbandet inte kommer igång förrän på fredag.

Jag undrar om det är möjligt att på något sätt använda TG789 som router med mobilt bredband? För det mesta tyder ju på att Gatewayen´s usb portar är till för nätverksdiskar av den information jag fått tillhanda.

/Mange

Det är möjligt att din TG789 klarar filsystemet NTFS också.crossfingers.gif

Ja det går att skriva/läsa via nätverk så länge du har skriv/läs-rättigheter över det protokoll som du snackar med din TG789.

Det din dator gör är att den säger åt TG789 vad den ska skriva till sin disk. Den skriver inte till den direkt. (Det kanske rättar ut några av dina uppfattningar om nätverkskdiskar)

Du borde kunna komma åt filerna som delas ut på TG789 med hjälp av antingen FTP eller SMB. (fildelnings-Protokoll)

Om disken är formaterad med FAT32 så går det verkligen inte att använda den som TM-disk, FAT32 har en del jobbigt begränsningar.

Om den har NTFS så kanske det går. Dock måste du komma runt möjliga problem med att Time Machine inte gärna vill fungera med SMB-fildelning.

Enda anledningen att ha time-machine på den interna disken vore för att ha någon form av skydd om du själv råkar radera filer.

Säkerheten blir ju inte bättre, du knäcker ägget i två delar och lägger delarna i samma korg. ("Eggs in baskets")

Men vill du uttryckligen göra det så dela disken i två lika stora delar. Du skulle kanske kunna göra din backup-partition 10GB mindre.

Men du tar backup 2 gånger i veckan. Så jag förstår inte varför du vill göra det.

Håll på med manuell backup istället så länge.

Och nej du kan inte koppla någon form av 3g-dongle till din TG789 och få det att fungera. Den har endast funktionalitet för att läsa usb-diskar av några få slag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...